י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
רק 1 מ-20 בסיכון

מחקר ישראלי: החלמתם מהנגיף? יש לכם נוגדנים

למרות הטענות על מחלה חוזרת, מתברר שאין מה לחשוש. מחקר ישראלי מוכיח כי מרבית הסיכויים הם שחולים שהחלימו מהנגיף, פיתחו נוגדנים ולא יחלו בו שוב |  רק 1 מ-20 נמצא בסיכון למחלה חוזרת

מחקר ישראלי: החלמתם מהנגיף? יש לכם נוגדנים
הרחוב החרדי בעידן הקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יש לכם נוגדנים – אתם יכולים לחוש מחוסנים: על אף הדיווחים לפיהם ישנם חולים שחלו בקורונה, החלימו וחלו שוב, ועל אף שנטען כי גם אלו שגופם פיתח נוגדנים למחלה אינם חסינים והם יכולים לחלות שוב מאחר שהנוגדנים 'דועכים', מתברר שאין מה לחשוש. מחקר ישראלי חדש מצא כי מרבית אלו שפיתחו נוגדנים, אכן חסינים נגד הנגיף וגם לאחר שחלפה תקופה.

המחקר שבוצע בידי עבודת צוות התיקוף של בדיקות הנוגדנים, ובדק את אמינותן של בדיקות שונות לאיתור נוגדנים, הפריך כמה מהחששות לסיכון להדבקה חוזרת. "המחקר הזה מצטרף לעוד כמה עבודות שנעשו ברחבי העולם בחודשים האחרונים", אומר מוביל המחקר, ד"ר כפיר עובד, מדען ראשי ומייסד שותף ב-MeMed, בראיון לYNET.

ד"ר עובד, שביצע את המחקר בהסתמך על הדגימות הסרולוגיות שנלקחו מאזרחי ישראל, אומר כי "בתחילת 2020 לא היו שום ערכות דיאגנוסטיות ושום בדיקות סרולוגיות שאושרו בידי ה-FDA. היה שטף של הרבה מאוד בדיקות שיצאו לשוק, וחלקם הגדול מאוד כבר לא בשימוש היום, עם אמינות ואיכות מאוד נמוכה. משרד הבריאות קנה 2.5 מיליון בדיקות לאזרחי מדינת ישראל, אבל לא ידענו מה הביצועים של הערכות האלה. רצינו לדעת בדיוק מה הביצועים שלהן, וזו הייתה המוטיבציה ליציאה למחקר הזה מלכתחילה".

"מה שעשינו זה לנסות להעריך את איכות הנוגדנים אצל חולים. אז לקחנו את שתי הערכות שנקנו בידי מדינת ישראל, הוספנו להן עוד ארבע ערכות, לקחנו 700 חולי קורונה בשלבים שונים של המחלה וההדבקה, ובעצם בדקנו את רמות הנוגדנים אצל החולים האלה אל מול אוכלוסייה שנאספה לפני שנת 2020".

תוצאות המחקר, שהתפרסמו בכתב העת הרפואי Lancet Infectious Disease, אמנם בחנו את דיוק הבדיקות כשנמצא שאכן לא כולן אמינות דיין, אך בשורה התחתונה – התברר  שכ-95% מהנדבקים בקורונה - אכן מפתחים נוגדנים למחלה, וזה בעצם מה שחשוב.

"בשורה התחתונה בין 6-4% מהנבדקים שנדבקו בקורונה לא פיתחו שום נוגדנים נגד הווירוס. מה שאומר שכל היתר, באופן עקרוני, פיתחו נוגדנים אפקטיביים. למעשה, הדבר הזה אומר שהנוגדנים לא נעלמים ושהיעילות הפוטנציאלית של חיסון תהיה בין 90 ל-95 אחוז, כמו שראינו בתוצאות שפורסמו".

ומה לגבי הטענה שככל שעובר הזמן כך הנוגדנים המצויים הגוף 'דועכים' והופכים ללא אפקטיביים? גם לכך מתייחס ד"ר עובד והוא אומר כי  "כדי לבדוק את משך החסינות אנחנו בודקים פרק זמן מסוים ורואים באיזה קצב הנוגדנים דועכים. לאורך שלושת החודשים שנבדקו, מצאנו שלא רק שהנוגדנים לא דועכים אלא ממשיכים לעלות, דבר שסותר כל מיני ממצאים שפורסמו במשך השנה האחרונה, שאומרים שהנוגדנים האלה נעלמים".

עם זאת, לדבריו "קיימת תת-אוכלוסייה של 1 מ-20 חולים שלא מפתחים נוגדנים, והם אותם אנשים שעשויים להיות בסיכון לפיתוח זיהום נוסף אחרי ההחלמה".

קורונה מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד