י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מקדם הדבקה נמוך

בכירי המשרד תוהים: תעלומת התחלואה במגזר החרדי

חרף פתיחת הלימודים ברוב המוסדות החרדיים, חלקם בניגוד להנחיות משרד הבריאות, אך בהוראת גדולי ישראל, לא נרשמה עליה בתחלואה במגזר החרדי. מדוע?

בכירי המשרד תוהים: תעלומת התחלואה במגזר החרדי
אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

בכירים במשרד הבריאות עוסקים בימים האחרונים בשאלה: כיצד יתכן שלמרות פתיחת מוסדות הלימוד במגזר החרדי, גם אם בניגוד להנחיות הבריאות, תוך גרימת התקהלויות אסורות באופן שאמור להגדיל את מספר החולים, גידול כזה לא נרשם. ההיפך הוא הנכון: מספר החולים בקרב הציבור החרדי קטן והולך. אם לא די בכך, מתברר כי בעוד מקדם ההדבקה במגזר הכללי עומד על 1.1, במגזר החרדי מדובר על מקדם הדבקה של 0.92. כלומר, נמוך אף יותר מהמגזר הכללי. במגזר הערבי, אגב, מקדם ההדבקה כבר עומד על 1.11.

מי שמנסה למצוא פתרון לשאלה הוא שר הבריאות יולי אדלשטיין שבתקופה האחרונה התנגד לפתיחת מוסדות החינוך בכל רחבי הארץ, חרף המלצת משרד החינוך. לבסוף החלטת הפתיחה התקבלה בניגוד לדעתו.

ישנם כאלו הסבורים כי מדובר ב'תחלואה סמויה', כלומר שישנם חולים רבים שאינם נבדקים, אך התיאוריה הזו מוכחשת מכל וכל, גם בידי בכירי המשרד, שסבורים שאילו היתה תחלואה הדבר היה מתבטא באשפוזים, ותופעה כזו לא ניכרת כלל כשההיפך הוא הנכון: מספר החולים האמשופזים בשיבוים החרדיים יורד דרמטית.

משכך, בכירים במשרדו סבורים כי הירידה בתחלואה הינה תוצאה ישירה של ההדבקות ההמוניות בקרב הציבור החרדי במהלך הגל השני. ההערכה היא ששליש אותו יותר מהציבור החרדי חלה בקורונה והחלים, מאות אלפים מסתובבים כאשר גופם מכיל נוגדנים, מה שגורם לסוג של 'חסינות עדר' ומונע את התפשטות המגפה בכך ששרשרת ההדבקה נקטעת כשהיא נתקלת באדם עם נוגדנים.

מה שמונע את קבלת התיאוריה הזו, היא העובדה שעל פי המידע המתקבל מקופות החולים שיעור ההדבקה בקרב הציבור החרדי אינו גבוה כל כך ועומד על אחוזים נמוכים יותר, מה שלא מבסס את תיאורית חסינות העדר, אולם גורמי רפואה בכירים מסבירים כי הנתון המדויק לא ידוע, מאחר וקהילות רבות במגזר החרדי לא פנו להיבדק בקופות החולים אלא ערכו בדיקות קורונה פרטיות, רבים כלל לא נבדקו, אף שחוו תסמינים ברורים, אלא הסתגרו בביתם עד להחלמה.

כך או כך, במטרה לפענח את התעלומה - כך דווח היום ב'כאן' - שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה את בכירי המשרד ללמוד ולנתח את המצב ולהבין את הסיבות לירידה, שאולי יאירו דרכי פעולה נוספות להורדת התחלואה.

קורונה חולי קורונה משרד הבריאות יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד