1. עמוד הבית
  2. מומלצים
  3. ייעוץ

לחץ נפשי? התסמינים שאסור להעביר אותם הלאה

כל אחד חווה מתח בנסיבות אחרות או כתוצאה מגורמים שונים בין אם מדובר בסטרס בעקבות לחץ בעבודה, בזוגיות, בלימודים, בעקבות אירועים כמו מגיפה עולמית או אתגרים שונים. כאשר ללחץ כרוני יכולים להיות סימפטומים שבאים לידי ביטוי הן בתחושה פיזית לא טובה והן במצב נפשי לא נעים.

כתבה מקודמת, ט' כסלו תשפ"א 25/11/2020 16:54
תגיות:

פרחים פרחים צילום: rf123

בשיתוף פרמה גורי

אם צפיתם פעם בתכנים של נשיונל ג'יאוגרפיק במעקב אחר בעלי חיים והתגובה ההישרדותית שלהם במצבי לחץ, בוודאי שמתם לב שכאשר המוח מאותת להם שהם במצוקה – הם מנסים לנוס על נפשם או להיאבק.
במצבים אלה, הלחץ הוא סוג של מנגנון שעוזר להם לתפקד טוב יותר ולנסות להגן על עצמם מפני האויב. אצל בני אדם נוצר תהליך דומה ועלייה בהורמון אדרנלין אמורה להפעיל את הגוף, כך שידע איך להתמודד עם הסיטואציה, אבל מחקרים הצביעו על כך שלחץ מוגבר עשוי לגרום לבעיות נפשיות ובריאותיות ולכן, חשוב לדעת כיצד לשלוט בו ולהתנהל עמו נכון.
כל אחד חווה מתח בנסיבות אחרות או כתוצאה מגורמים שונים בין אם מדובר בסטרס בעקבות לחץ בעבודה, בזוגיות, בלימודים, בעקבות אירועים כמו מגיפה עולמית או אתגרים שונים. כאשר בודקים לחץ נפשי תסמינים שמים לב שכל אחד חווה לחץ גם בדרך שונה, כאשר ללחץ כרוני יכולים להיות סימפטומים שבאים לידי ביטוי הן בתחושה פיזית לא טובה והן במצב נפשי לא נעים.

איך תדעו שאתם בלחץ?
כך למשל, תסמינים פיזיים של לחץ יכולים להיות כאבי ראש, כאבי בטן, יובש בפה, עצירות, שלשולים, בחילות, כאבים בחזה, הטלת שתן תכופה, קשיי נשימה, חולשה, עייפות, עלייה במשקל, בעיות בתפקוד המיני, נדודי שינה, לחץ דם גבוה. מחקרים מצאו גם קשר בין לחץ נפשי למערכת חיסונית חלשה ולחץ נקשר גם במחלות כמו סוכרת, סרטן, מחלות לב ועוד.
לחץ יכול לבוא לידי ביטוי גם בתחושת עצבנות, התפרצויות זעם, הפרעות קשב וריכוז, בעיות זיכרון, בלבול, שינויים קיצוניים במצב הרוח, התנהגות אובססיבית או כפייתית, בעיות תקשורת, דכדוך ואפילו דיכאון, הימנעות מחברה, דחפים לא ברורים והתמכרויות שונות כמו להימורים. חשוב לזהות לחץ נפשי כמה שיותר מוקדם, לפני שהוא יסב נזק פיזי או נפשי.

כיצד מתמודדים עם לחץ נפשי?
הרגלי חיים יכולים להעצים או להפחית לחצים כאשר נמצא קשר חיובי בין פעילות גופנית סדירה מתונה להפחתת הלחץ. פעילות גופנית מסייעת באיזון הורמון הלחץ ובשחרור אנדורפינים שמעלים את מצב הרוח וגם תורמת לשנת לילה טובה יותר החיונית מאוד בהסדרת הורמון הלחץ – קורטיזול. הרגלים כמו שתיית אלכוהול, עישון, צריכת קפאין מוגברת אף הם יכולים להעלות את רמת הלחץ וחשוב לאזן אותם וכך גם תזונה המבוססת על מאכלים מעובדים, משומרים או חסכים תזונתיים בוויטמינים ומינרלים חשובים יכולה לפגוע בתפקוד ולהעלות את מפלס הלחץ.
חשוב ללמוד כיצד להתמודד עם סיטואציות רגשיות מאתגרות שעלולות להוביל ללחץ נפשי מוגבר בין אם מדובר בתרגול נשימות, אימוץ טכניקות הרפיה כמו דמיון מודרך, טאי צ'י, צ'י קונג, מיינדפולנס, מדיטציה או יוגה וכן טיפולים משלימים כמו דיקור סיני או עיסוי שיכולים מאוד להרגיע, תמציות פרחי באך וצמחי מרפא שונים שנקשרים בהשגת השלווה המבוקשת.

למאמר המשך בנושא איך להרגיע לחץ נפשי היכנסו לאתר פרמה גורי. רסקיו רמדי מבית פרמה גורי הוא מוצר מהטבע המורכב מחמש תמציות פרחי באך ועשוי לתרום לשלווה במצבים ותקופות שונות בחיים.


 

 





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
;