י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
גם זה לא פשוט

קרח יבש במזוודות מיוחדות: כך ישונע החיסון של 'פייזר'

לאחר שנודע כי החיסון שהיא מפתחת דורש אחסנה בטמפרטורה נמוכה באופן קיצוני, פרסמה 'פייזר' על פיתוח מזוודה מיוחדת לאחסון החיסונים ושינועם ברחבי העולם

קרח יבש במזוודות מיוחדות: כך ישונע החיסון של 'פייזר'
חיסון לקורונה צילום: פייזר

70 מעלות מתחת לאפס. חשבתם פעם במה מדובר? הטמפרטורה הנמוכה ביותר בקוטב הדרומי לא יורדת נמוך כל כך. מקפיא ביתי ממוצע מציע הקפאה בטמפרטורה של עד 25 מעלות מינוס, אז איך בדיוק תשנע 'פייזר' את החיסון שלה, שדורש הקפאה עמוקה במיוחד, של 70-.

החברה הבינה כי היעדר פתרון מצידה לשינוע החיסון עלול להשאיר את המזרקים במחסני החברה. העולם משתוקק לקבל חיסון, אבל אם אי אפשר להעביר אותו ממדינה למדינה ולפזר אותו לאוכלוסייה, הוא חסר שימוש לחלוטין.

לכן הודיעה החברה כי פיתחה מזוודה ייעודית לאחסנת החיסונים. המזוודה שומרת קור והיא כוללת קרח יבש שישמור על החיסונים בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות צלזיוס. אבל לפתרון המוצע כמה בעיות משמעותיות.

מזוודות המשלוח של החברה מסוגלים לשאת כ-1,500-1,000 מנות חיסון שמקוררים באמצעות קרח יבש ייחודי. כדי לשמור על הטמפרטורה, הארגזים יכולים להיפתח פעמיים ביום בלבד – למשך 3 דקות בכל פעם. גם כך, אותן מזוודות קפואות שומרות על הקור ל-10 ימים בלבד והשעון מתחיל לתקתק ברגע שהן נסגרות ונאטמות.

בנוסף, המשלוח ליעד עשוי לארוך 4 ימים, מה שמשאיר לבתי החולים ולקופות החולים רק 6 ימים להשתמש בחיסונים לפני שיפוג תוקפם. ניתן אומנם לחדש את מלאי הקרח היבש, אך מדובר בהוצאה גדולה שתאריך את חיי החיסון ב-5 ימים בלבד.

בל נשכח גם שקרח יבש נחשב לחומר מסוכן שלא ניתן להעלות למטוסים מעל כמות מסוימת. פייזר מבטיחה כי הכמות שבה היא משתמשת נמצאת מתחת לאותו הרף.

פתרון אפשרי: בתי חולים יכולים לרכוש מקפיאים קרים במיוחד, אשר ישמרו על החיסונים למשך חצי שנה. אך בינתיים מעטים בתי החולים ובתי המרקחת המחזיקים את המקפיאים, שיכולים לעלות עד 20,000 דולר כל אחד. יצרן המקפיאים, k2, אמר שזמני ההמתנה למקפיאים בארה"ב כעת הם כ-6 שבועות.

החיסונים של פייזר ניתנים ב-2 מנות, בהפרש של 21 ימים ביניהם, מה שעלול לסבך את המשלוחים ולגרום לבזבוז חיסונים.

מומחי החברה שוקדים בימים אלו, בד בבד עם הגשת הבקשה לאישור חירום של החיסון במנהל המזון והתרופות האמריקני, לפתח את יכולת השינוע של החיסונים.

 

חיסון לקורונה חברת פייזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד