י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מחווה מרגשת ביום העצמאות

גוי פולני פועל לנקות בתי קברות יהודיים בפולין

מחווה מרגשת בפולין. עשרות ילדים פולניים שנמצאים בחופשה כפויה בשל מגבלות הקורונה שכוללות את סגירת מוסדות החינוך, הבילוי והפנאי, יצאו ביום העצמאות של המדינה למבצע ניקוי בתי קברות יהודים | מי שעומד מאחורי היוזמה אינו יהודי כלל וכלל ומסביר: "האנשים שקבורים כאן הם חלק חשוב בזהותה של פולין"

גוי פולני פועל לנקות בתי קברות יהודיים בפולין
ילדים פולנים מנקים בית קברות יהודי צילום: מיכאל לאשצ'קובסקי

בעוד שחגיגות יום העצמאות האחרונות בפולין זכו למצג של שנאת זרים, מיכאל לאשצ'קובסקי וקבוצת צעירים לא יהודים ומעולם לא פגשו יהודי משתמשים ביום הזה להחזרת ההיסטוריה.

יום העצמאות הלאומי בפולין שימש בשנים האחרונות רקע לתקריות אנטישמיות, שנאת זרים ואלימות בעצרות לאומיות.

בשבוע שעבר, הפרו אלפים בבירה וורשה את איסור ההתקהלות והתעמתו עם שוטרים שניסו לפזר אותם. התהלוכה הבלתי חוקית ביום העצמאות 11 בנובמבר, כללה כרזה בה נכתב "לא לדרישות היהודים" שהתייחסה ללחצים שמפעילים ארגונים שונים על ממשלת פולין להעביר חקיקה המציעה השבת רכוש שהיה שייך ליהודים, בעיקר קורבנות השואה.

בהשוואה לשנים קודמות, המחאה היתה מאופקת יחסית. בשנת 2017 צעקו הצועדים "אירופה הלבנה, אירופה חייבת להיות לבנה", "זיג הייל" ו"הסירו את היהדות מהשלטון".

אולם השנה בנובה מיאסטו, כפר שנמצא 56 ק"מ צפונית-מערבית לוורשה, כתריסר בני נוער לא-יהודים בסניף של תנועת נוער מקומית, העבירו את יום העצמאות שלהם בצורה שונה לגמרי. הם ניקו את בית העלמין היהודי המקומי, וגזמו את הצמחייה סביב עשר המצבות ששרדו בבית הקברות.

מי שאחראי לכך הוא מיכאל לאשצ'קובסקי, נשיא הקרן למורשת תרבות, עמותה שארגנה את הניקיון. כך דווח באתר JTA.

"אולי זה היה סמלי, אבל זו לא הייתה הכוונה", אמר לאשצ'קובסקי, בן ה-38, "העובדה שהניקוי נפל ביום העצמאות נבעה מסיבות מעשיות, לא כדי לצאת בהצהרה".

סגר וסגירת בית הספר בפולין בגלל נגיף הקורונה אילצו את התנועה לדחות את התוכניות לנקות את בית הקברות בחודש שעבר, אמר לאשצ'קובסקי.

"היינו צריכים לעשות את זה בחופשת לימודים, אז בחרנו ביום העצמאות מכיוון שרוב האירועים האחרים בוטלו בכל מקרה השנה", אמר. "אבל אם מסתכלים על זה עכשיו, כן, אני מתכוון שזה סמלי, כי האנשים שקבורים כאן הם חלק חשוב בזהותה של פולין, שלא תמיד זוכה לתשומת הלב שהיא אולי צריכה ביום העצמאות", אמר.

לפני השואה התגוררו בפולין 3.3 מיליון יהודים. הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם רצחו 3 מיליון מהם - כמחצית מהמספר הכולל של כלל היהודים שנרצחו בשואה. הם רצחו גם כ-3 מיליון פולנים לא יהודים. מעטים מבין 300,000 היהודים ששרדו את השואה בפולין נותרו שם כיום. על פי המכון לחקר המדיניות היהודית בלונדון, במדינה חיים ומתגוררים כיום כ-4,500 יהודים.

בפולין ישנם עדיין כ-800 בתי קברות יהודיים מתוך 1,200 שהיו לפני השואה. הקרן של לשצ'קובסקי דואגת ל-120 מבתי העלמין ששרדו, וחיברה את בתי הקברות לאפוטרופוסים, וארגונים כמו ארגוני צדקה, עמותות או אפילו בתי ספר שמבצעים תחזוקה ותפקידים אחרים הקשורים לבית העלמין.

"להיות אפוטרופוס יכול להיות עניין מסובך מכיוון שבתי קברות יהודיים הם בבעלות שלל גופים, החל מקהילות יהודיות, מועצות ועד לשירותי הייעור ואף בעלי קרקעות פרטיים", אמר לאשצ'קובסקי והסביר, "עליך לתאם כל פעולה עם הבעלים".

"התגובות למאמץ לנקות בתי קברות יהודיים הייתה רחבה ונוגעת ללב, כולל בקרב צעירים רבים שמעולם לא ראו אדם יהודי בחייהם אך מבינים שהיהדות הותירה חותם גדול על החברה שלנו", אמר.

"האירוע של יום העצמאות נשמר בכוונה תחילה בפרופיל נמוך, אם כי כמה כלי תקשורת מקומיים סיקרו אותו" אמר לשצ'קובסקי. "לא שלחנו שום מידע", הוסיף. "הודענו רק לתקשורת המקומית מכיוון שלמען האמת, פולין היא מדינה מאוד מסובכת ומפולגת".

"כמעט כמו ישראל", הוסיף בבדיחות.

יום העצמאות פולין יהודים בתי קברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד