י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המאבק החרדי על בתי הכנסת

ניו יורק: ניצחון היסטורי בתביעת 'אגודת ישראל' בעליון נגד המושל

שמחה וצהלה באגודת ישראל בארה"ב: בית המשפט העליון הכריע לטובת היהדות האורתודוקסית בתביעה שהוגשה כנגד החוקים המפלים והדרקוניים של מושל ניו יורק אנדרו קומואו | לדברי פרקליט אגו"י "ההחלטה בתביעה תבטיח כי מוסדות דת יהיו מוגנים מפני גזירות ממשלתיות" 

ניו יורק: ניצחון היסטורי בתביעת 'אגודת ישראל' בעליון נגד המושל
תפילת מרפסות בברוקלין בימי הקורונה צילום: די וואך

ויהי בחצי הלילה: בחצות הליל בית המשפט העליון בארצות הברית פסק לטובת 'אגודת ישראל' וקבע כי הכללים הדרקוניים של מושל ניו-יורק, אנדרו קומואו, נגד בתי כנסת, לא חוקיים. הניצחון היה בהחלטה של 5-4. אחרי שהשופט הראשי רוברטס הצטרף לשלושת השופטים הליברליים.

אך ההחלטה של בית המשפט העליון מהווה את ההשפעה הניכרת הראשונה של השופטת איימי קוני בארט על בית המשפט והמדינה, השופטת כאמור מונתה על ידי הנשיא טראמפ.

כפי שפורסם, אגודת ישראל עתרה עליון לאחר שבית המשפט הפדרלי בברוקלין דחה את תביעתם בטענה כי המושל צודק בדרישותיו.

"זה ניצחון היסטורי. החלטה בולטת זו תבטיח כי מהלכים והנהגות דתיים, ומוסדות דת יהיו מוגנים מפני גזרות ממשלתיות שאינן מתייחסות לדת בכובד ראש כפי שדורשת החוקה", אמר אבי שיק, פרקליט אגודת ישראל.

כזכור ההגבלות המפלות שהטיל קומואו התרכזו בעיקר בשכונות היהודיות, והאזורים חולקו לשלושה.

ההגבלות באזור אדום:

בתי כנסת - 25% קיבולת, 10 מתפללים לכל היותר, אספות גדולות אסורות, עסקים לא חיוניים סגורים - מזון מהיר יתאפשר רק במשלוח ובתי ספר יהיו סגורים.

ההגבלות באזור כתום:

בתי כנסת יורשו לאכלס קיבולת של 33%, 25 מתפללים לכל היותר, מפגשים עם מקסימום 10 אנשים בפנים ובחוץ, סגירת עסק שאינו חיוני, כולל מכוני כושר, ארוחות בחוץ עד ארבעה סועדים לכל שולחן, בתי ספר יתקיימו באמצעות למידה מרחוק בלבד.

ההגבלות באזור צהוב:

בתי כנסת יוכלו לאכלס עד 50% קיבולת, מפגשים יותרו עד 25 איש לכל היותר בפנים ובחוץ, עסקים יישארו פתוחים, בתי ספר יפעלו בתנאי לבדיקות קורונה שבועיות וחובה על כל תלמידים והמורים להיבדק.

בנוסף המושל קואומו הזהיר והודיע ​​כי הקנסות בגין הפרת ההוראות יגיעו עד-15,000 דולר.

כפי שדיווח ב'בחדרי חרדים' בשבוע שעבר, אגודת ישראל מאמריקה הגישה עתירה לבית המשפט העליון של ארה"ב, והגישה בקשה למתן צו להפסקת ההחלטה של קומואו נגד בתי כנסת, ונגד בתי תפילה של דתות אחרות.

התביעה העלתה נקודות מטרידות רבות ביחס לצו הנוכחי, שהיו רק נגד הקהילה היהודית האורתודוכסית, אגודת ישראל ציינה כי האזורים האדומים, הכתומים והצהובים הוקמו לראשונה אך ורק נגד אזורים יהודיים אורתודוכסים, וללא כל מדד או הצדקה מדעית או רפואית.

יתרה מכך, בתביעה של אגודת ישראל נשאלה השאלה מדוע רק בתי כנסת באזור האדום מוגבלים ל-10 איש לבניין, בעוד שחברות שירותים פיננסיים, חנויות חיות, חנויות משקאות וחנויות "חיוניות" אחרות יכולות לפעול ללא כל מגבלה על מספר העובדים או הלקוחות.

"עצם ההגבלות השרירותיות של 10 איש באזורים אדומים ו-25 באזורים כתומים, לא משנה אם בית התפילה מיועד ל-50 או 5000, אינו נשמע מדעית ומשפטית" נכתב בכתב התביעה.

אנדרו קואומו קורונה אגודת ישראל סגירת בתי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד