י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פוסק העדה נדרש לשאלה

האם מותר לפתוח את קברי ילדי תימן לבדיקת דנ"א?

האם אנו עומדים בפני איחודי משפחות מרגשים? פוסק עדת תימן הגאון רבי יצחק רצאבי נדרש לשאלה האם מותר לפתוח את קברי ילדי תימן לצורך בדיקת דנ"א, אחרי שהצעת החוק של ח"כ נורית קורן בנושא פתיחת קברי קטינים יהודים יוצאי תימן אושרה במליאה

האם מותר לפתוח את קברי ילדי תימן לבדיקת דנ"א?
הגאון רבי יצחק רצאבי צילום: שוקי לרר

בשבועות האחרונים חלה התקדמות ממשית בסאגה ארוכת השנים סביב חטיפת ילדי תימן. על השולחן עומדת השאלה בדבר פתיחת קברי ילדי תימן הנעדרים לצורך בדיקת דנ"א, לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה. משפחות רבות מבני העדה התימנית הביעו את רצונם לבצע את ההליך. 

בהתאם להצעת החוק של ח"כ נורית קורן בנושא פתיחת קברי קטינים יהודים יוצאי תימן, מזרח ובלקן ("חוק פתיחת הקברים") שאושרה במליאת הכנסת ברוב מוחץ, המשפחות הביעו את רצונם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש את פתיחת הקבר של יקיריהם ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה.

המשפחות מבני עדת תימן התנו את הסכמתם להליך פתיחת הקברים ולקיחת חלק לבדיקת דנ"א, בכך שהנושא יובא להכרעה הלכתית בפני הגאון רבי יצחק רצאבי פוסק עדת תימן, ובאם יצא "פסק הלכה" ממנו להתיר את פתיחת הקברים אז הם יחלו בהליך באופן מיידי.

בימים האחרונים יצא פסק הלכה של הגאון רבי יצחק רצאבי פוסק עדת תימן, ולהלן מכתבו המלא: "נדרשתי לחוות דעתי הענייה, אודות השמה והשערורייה, אשר נהייתה בארץ בעוונותינו הרבים לפני כשבעים שנה, אחרי העלייה הגדולה מתימן על כנפי נשרים בשנת ה'תש"ט, שנעלמו מאות מילדיהם הקטנים ונלקחו מחיק אמותיהם, ולא נודעו עד היום הזה עקבותיהם".

"הממונים עליהם טענו שהיו חולים ונקברו, אך זה חשוד מאד כי על כל פנים היה שלא בנוכחות בני משפחתם. וכל החקירות והדרישות עד עכשיו, העלו חרס, ולשמים עולה זעקתם".

"והנה, זה מקרוב הוחלט והוסכם על ידי השלטונות להרשות לבני משפחותיהם לפתוח את הקברים לראות ולבדוק אם אמת נכון הדבר שאכן יש שם עצמות, דהיינו שאין הקברים ריקים. וגם אם כן נמצאות שם עצמות, לעשות להם בדיקת דנ"א לאמֵּת אם הם הם. מעתה יש לדעת האם מותר הדבר על־פי ההלכה לדעת תורתנו הקדושה".

לסיום כותב הרב, "זאת אשיב בס"ד, כי אחר העיון וליבון העניין בספרי הפוסקים ראשונים ואחרונים, עלה בידינו שהדבר מותר, ואין בזה חשש חלילה מצד בזיון למת, או משום חרדת הדין וכדומה. ואדרבה נראה שהדבר הוא לטובת החיים והמתים ולתועלתם, וגם לכבוד כל ישראל – עם־ קדושים שאינם מעלימים עין ומחרישים לנוכח גזלתם, ולהוקיע נגד השמש מוכרי נפשות אֵחיהם מבני ישראל".

כעת המשפחות יחלו בתהליך למען פתיחת קברי יקיריהם, בתקוה שיימצאו שרידים אשר יישלחו לבדיקת דנ"א ובירור האם אכן ילדיהם הקבורים שם, ויימצא מרפא לשבריהם.

ילדי תימן הרב יצחק רצאבי נורית קורן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד