ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אחרי שלושים שנה

הקהילה הספרדית שהקים הגראי"ל ליד ביתו, נותרה ללא קורת גג

קהילת 'עץ חיים' ברחוב חזון איש בבני ברק, שהקומה לפני כשלושים שנה, מצאה את עצמה ללא מקום שהיה כרוך עד כה בדמי שכירות. 'בחדרי חרדים' עם סיפורה של הקהילה הסמוכה לביתו של מרן הרב שטיינמן זצ"ל, בה היה משמש מעת לעת כסנדק בשבתות 

הקהילה הספרדית שהקים הגראי"ל ליד ביתו, נותרה ללא קורת גג
בית הכנסת עץ חיים בימיו הטובים צילום: באדיבות המצלם

לפני שלושים שנה הקימה קבוצת אברכים, בני עדות המזרח בוגרי ישיבת פוניבז', את קהילת 'עץ חיים' בבני ברק. בית הכנסת היה ממוקם ברחוב חזון איש בבני ברק, סמוך לביתו של מרן הגראי"ל שטינמן זצ"ל. 

רבים מגולשי 'בחדרי חרדים' תושבי בני ברק מכירים את המקום, כמקום שבו נערכו הבריתות ששימש הגראי"ל זצ"ל סנדק בשבתות.

הגראי"ל זצ"ל אף היה מגיע לפעמים לתפילות ליל שבת, מתוך מטרה לעודד את תלמידיו בני עדות המזרח להתאגד ולהקים קהילה ברמה גבוהה. 

קהילת 'עץ חיים' שכרה כל השנים שטח רחב ידים, המקום נשכר בעבר על ידי בית כנסת יוצאי פוניבז' וכשאלו עברו למבנה קבע אך טבעי היה שהמקום יושכר לחבריהם בוגרי הישיבה הספרדים כפי שהיה. 

במשך שנים מוכרת הקהילה כסמל ודוגמא בעולם התורה הספרדי כמקום שבו תלמידי חכמים ומרביצי תורה רבים קבעו את תפילתם בבית המדרש, ורבים מכנים אותו 'יוצאי פוניבז' הספרדי'. המקום מהווה מעיין בלתי נדלה של תורה ותפילה כל ימות השנה. לפני כחודשיים הקהילה קיבלה בהפתעה את הודעת בעלי המקום מוסדות דושינסקיא, כי מכיוון שהם מעוניינים להשתמש עמו לייעוד אחר, אין בדעתם להשכירו יותר, וכי עליהם להתפנות מהמקום. 

מרגע קבלת ההודעה כל בני הקהילה חרשו את העיר לחפש מקום חילופי אך לא נמצא. בצער רב וחוסר ברירה הקהילה נאלצה להתפנות מהמקום , אף שעדיין לא נמצא להם מקום לעבור אליו, כך שנותרו בפני שוקת שבורה. 

במשך שנים רבות בקשה הקהילה הקצאה למבנה קבע ולא עלה בידם. מאז כניסתו של אברהם רובינשטיין לתפקידו כראש העיר בני ברק נעשו על ידו מאמצים רבים עבור הקהילה אך עדיין לא קיבלו הקצאה. 

כעת, אומרים בקהילה, אנו בטוחים שראש העיר שנכנס לעובי הקורה והקהילה יקרה ללבו, ימצא פתרון בהקדם להמשך קיום הקהילה, כדי שמפעל של שלושים שנה לא ירד לטמיון. 

הרב שטיינמן ישיבת פוניבז עץ חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד