י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כאבי גב תחתון: לא כדאי להתעלם מהם

כולנו מאחלים לעצמנו חיים נטולי מכאובים ובריאות איתנה, אך משום שגופנו אינו חסין מפני כל, אנו עשויים להיתקל בכאבים אשר עלולים להקשות עלינו לתפקד. כאבי גב תחתון הם כאבים נפוצים מאוד אשר עשויים להתרחש בשל מגוון סיבות במהלך חיינו

כאבי גב תחתון: לא כדאי להתעלם מהם
חוליות שדרה צילום: Unsplash

כאבים בגב התחתון בהחלט דורשים התייחסות ואין להתעלם מהם, זאת משום שלרוב הם אינם חולפים מעצמם. ללא טיפול נכון הכאבים עלולים להחמיר ולהביא לכדי קושי מהותי בניהול חיים נורמליים.

מה עשוי לגרום לכאבים בגב התחתון?

כאמור, הגורמים לכאבים בגב התחתון הם מגוונים, אך יחד עם זאת ישנם אלה הנפוצים יותר מאחרים. מרבית כאבי הגב הם כאבים מכניים אשר נובעים בשל תנועה לקויה של הגוף, למשל בעת פעילות ספורטיבית היוצרת מתח ולחץ על חוליות עמוד השדרה והשרירים באזור הגב התחתון.

סיבה נוספת שעשויה לגרום לכאב בגב התחתון היא פריצת דיסק אשר נוצרת לאחר שמופעל לחץ חזק על חוליות הגב. פריצת דיסק נגרמת לרוב בעת סחיבת משאות כבדים או כאשר ישנה חזרה על פעולה פיזית מסוימת באופן מאומץ.

מה עשוי לקרות כאשר מתעלמים מכאבים בגב התחתון?

ישנם כאבי גב תחתון אשר יחלפו מעצמם עם הזמן, אך ישנם גם כאלה המצביעים על הימצאותה של בעיה גדולה יותר. במצבים אלו, כאב הגב עשוי ללוות אדם במשך חודשים ואף שנים, כמו גם להחמיר בצורה פרוגרסיבית עד כדי מצבי נכות.

בנוסף, כל התעלמות מכאב בגב התחתון עלולה להביא בסופו של דבר לצורך בטיפול מחמיר יותר ואפילו פולשני, בעוד שטיפול מוקדם יהיה קצר יותר וללא כל שימוש באמצעים כירורגיים. כך למשל במקרה של פריצת דיסק, באמצעות מנוחה רבה המלווה בפיזיותרפיה, ולמידה כיצד לבצע נכון תרגילים בעת פעילות פיזית, ההחלמה תהיה קלה הרבה יותר. אך כאשר אין מטפלים בפריצת הדיסק לאורך זמן, הלחץ על החוליות עשוי לגרום לנזק קבוע בתאי העצב הנמצאים בעמוד השדרה.

כמובן שהסיבה הטובה מכולן לכך שלא מומלץ להתעלם מכאבים בגב התחתון, היא ההשפעה על איכות החיים. אין צורך לגרור מכאובים כאשר ניתן לפתור אותם על ידי ייעוץ וטיפול נכון. הכאב אינו גזר דין משמים שעליכם לחיות איתו. לכן, אם הגוף מאותת לכם שמשהו אינו כשורה עדיף לבדוק מהו מוקדם יותר מאשר מאוחר.

אילו סוגים של כאב גב תחתון מהווים סימן אזהרה?

מומלץ שלא להתעלם מכאבים כלל, אך ישנם מקרים שבהם מתקיימים סימנים המתריעים על קיומו של מקור מסוכן לכאב אשר הופיע בגב התחתון. אלו מחייבים בדיקה באופן מידי כדי לא לאפשר למצב להחמיר.

כאשר כאב הגב מלווה בהיחלשות השליטה בסוגרים או אובדן שליטה מוחלט בהם, הדבר עלול להצביע על פריצת דיסק חמורה או לחץ גדול על חוט השדרה, אשר הביאו לפגיעה בעצבים המווסתים את תפקוד שלפוחית השתן והמעיים.

תסמינים של פגיעה נוירולוגית כמו נימול בגפיים, אובדן תחושה מוחלט בגפיים או חוסר יכולת ללכת, עשויים גם כן להצביע על פגיעה בעצבים המצויים בחוט השדרה.

אם כאב הגב מלווה בעליית חום הגוף, הדבר עשוי להצביע על זיהום או דלקת. תסמין זה אינו נפוץ במיוחד ואין בהכרח קורלציה בין שני התסמינים. אך מוטב לשלול הימצאות של זיהום או דלקת מאשר להמתין שהכאב והחום יעברו מאליהם.

כאב חזק בגב התחתון אשר מופיע לאחר טראומה כלשהי כמו תאונת דרכים או נפילה, עשוי להצביע על שבר באחת החוליות הגב התחתון. במקרה זה יש לפנות לרופא אותופד באופן מידי.

 

 

 

 

כאבי גב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד