ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

זה הכל בגנים: זוהה גן האחראי למחלות כליה

צוות חוקרים ישראלי-אמריקני זיהה קשר בין קבוצת גנים השכיחה בין אפריקנים והיספאנים, לבין מחלות כליה. המחקר סותר הנחות קודמות לפיהן אין קשר גנטי למחלה

דנ"א
דנ"א

האמנם הכל בגנים? במהלך השנים האחרונות, ובייחוד מאז הושלם פרויקט ריצופו של הגנום האנושי, מוצאים חוקרים ברחבי העולם עוד ועוד גנים, הקשורים לתופעות ומחלות שבעבר נדמו כי כל קשר בינן לתורשה, מקרי בהחלט.

הפעם הודיע צוות חוקרים, המורכב ברובו מחוקרים ישראלים, על זיהויו של אזור בדנ"א המכיל גורם גנטי שכיח, המעלה את הסיכון למחלות כליה.

החוקרים מהטכניון, מהמרכז הרפואי רמב"ם, מאוניברסיטת תל אביב, מהמרכז הרפואי הדסה עין-כרם, ומהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב, דיווחו על זיהויים של גורמים גנטיים חדשים בגן MYH9 המסבירים את השכיחות הגבוהה של מחלת כשל כליות סופנית בקרב אוכלוסיות ממוצא אפריקני.

במחקר זוהו גורמים גנטיים חדשים, שמוצאם באזור מרכז אפריקה, המעלים באופן משמעותי את הסיכון למחלה הסופנית גם בקרב האוכלוסיה המעורבת של היספנים אמריקנים (בני תערובת ממוצא אירופי, אפריקני ואמריקני-ילידי). הגורמים הגנטיים שזוהו על-ידי החוקרים, שכיחים מאוד ומצויים ב-45% מהאנשים ממרכז אפריקה. לדברי החוקרים, "גורמים אלה מעלים את הסיכון למחלה באופן משמעותי עד פי 5-3 לנושאים אותם".

עד לאחרונה רווחה ההערכה, כי גורמים גנטיים אינם מעורבים כמעט בהופעת סוגים שונים של מחלות כליה. אך מחקרים שנערכו בארה"ב בשנים האחרונות הראו, כי לאוכלוסיה ממוצא אפריקני, ישנה רמת סיכון גבוהה פי ארבעה למחלת כליה סופנית, לעומת האוכלוסייה ממוצא אירופי. במקביל נמצא, כי גם לאוכלוסיה ממוצא היספני יש רמת סיכון גבוהה פי שניים למחלת כליה סופנית בהשוואה לאוכלוסיה ממוצא אירופי.

ממצאי המחקר, מסבירים את התפלגות שכיחויות המחלה, באופן המזהה את המחלה כתוצאה ישירה של פגם גנטי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד