י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דו"ח מזעזע

הגורם מס' 1 בישראל לתמותה בשריפות

דו"ח מיוחד של מערך הכבאות וההצלה, ניתח את מקרי המוות כתוצאה משריפות ברחבי הארץ. מנתוני הדו"ח מצטיירת תמונה עגומה כאשר כ־40 אחוזים מהנספים בשריפות בישראל עישנו סיגריה בעת שנשרפו למוות

שריפה גדולה. אילוסטרציה
שריפה גדולה. אילוסטרציה צילום: כבאות והצלה

דו"ח מיוחד של מערך הכבאות וההצלה, ניתח את מקרי המוות כתוצאה משריפות ברחבי הארץ. מנתוני הדו"ח מצטיירת תמונה עגומה כאשר כ־40 אחוזים מהנספים בשריפות בישראל עישנו סיגריה בעת שנשרפו למוות.

על פי הנתונים שפורסמו ב'ישראל היום', מתחילת השנה הנוכחית נספו 21 בני אדם בדליקות, כאשר 8 מהם נספו כתוצאה משאיפת עשן, 12 כתוצאה מכוויות, ואישה אחת אחת קיפחה את חייה בדליקה שפרצה ברכבה תוך כדי נהיגה.

עוד עולה מפילוח הנתונים כי 17 הרוגים נספו במבנים פרטיים ישנים, רובם במרכז הארץ ודרומה. כאשר על פי נתוני הדו"ח שום אדם לא נספה במהלך השנה בגוש דן למרות צפיפות האוכלוסין, וגם לא באזור יהודה ושומרון.

ממלא מקום ראש מחלקת חקירות ארצית בכבאות, בירן רוכברגר, אמר ל'ישראל היום' כי "נתון מרכזי בדו"ח חושף כי תשעה מתוך 21 ההרוגים בשריפות מצאו את מותם כתוצאה מעישון. מחקירות של אותם מקרים עולה, כי מדובר בגברים ונשים שנרדמו עם סיגריה דולקת בפיהם או בידם. עוד עולה כי ארבעה בני אדם נספו כתוצאה מעישון בקרבת מחולל חמצן". רוכברגר הוסיף והדגיש כי "מדובר במי שעטו על פניהם מסיכת חמצן כדי לנשום, ותוך כדי הזרמת חמצן מועשר לגופם נוצרה בעירה כתוצאה מעישון סיגריה במקביל, שהובילה למותם. חלק ממקרי המוות נגרמו כתוצאה מפיצוץ בלוני החמצן".

מ"מ ראש מחלקת החקירות בכבאות, הוסיף והזהיר, כשאנחנו עומדים בתחילת החורף יש להיזהר ולשים לב לצורה בה אנחנו מחממים את הבית. "אנשים הולכים לישון עם תנורים דולקים ולא שמים לב לסכנה", ואכן לפי נתוני החקירות במערך הכבאות, בין השנים 2016 ל־2019 נספו 12 בני אדם כתוצאה מהדלקת אמצעי חימום, בעיקר תנורי ספירלה. תנורים אלה נחשבים ללא בטיחותיים, וברוב המקרים השריפות התלקחו כתוצאה מהנחת בגדים ושמיכות בקרבת התנורים.

עוד נתון מדאיג עולה מהתייחסות הדו"ח לשרפות במגזר הערבי, כאשר בפילוח הנתונים של השנים 2014-2012 בהם נספו בישראל 119 בני אדם בשריפות, כשליש מתוכם היו מהחברה הערבית, כמעט כפול מחלקם היחסי באוכלוסייה. כאשר הסיבות המרכזיות לכך היו תוצאה של בעיית תשתיות, חיבורי חשמל מאולתרים, אמצעי חימום לא בטיחותיים וחוסר מודעות ציבורית.

עם זאת הדגישו במערכת הכבאות כי הנתונים הקשים חייבו יוזמות חדשות ומשמעותיות, בכללן הנגשת מערך כבאות והצלה ביישובים הערביים והעמקת פעילות הסברתית באוכלוסייה הלא יהודית בישראל.  ואכן עם כניסתו של נציב כבאות והצלה דדי שמחי, הושם דגש על קידום תרבות בטוחה מאש, והתוצאות אכן קיבלו ביטוי בשטח, והחל משנת 2018 ניכרת ירידה במספר הקורבנות הלא יהודים משריפות. משיא של 11 הרוגים בשנת 2017 עד לשני הרוגים בלבד בשנת 2020.

כיבוי אש סיגריות חקירת שריפה שריפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד