ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
עם נבל תתנבל

הפוסק נדרש לסוגיה: המשטרה פיזרה את החתונה, מה דינם של הצ'קים

אם חשבנו שרק בנושאי קיום המניינים ושאר המצוות שבציבור, נדרשים הפוסקים להכריע ולהתוות את הדרך ילכו בה. מתברר שהנגיף מזמן לפוסקי ההלכה שאלות 'מעניינות' יותר. שאלה מעניינת אשר התגלגלה לפתחו של הפוסק הגר"י זילברשטיין עוסקת בעניין פיזור חתונוה והצ'קים

הפוסק נדרש לסוגיה: המשטרה פיזרה את החתונה, מה דינם של הצ'קים
החתונה בשפלה צילום: דוברות המשטרה

נגיף הקורונה מביא אתו דרישת התייחסות רבה מצד פוסקי ההלכה, ואם חשבנו שרק בנושאי קיום המניינים ושאר המצוות שבציבור נדרשים הפוסקים להכריע ולהתוות את הדרך ילכו בה. מתברר שהנגיף מזמן לפוסקי ההלכה שאלות 'מעניינות' יותר.

הגר"י זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק סיפר היום (שני) בשיעורו השבועי על שאלה מעניינת אשר התגלגלה לפתחו, שאלה המשלבת בין ההתרחשויות של פרשת השבוע, פרשת ויצא, לבין נגיף הקורונה המשתולל בעולם.

בפתח הדברים ציין הגר"י כי פרשת השבוע עוסקת בין היתר ברמאות הגדולה של לבן הארמי, אשר בליל החתונה של בתו, עקץ את כל המשתתפים, גנב את מעיליהם והגדיל לעשות והחליף את רחל בלאה. לאחר ההקדמה פתח הגר"י וגולל את עיקרי השאלה שהגיעה לפניו:

אי שם כאן בארץ נערכה בימים האחרונים חתונה מפוארת, כאשר החתן הזמין אורחים מעל ומעבר למותר בחוק, האורחים הגיעו, וכנהוג שלשלו לתיבת המתנות מעטפות עם צ'קים לזוג המאושר. השמחה לא התארכה הרבה זמן, ותיכף לאחר החופה כשעדיין לא הספיקו להגיש את האוכל - התמורה לצ'ק - הגיעו כוחות המשטרה ופיזרו את כלל משתתפי החתונה.

חלק מהאורחים בחתונה העלו טענה כי מדובר בחתן רמאי, כאשר הוא מצדו כלל לא הזמין קייטרינג, וכשראה שקופסת המתנות מלאה על גדותיה, הזמין את המשטרה שתשלח את האורחים לביתם, וכך השיג החתן מאות צ'קים מכל המוזמנים, ללא הענקת התמורה - הסעודה, וכעת ישנם חלק מהאורחים המעוניינים לבטל את הצ'ק שהעניקו.

השאלה התגלגלה לשולחנו של הגר"י זילברשטיין שפסק, כי באם אמת נכון הדבר ויש עדים ופסק דין כי אכן החתן לא הזמין קייטרינג, אזי מן הדין מותר וראוי לבטל את הצ'קים ולקיים בו את הכתוב "עם עיקש תתעקש, עם נבל תתנבל", אבל היות שאין לנו הוכחה, ומסתבר שחתן ביום חופתו לא יעשה עוולה שכזו ועוד לידידיו, אנו מניחים כי כן הזמין קייטרינג. ואם נשאל מה עשה עם כל האוכל, אולי העניק את זה לנצרכים. 

על כן למעשה, אמר הגר"י זילברשטיין, מי שעדיין לא נתן צ'ק מתנה, אינו צריך לתן, ומספיק שיעניק לזוג המאושר מתנה קטנה ופשוטה, ואלו שכבר כן נתנו את הצ'ק במתנה אין להם לבטל את הצ'ק, לפי שתהיה הוכחה על ידי עדים ובבית דין כאמור לעיל.

לסיום הדברים ציין הגר"י זילברשטיין כי הרב יחזקאל אברמסקי היה שש ושמח באם הגיע לשולחנו שאלה הקשורה לפרשת השבוע. ואכן בשאלה זו זכינו לעסוק בשאלה על חתונה ברמאות כמו זו המתרחשת בפרשתנו.

הגר''י זילברשטיין קורונה רמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד