י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
רואה שחורות

פרופ' שוורץ: "ה-R יצא משליטה. אנחנו בדרך לסגר שלישי"

פרופ' דב שוורץ, חבר הצוות המומחים המייעץ לקבינט הקורונה, תקף היום קשות את חברי הקבינט ובראשם רה"מ וקבע כי הקבינט פועל נגד ההחלטות שהוא מקבל בעצמו. "הולכים למצב של תוצאה בלתי נשלטת, אנחנו בדרך לסגר שלישי" • בכיר במשרד הבריאות ל'בחדרי': "תחזית של ראיית שחורות. פועלים לפי מתווה מסודר שימנע סגר"

פרופ' שוורץ: "ה-R יצא משליטה. אנחנו בדרך לסגר שלישי"
תל אביב אמש - ב'שגרת קורונה' צילום: Miriam Alster/Flash90

"קבינט הקורונה - פשיטת רגל טוטאלית של הממשלה", כך תוקף הבוקר, במילים קשות, פרופ' דב שוורץ, חבר בצוות המייעץ לקבינט הקורונה מאוניברסיטת בן גוריון. בראיון שמסר ל'YNET תקף פרופ' שוורץ, לראשונה, בצורה חזיתית את חברי הקבינט שלהם הוא מייעץ. לדבריו, אנו עומדים כעת בפני גידול משמעותי של מקדם ההכפלה (R), כשצפוי שתוך שבוע שבועיים המספרים יוכפלו ויותר. "פעם אחרונה שהיינו במצב כמו שאנחנו נמצאים בו כיום היה כשאיבדנו שליטה והמספרים קפצו. זה קרה במאי, כשהחזרנו את כל התלמידים לבתי הספר, ובפעם השניה בתחילת ספטמבר".

לדבריו של פרופ' שורץ, כלל הברזל של לחכות שבועיים בין צעד לצעד לא התממש. "מדובר בהחלטה נגדית להחלטה של הממשלה ושל הקבינט עצמו. מסחר ואירועים המוניים ממשיכים להתקיים, אף אחד לא שולח שוטרים כדי לתת קנסות למסיבות שמתרחשות בלילות. הלחץ שמופעל על הממשלה הוא כבד מאוד והיא לא עומדת בו".

"בעוד שבועיים יהיה צריך להתפלל שלא נהיה באזור ה-2,000 נדבקים חדשים ליום", אומר פרופ' שורץ. "ה-R יצא משליטה, ויש לשים לב לשלושת מוקדי ההתפרצות המשמעותיים - בתי ספר, מסחר ואירועים המוניים כמו חתונות ומסיבות. אני לקחתי על עצמי את נושא מערכת החינוך, ובדקתי איך אפשר להקטין את הסיכוי שלה לתרום להדבקה.

לגבי מערכת החינוך, פרופ' שוורץ סבור שהיא לא תביא להגדלת התחלואה. "אנחנו יודעים שאין לנו מספיק קפסולות, אין מספיק כיתות ואין מספיק מורים, אבל ניתו לאוורר את הכיתות כמו שצריך, פעולה שתיכנס החל ממחר לבתי הספר. כל כיתה תהיה מאווררת פעמיים בשיעור למשך 5 דקות. אני לא האמנתי שיעשו את זה, אבל עשו את זה ויעשו את זה במהרה, הרבה תודות לאנשי משרד החינוך".

- האם ישראל בדרך הבטוחה לסגר שלישי?

"במילה אחת כן. בשתי מילים אנחנו הולכים לעבור למצב של תוצאה שהיא לא נשלטת, כשלא נצליח לשלוט על מספר הנדבקים, יהיה סגר. כל גורם רוצה להרוויח במגרש שלו, הסוחרים במגרש שלהם, בעלי האולמות והחתונות במגרש שלהם, ואפילו שר החינוך במגרש שלו. כשכל הטריטוריות האלה יתחברו יחד - תהיה התפרצות בלתי נשלטת, וזו תהיה בעיה של ראש הממשלה".

עם זאת, בכיר במשרד הבריאות עמו שוחחנו סבור שאין מה להתרגש מהתחזית. האיש אומר ל'בחדרי' כי "פרופ' נחמן אש (ממונה הקורונה החדש) עושה עבודה יסודית, והוא עובד בשקט אך ביעילות בכדי לקדם את המתווה שאושר ואשר יאפשר את פתיחת מרכזי המסחר בלא שהפתיחה תגרום לתחלואה. נכון לעכשיו אנו פועלים לפי המתווה, וגם אם ישנה עליה במספר החולים אך מדובר בעליה מינורית וצפויה שנלקחה בחשבון".

- אז לא יהיה סגר בחנוכה?

"סביר להניח שלא. אמנם, תמיד יהיה כאלו שיראו שחורות, בפרט אם זהו שמם (שוורץ באידיש משמעותו שחור), אך עם כל הכבוד לדעותיהם של המומחים, אני יכול לומר שנותנים לדבריהם את כל המשקל הראוי וכל התרחישים נבחנים. בסופו של דבר מתקבלת החלטה מושכלת ומאוזנת שלוקחת בחשבון את מכלול המרכיבים. כיום אנו פועלים לפי המתווה שאושר, ואם אכן ניצמד למתווה זה אזי גם אם העלייה תימשך, המספרים לא יינזקו ומשכך לא תהיה סיבה להגיע לסגר שלישי, ודאי שלא בחנוכה".

 

סגר חנוכה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד