ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הקנסות על סדר היום

בדרך להסכמה עם החרדים, מחלוקת על מתווה קנסות חדש ומרוכך

המלחמה של המדינה במפירי ההנחיות הביאה להחלטה על עליית גובה הקנסות שיושתו על המפירים בסכומים חסרי תקדים | כעת פועלים הנציגים החרדים לגבש עמדה מול מתווה חדש שיורה על הפחתה משמעותית בגובה הקנסות, והחרגה בגובה הקנס רק בנוכחות קצין | חשיפה

בדרך להסכמה עם החרדים, מחלוקת על מתווה קנסות חדש ומרוכך
אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

לפני כחודש וחצי הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בדחיפת שר הבריאות יולי אדלשטיין, על עליית הקנסות באופן חמור על מי שמפר את הוראות הממשלה, היוזמה הגיעה בעקבות הוראת שר התורה לפתוח את המוסדות חרף הוראות הממשלה, כשבתחילה הוצע לעלות את הקנסות ל 25,000 שקל, ומולם הודיעו החרדים נחרצות כי הם מתנגדים לחקיקה.

מאז חלף למעלה מחודש, ובדרך הקנסות ירדו פעמיים, תחילה ל 15,000 ש״ח ואז ל 10,000 באישור ועדת השרים אך החקיקה טרם הגיעה לכנסת, שם היא צפויה ליפול במקרה והעניין לא יהיה מוסכם עם סיעות ש״ס ויהדות התורה והם אכן יתנגדו לה, בצירוף קולות של ׳יש עתיד׳ והרשימה המשותפת ושמא אף סיעות נוספות שמתעקשים לא לאשר קנסות בעיקר לבעלי עסקים שנקלעו למצב כלכלי קשה כך שכלל לא בטוח שיושג הרוב הדרוש להעבירם.

בשלושת השבועות האחרונים התנהלו שיחות בין נציגי יהדות התורה ליו״ר הכנסת יריב לוין מהזווית הפוליטית בשליחות ראש הממשלה, בסופן הגיעו למתווה מוסכם על חוק הקנסות, אלא ש'בחדרי חרדים' חושף כי בדקה ה 90 במשרד הבריאות החליטו להיכנס לסאגה והביאו מתווה שונה וחמור יותר, ובסיעות החרדיות יהדות התורה וש״ס מתנגדים לו ומתעקשים שהיא לא תאושר.

כבר בשבוע שעבר, בתום פגישה של ראשי סיעת יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני יחד עם יו״ר ועדת החוקה יעקב אשר עם יו״ר הכנסת יריב לוין, הוצג בפני הסיעה מתווה הפשרה שגיבש ביניהם, את המתווה ניסחה מ״מ יועמ״ש הכנסת עו״ד שגית אפיק יחד עם נציגי החרדים ולשכת יו״ר הכנסת, לפיו, הקנס יישאר בסכום הקיים של 5,000 ש״ח, עם אפשרות שיעלה בהדרגה ל 7,500 או ל10,000 במקרה חריג, ורק בסמכות של קצין במשטרה.

וכך נקבע בנוסח ׳פשרת לוין׳ שמתפרסמת כאן לראשונה, "בסעיף 1 להצעת החוק המוצע - מוצע לשנות את הצעת הממשלה כך שכלל הקנס המרבי יעמוד על 5,000 ש״ח, אולם בנסיבות חריגות שיקבעו בתקנות באישור ועדת החוקה, אלא שהוראות סעיף 4 לא יחולו לגביהם (שללא אישור התקנות , הם לא יכנסו לתוקף, בניגוד לתקנות הרגילות שמאושרות לאחר שבוע אוטומטית) שוטר בדרגת סנ״צ ומעלה יוכל לקבוע קנס שלא יעלה על 7,500, כמו כן בנסיבות חריגות במיוחד או לגבי הפרה סדרתית שיקבעו בתקנות באישור ועדת החוקה שוטר בדרגת סנ״צ ומעלה יכול לקבוע קנס שלא יעלה עד 10,000 ש״ח".

החרדים כבר הביעו הסכמה עקרונית למתווה, אך הם עדיין דנים בגיבוש הנהלים, איזה הפרה תיקבע כ'הפרה חריגה' על קנס של 7,500 ש״ח, ואיזה ׳הפרה חריגה במיוחד׳ ו׳הפרה סידרתית׳ בו הקצין יוכל לקבוע קנס של עד 10,000 ש״ח במקסימום. כשבדיונים הודיעו כי לא יהיה ניתן לאשר את הליך הקנסות עד שלא יימצא מתווה חתונות כפי שהוצע לפני כחודשיים ויותר של 2 קפסולות של 20 מוזמנים, בטענה כי אז כל החתונות יסתיימו בקנסות של 10,000 ש״ח.

בסיעות החרדית ציפו שהחוק יעלה עוד השבוע לאישור המליאה, ולצורך כך הנושא עלה אתמול לדיון ממושך בסיעת ׳יהדות התורה׳, אלא שבמהלכה נחשף כי במשרד הבריאות מתנגדים ל׳מתווה אדלשטיין׳ והציעו מתווה חלופי, אליו מתנגדים נחרצות בסיעות חרדית, לפי המתווה שהוצע הקנסות יוכלו להגיע גם לסכום של 12,000 ש״ח, ובניגוד למתווה המוסכם, כל שוטר יוכל לחתום על הקנס המוגדל משמעותית.

על פי הצעת משרד הבריאות, החוק שיעלה יאשר קנס בבסיס של 5,000 ש״ח כפי שקיים כיום, אלא שבהפרות חריגות הקנס יעלה בהדרגות, כך שכל שוטר יוכל לקבוע האם מדובר בהפרה חריגה או מעבר, והשלב הראשון יהיה קנס של 8,000 ש״ח ובהפרה חמורה יותר יעמוד על קנס של 12,000 ש״ח. בנייר העמדה של משרד הבריאות נכתב כי קנס על פתיחת מוסד חינוך תעמוד על 8,000, וקיום חתונות או אירועי ענק יעמוד על 12,000 ש״ח קנס.

כך או כך, בסיעה הוחלט תחילה להבהיר כי הנושא לא עלה לדיון, ושנית להתחמק מפגישה שתוכננה עם יו״ר הכנסת, כדי שהחוק לא יעלה להצבעה השבוע, תוך דרישה שלא לקדם את החוק עד שיגיעו להסכמות עם נציגי הסיעות החרדיות. כשבדיון העלו חברי הכנסת ליצמן ואייכלר את העובדה שלא ניתן לדבר על קנסות ביום ששר התורה קובע לפתוח את כל המוסדות גם אצל הבנות בפרט שהקנסות הם רק כתגובה להוראת גדולי ישראל.

קורונה קנסות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד