י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
התחממות ביחסים או הבשלת הסכם?

דיפלומטים בכירים במדינות ערב: "סעודיה בוחנת בזהירות את הנורמליזציה"

הסעודים לאחר פרסום ביקורו החשאי של נתניהו בסעודיה בוחנים בזהירות את הטקטיקה מול ישראל: "בגלל מעמדה הרגיש בעולם הערבי והאיסלאמי. לא יהיה חכם להפנות את העורף לחלוטין לפלסטינים"

דיפלומטים בכירים במדינות ערב: "סעודיה בוחנת בזהירות את הנורמליזציה"
סעודיה צילום: pixabay

בצל הפרסומים אמש על ביקורו החשאי של רה"מ וראש המוסד בסעודיה ביום ראשון האחרון, ‏דיפלומטים בכירים במדינות ערב מגיבים ל'כאן חדשות' ומספרים על ההשלכות מהצד הסעודי, לדבריהם: "סעודיה בוחנת בזהירות את הנורמליזציה, בגלל מעמדה הרגיש בעולם הערבי והאיסלאמי. לא יהיה חכם להפנות את העורף לחלוטין לפלסטינים".

הביקור התקיים תחת מעטה חשאיות יחד עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ודלף לאחר שעות לכלי התקשורת.

התגובות בעולם הערבי לא איחרו לבוא, גל ברגר מדווח כי‏ רמאללה לא הגיבה רשמית על המפגש נתניהו-בן סלמאן בסעודיה. הסעודים מצידם הכחישו את דבר המפגש, אבל ברמאללה מאמינים הפעם לישראל. "מכל מקום" כותב ברגר, "בשיחה איתי לפחות, משדרים שם אדישות לגבי גודל המהלך, 'זה כמו גול אחרי שריקת הסיום' נאמר לי".

רועי קייס מומחה לעולם הערבי בכאן 11 נותן פרשנות משלו לדיווח: "נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה אינו שווה משקל לנרמול בין ישראל לאף מדינה מפרצית. הסיבות רבות: גודלה של סעודיה, מעמדה של סעודיה בעולם הערבי והאסלאמי, ולא פחות - עצם היותה הוגת יוזמת השלום הערבית מ-2002 שכביכול נמצאת על השולחן".

"לכן", טוען קייס, "הטיסה החריגה של נתניהו וראש המוסד יוסי כהן לעיר ניום, שנחשפה עוד בשעות הלילה בבלוג המודיעין אינטלי טיימס, היא לא דבר של מה בכך, בייחוד שהיא קיבלה אישור צנזוריאלי ואשרור מגורמים ישראליים ולא רק. בעיתון וול סטריט ג'ורנל דווח בצהריים מפי יועץ בכיר של יורש העצר שהפגישה עסקה באיראן ובנורמליזציה עם ישראל, אך לא הושגו הסכמות".

קייס מסכם את הביקור הדרמטי: "אז מה יש לנו בעצם? עליית מדרגה בהחצנת היחסים בין המדינות, שבעיתוי הנוכחי באזור חולקות את אותם אינטרסים. נורמליזציה מלאה עוד מוקדם לחגוג. אבל הדרך לשם נסללת אט אט ורכבת הנורמליזציה, כך סבורים תומכיה בממלכה, תגיע לריאד גם אם זה ייקח זמן".

רועי קייס סעודיה הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד