י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הסכם לא חתום

נשיא ג'יבוטי: "ישראלים נכנסים חופשי, ואנחנו נכנסים לישראל"

ג'יבוטי שממוקמת לאורך נתיב הספנות השני העמוס ביותר בעולם, ומונה בסך הכל כמיליון איש הצהירה כי שעריה פתוחים לישראלים | הנשיא המקומי שולל הסכם שלום חתום כל עוד ויישללו זכויותיהם של הפלסטינים 

נשיא ג'יבוטי: "ישראלים נכנסים חופשי, ואנחנו נכנסים לישראל"
נשיא ג'יבוטי צילום: מתוך הפייסבוק

נשיא ג'יבוטי, אסמאעיל עומאר גואלה, אמר בראיון שנתן למגזין הצרפתי "The Africa Report" כי ג'יבוטי וישראל מקיימות יחסים בלתי רשמיים.

ג'יבוטי היא אמנם מדינה עם מיליון איש בלבד, אך המושבה הצרפתית לשעבר שקיבלה עצמאות בשנת 1977 ממוקמת לאורך נתיב הספנות השני העמוס בעולם, וזהו פתח לסחר עם שטח רחב של אפריקה, עם אזור של 400 מיליון איש. מיקומה הגיאוגרפי האסטרטגי הוא גם מקום נחשק לבסיסים צבאיים זרים. יש שם יציבות פוליטית: בניגוד למה שקורה במקומות אחרים באפריקה. בסיסים צבאיים הם אחד ממקורות ההכנסה החשובים של ממשלת ג'יבוטי. בג'יבוטי יש בסיסים צבאיים של ארה"ב, צרפת האיחוד האירופי, גם יפן איטליה וסין מחזיקות שם בסיסים, כולל גרמניה וספרד.

ג'יבוטי, על בסיסיה הצבאיים הזרים, מהווה יעד עבור קבוצות טרור שתקפו בעבר את קניה ואוגנדה, הנשיא אמר "הם תקפו אותנו בשנת 2014. אבל אנחנו מאוד ערניים, וסוכנויות הביון והביטחון שלנו תמיד נמצאים בכוננות גבוהה".

לגבי ישראל ענה הנשיא לשאלה, אם אחרי שכמה מדינות ערביות מוסלמיות - בחריין, סודן ואיחוד האמירויות הערביות - הודיעו כי הן מנרמלות את היחסים עם ישראל. האם ג'יבוטי תלך בעקבותיו?

"לא, כי התנאים אינם בשלים. אין לנו בעיה עם היהודים כעם ולא עם הישראלים כעם. חלקם אפילו מגיעים לג'יבוטי לעסקים עם הדרכון שלהם, ואזרחי ג'יבוטי הצליחו לנסוע לישראל כבר 25 שנה".

"עם זאת, אנו מתמודדים עם ממשלת ישראל מכיוון שהם שוללים מהפלסטינים את זכויותיהם הבלתי ניתנות לערעור. כל מה שאנחנו מבקשים שהממשלה תעשה זה לעשות מחווה אחת של שלום, ואנחנו נעשה 10 בתמורה. אבל אני חושש שהם לעולם לא יעשו את זה".

הנשיא נשאל מדוע בג'יבוטי עדיין אין כלי תקשורת פרטיים ועצמאיים וענה. "כי זה יקר והשוק קטן. כמה פרויקטים מתבצעים בתחום הדיגיטלי, אך יכולות המימון בתחום זה אינן קרובות לאלה של סומליה".

נושא השלום בוער בעצמות. כזכור וכפי שדווח ב'בחדרי חרדים'. זוכה פרס נובל לשלום, הלורד דייוויד טרימבל, הגיש את מועמדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבלת פרס נובל לשלום, יחד עם השייח׳ מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו-דאבי.

הלורד טרימבל, השר הראשון של צפון אירלנד, זכה בפרס נובל לשלום בשנת 1998 בשל מאמציו למצוא פתרון של שלום לסכסוך בצפון אירלנד. בהתאם לכללי ועדת פרס נובל, היות וטרימבל הינו זוכה פרס נובל לשלום, החלטתו להגיש את מועמדותו של ראש הממשלה נתניהו תביא את הוועדה לדון בנושא.

הסכם שלום ישראל פלסטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד