ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

חשיבותה של בדיקת קולונוסקופיה לגילוי סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס, פוגע בשיעור זהה בנשים ובגברים, ובשנה האחרונה אובחנו בישראל כ-3,000 מקרים סה"כ של מחלה זו. כשליש מהנבדקים היום מצליחים להגיע לאבחון בשלב מוקדם מספיק כדי לרפא את הסרטן. חשוב לדעת כי אם המחלה מתגלה בשלביה הראשונים, קיימים 90% להירפא ממנה

חשיבותה של בדיקת קולונוסקופיה לגילוי סרטן המעי הגס
רופא צילום: Unsplash

סרטן המעי הגס, הקרוי בעגה המקצועי סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת, פוגע בשיעור זהה בנשים ובגברים, ובשנה האחרונה אובחנו בישראל כ-3,000 מקרים סה"כ של מחלה זו. כשליש מהנבדקים היום מצליחים להגיע לאבחון בשלב מוקדם מספיק כדי לרפא את הסרטן. חשוב לדעת אם המחלה מתגלה בשלביה הראשונים קיימים 90% להירפא ממנה.

מהם הגורמים לסרטן המעי הגס?

סרטן המעי הגס נובע מגורמים גנטיים כמו היסטוריה משפחתית או מוטציות גנטיות, גידול במעי וכן אורח החיים של המטופל. במקרים רבים מטופלים בעלי עודף משקל היושבים שעות רבות במהלך היום, לצד מעשנים וצרכני אלכוהול ילקו במחלה. קיים גם פקטור נוסף שמשפיע על התחלואה והוא הגיל. שיעורי ההופעה של מחלה זו בקרב אוכלוסיית בני ה-55 גבוה, וממשיך לעלות החל מגיל 75. למרבה הצער, על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדובר בסרטן השני בשכיחותו כגורם תמותה, ובשנת 2017 בלבד נפטרו מעל 1,200 איש מהמחלה. לכן, קיימת חשיבות גבוהה לבדיקה המסייעת לאבחן את המחלה ומכונה "קולונוסקופיה".

מהי קולונוסקופיה?

קיימות בדיקות רבות למערכת העיכול המכונות בדיקות אנדוסקופיות, שבהן נבדקת מערכת העיכול באמצעות צינור עשוי פלסטיק אליו מחובר סיב אופטי ומצלמה זעירה. בתור הצינור ניתן למקם גם מזרק דקיק ומכשירים נוספים המעניקים אמצעי לקבל דגימה של שאריות צואה. כך, למשל, ניתן לזהות דם סמוי הנמצא בצואה.

התהליך מבוצע באמצעות קבלת תרופות המפחיתות את הכאב הכרוך בבדיקה, ומאפשר למטופל להשאר בשכיבה על הצד במהלכה. לאחר מכן, מוחדר אוויר למעי כדי לחשוף את כל חלקיו, והרופא המטפל מתבונן בזמן הבדיקה בצג מיוחד כדי לראות את תיעוד הוידאו. במקרים שבהם נמצא פוליפ או יש חשד לגידול סרטני, הרופא יבצע ביופסיה במקום. תהליך זה הוא חיתוך של חלק קטן מהגידול החשוד שנלקח לבדיקת מעבדה לזיהוי ובחינה האם מדובר בגידול שפיר, פוליפ או גידול סרטני חלילה.

כיצד בדיקה זו מסוגלת להציל חיים?

על פי תוצאות מחקרים רבים בדיקה מוקדמת של המטופל וזיהוי הסרטן בשלביו המוקדמים יכול להציל חיים. מרבית המחקרים מציינים ירידה של 90% ממקרי הסרטן שזוהה בשלביו הראשונים ועד ל-70% מניעת תמותה בקרב חולים שזיהו את המחלה בשלב מאוחר יותר.

למי מומלץ לבצע את הבדיקה?

מטופלים בעלי היסטוריה של סרטן המעי הגס במשפחה עשויים לסבול בשיעור רב יותר מהמחלה. לכן, מגיל 40 חשוב לבצע את הבדיקה בכל חמש שנים. בנוסף, בעלי מחלות מעי דלקתיות או פוליפים עשויים אף הם לחלות, ולכן צריכים לקבוע תור בתדירות גבוהה לבדיקה. אדם המבחין בדם בצואה, ישלח בדרך כלל לבדיקת קולונוסקופיה לאיתור הסיבה לכך. עם זאת, חשוב לדעת כי ישנם גורמים רבים שיכולים לגרום לתופעה ואינם בהכרח מעידים על נוכחות של גידול סרטני.

לסיכום, בדיקות קולונוסקופיה מסוגלות לסייע לאתר את סרטן המעי הגס כבר בשלביו המוקדמים, ולסייע למטופל להתחיל טיפול מתאים להסגרת הגידול. מטופלים שיש במשפחתם היסטוריה של סרטן המעי הגס צריכים להיבדק בתדירות גבוהה יותר. המחלה עשויה להופיע גם בשל תזונה לקויה, ישיבה ממושכת או השמנת יתר. לכן, כל הגורמים הללו מגבירים את הסיכון למחלה, ומומלץ לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון מוגבר לבצע את הבדיקה לאיתור הסרטן מדי חמש שנים. הבדיקה נמצאת כיום בסל הבריאות כדי להקל על חלק גדול מהאוכלוסייה לבצעה.

 

קולונסקופיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד