ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
העתיד שייך למבוגרים

25 שנה פחות: האם נמצאה השיטה לעצירת ההזדקנות?

חוקרים שבחנו את השפעת טיפול בתא לחץ על מבוגרים סבורים שהצליחו "להפחית" 25 שנה מגילם של המטופלים

25 שנה פחות: האם נמצאה השיטה לעצירת ההזדקנות?
אילוסטרציה צילום: unsplash

מזה שנים האנושות מנסה לעצור את קצב החיים. מדענים וחוקרים משקיעים את מיטב שנותיהם לחקר תהליכי ההזדקנות בבני אדם ולמצוא את הדרך לעצור אותם. האם נמצאה הנוסחה?

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) סבורים כי מצאו דרך להחזיר אחורה את תהליך ההזדקנות – על ידי שימוש בתא לחץ. הם גילו כי באמצעות טיפולים בתא לחץ, ניתן לעצור את תהליך ההזדקנות של תאי דם. תוצאות מחקר זה פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Aging ופורסם בחדשות 12.

במהלך המחקר נחשפו 35 אנשים בריאים בני 64 ומעלה לסדרה של 60 טיפולים בתא לחץ המכיל חמצן בלחץ אטמוספרי גבוה מהלחץ הרגיל, במשך 90 ימים. מכל משתתף נלקחו דגימות דם לפני, במהלך ובסוף הטיפולים וגם זמן מה אחריהם.

הממצאים הצביעו על כך שהטיפולים הצליחו להפוך שני תהליכים הקשורים להזדקנות; התקצרות הטלומרים וכמות התאים המזדקנים.

טלומרים הם אזורי הקצה של הכרומוזומים, המכילים את החומר הגנטי בתאים בגוף. לכל כרומוזום יש שני טלומרים שתפקידם להגן עליו. תהליכי הזדקנות שונים נמצאו קשורים להתקצרותם של הטלומרים. זה מה שהוביל למסקנה של חוקרים שונים כי הארכת הטלומרים יכולה למעשה לעכב את תהליך ההזדקנות. סברה זו אמנם עדיין נחשבת שנויה מחלוקת בקהילה המדעית, אך לא מעט חוקרים תומכים בה.

במחקר הנוכחי, נמצא כי הטיפולים בתא לחץ האריכו את הטלומרים ב-20-38 אחוזים בסוגים שונים של תאים שנבדקו. החוקרים מעריכים כי ההארכה שוות ערך להפחתת 25 שנים מגיל המטופלים.

"היום התקצרות הטלומרים נחשבת ל'גביע הקדוש' של הביולוגיה של ההזדקנות", מסביר פרופ' אפרתי. "חוקרים ברחבי העולם מנסים לפתח התערבויות פרמקולוגיות וסביבתיות שיאפשרו לטלומרים להתארך. הפרוטוקול שפיתחנו לטיפול בתא לחץ הצליח לעשות זאת והוכיח כי ניתן למעשה להפוך את תהליך ההזדקנות ברמה הבסיסית-מולקולרית".

מחקר קודם שנעשה על ידי אותם חוקרים, מצא כי טיפול בתא לחץ יכול לשפר תפקוד קוגניטיבי בקרב אנשים מבוגרים.

זיקנה