י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
זליגת חומרים ביולוגים • פרסום ראשון

הקבורה הרוויה בהר המנוחות: ב'עדה' יוצאים למאבק על כבוד המתים

במכתב מיוחד מטעם בד"ץ 'העדה', מתריעים הדיינים מפני המשך תופעת נזילת חומרים ביולוגיים מקברים בהר המנוחות, ורומזים על אפשרות לקיום מעמד בקשת מחילה המונית במקום. בנוסף, הם תוקפים את פסק ההלכה, המתיר לקבור חללי צה"ל גויים ויהודים בסמיכות | פרסום ראשון

הקבורה הרוויה בהר המנוחות: ב'עדה' יוצאים למאבק על כבוד המתים
זליגת החומרים בהר ומכתב העדה צילום: באדיבות המצלם

בעקבות הגשמים המבורכים שירדו לאחרונה והצפי להמשך ירידת הגשמים, ובעקבות זליגת חומרים ביולוגיים ממבני הקבורה בקומות בהר המנוחות לפני שלושה חודשים, שלחו בימים האחרונים חברי בד"ץ 'העדה החרדית' שליח מיוחד מטעמם, שיבדוק את המצב הנוכחי בקברים הנתונים בסכנה, במבנה הקבורה בקומות בהר המנוחות.

שליח הבד"ץ חזר עם מראות קשות ותיעודים מדאיגים המוכיחים על המשך זליגת החומרים במקום, ובעקבות כך כתבו חברי הבד"צ מכתב מיוחד הפונה לכלל הציבור, שלא להחריש לנוכח התופעה המבישה החוזרת ונשנית בחודשים האחרונים.

בשלהי חודש אב תש"פ פורסם על ידי ה'אגודה למניעת חילול קברים', כי מתוך מבנה ה'קבורה בקומות' בהר המנוחות דרום, המכונה גוש 41, זולגים מהמתים חומרי ההפרשה והריקבון, הכוללים שומנים ודם לעבר הכביש הסמוך, דבר המהווה ביזוי חמור של כבוד המתים, ואף מהווה סכנה תברואתית לבני המשפחות המבקרים במקום.

הפליטה שהציפה חלק נרחב מהכביש גרמה לסערה תקשורתית רחבה, ובעקבות כך אף הוזעק למקום צוות ייעודי של ארגון זק"א, שאנשיו עמלו רבות לספוג את השומנים והדם, ולהביא לקבורה את כלל הנוזלים והממצאים שנאספו מן השטח, כמו כן מועצת בתי העלמין האחראית על הקבורה במקום הגיע לטפל במקור הבעיה שהביאה לזליגה החמורה.

אך בעוד שאז היה נדמה כי הסאגה באה אל סיומה, ל'בחדרי חרדים' נודע כי בתקופה האחרונה הגיעו עדויות ושמועות שונות כי תופעת זליגת חומרי הריקבון חזרה שוב עם הופעת מי הגשמים, ובעקבות כך שלחו דייני בד"צ 'העדה החרדית' שליח מיוחד מטעמם שיבדוק את המצב לאשורו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי שליח הבד"ץ חזר היום עם נתונים מזעזעים ומצמררים המתועדים בתמונות, המוכיחות כי התופעה המצמררת והמחרידה חזרה שוב, כאשר פתחי המרזבים של המבנה מטפטפים ונפלטים מי גשמים בתערובת נוזלים ביולוגיים (דם ושומנים והפרשות נוספות) שהתפרקו מגופות הנפטרים.

במכתב מיוחד תחת הכותרת "זעקה מהר המנוחות", כותבים הדיינים בראשות הגאב"ד והראב"ד: "הזדעזענו עד עומק השיתין ממראות ועדות שהביאו לפנינו מהקורה בהר המנוחות בפעיה"ק ת"ו, כאשר בימות הגשמים נתגלה קלונם אנשי חברה קדישא מסוימים ואנשי הרבנות שהתירו קבורה בקומות, ומה שנקרא על ידם קבורה רוויה, כאשר רואים שם דם ושומנים מהנפטרים שהתפרקו מגופם ומונחים בביזיון שאין כמוהו, עד שנשפך דמם בחוצות".

במכתבם מוסיפים דייני 'העדה' נתון מחריד לפיו בחלק ממבני הקבורה בקומות, חיברו את פתחי המרזבים בהם קיימים חומרים ביולוגיים של מתים, למערכת ניקוז הביוב הכללית של ההר, כך שעודף הנוזלים (שהתפקעו והתפרקו מן הנפטרים) ינוקזו אל נחל שורק, כדומן על פני האדמה: "כפי הנשמע עתה חברו את הצינורות הללו לבורות הניקוז כדי לחפות על כשלונם בהוספת חטא על פשע".

במרכז מכתבם מתייחסים חברי הבד"ץ בראשות הגאב"ד והראב"ד לחלק ההלכתי בנידון הקבורה בקומות וקובעים: "כבר כתבנו בעבר, וכך גם דעת גדולי התורה והפוסקים זצוק"ל (מנחת יצחק חלק י' תשובה קכ"ב), כי לפי דעת תורה אסור לקבור בצורה כזאת, וכל זה מלבד מה שיש להסתפק אם קבורה באופן זה שיכול אח"כ להתגלות נחשב קבורה, ומסתברא דכיון שהגשמים מצויים ועלול להתגלות, אינו טמון וגנוז ואין יוצאים בה חובת קבורה".

במכתבם רומזים הבד"צ על אפשרות לקיום מעמד בקשת מחילה המונית: "לפנים בישראל במקרים כגון אלו רח"ל היה נהוג לבקש מחילה מהנפטרים, למנוע חרון אף ה', ואחרי שיקול הדעת נחליט אם לקבוע יום בקשת מחילה מהמתים, ויועיל בס"ד למנוע הפורענות חס ושלום".

בשלב זה מוסיפים הדיינים, מחאה חריפה על פסק הלכה של הרב יעקב רוז'ה, המתיר לקבור חללי צה"ל גויים ויהודים בסמיכות זה לזה: "ואף גם זאת שמענו פסק חדש בצבא להתיר לקבור גויים ויהודים יחד סמוך זה אצל זה, והוא נגד הלכה למשה מסיני שאין קוברים צדיק אצל רשע, וכ"ש לא גוי אצל יהודי".

"וכל אלו הם מהזלזול הגדול במתי ישראל, וחלילה לנו להחריש על כך, ויש לפרסם בקול גדול דעת תורה הברורה בעניני הקבורה ושלא לשנות מהם כלשהו, ולהשמיע קול מחאה נגד הפורצים והמשנים מדרך המסורה, ויהי רצון שנזכה בקרוב לקיום היעוד המקווה מתים יחיה א'ל ברוב חסדו, וחרפת עמו יסיר בביאת גוא"צ בב"א". לשון המכתב.

לפניכם תמונות שצולמו בשבוע האחרון מהדליפה במקום ומכתב הבד"ץ.

  

העדה החרדית קבורה הר המנוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד