מתורת הרב פינטו: להיות תמים, לא אומר שצריך להיות טיפש
מתי צריך להתנהל בתמימות ומתי לא? | דבר תורה על פרשת ויצא מתוך שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א, ראש אבות בתי הדין במרוקו

"וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי... וְלֹא נְתָנוֹ אֱלֹהִים לְהָרַע עִמָּדִי"
יש זמנים שצריך להתנהג בתמימות ויש זמנים שלא
התורה הקדושה קוראת ליעקב "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" (בראשית כה, כז), השם והסמל של יעקב הוא תמימות. אבל אם נסתכל על יעקב אבינו ע"ה נראה פלא גדול, המילה "תָּם" לא מתאימה ליעקב אבינו.
יעקב אבינו קונה מעשו את הבכורה תמורת נזיד עדשים, עשו בא מקרב קשה נגד נמרוד עייף וחלש, מרגיש שהוא עומד למות ורוצה לאכול. יעקב אומר לו שאם הוא רוצה לאכול שימכור לו את הבכורה וכך לוקח בעורמה את הבכורה בנזיד עדשים.
לאחר מכן יעקב שומע מרבקה שיצחק אבינו רוצה לברך את עשו, הוא לובש את הבגדים של עשו ומדביק על הידיים שלו צמר, הולך ליצחק אבינו ואומר לו "אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ" (בראשית כז, יט). יעקב שנקרא "אִישׁ תָּם" זה לא מראה על תמימות, איך הוא אומר כזה דבר?
כשיעקב נמצא אצל לבן ולבן מחליף את משכורתו, יעקב לוקח קרשים עושה בהם צורות, צאן לבן יולדים כבשים בצורה שכך יעקב היה צריך לקבל את המשכורת שלו. איפה התמימות של יעקב, הרי יעקב איש תם יושב אוהלים?
אז אולי אפשר לפרש ולומר, בדרך העולם כשאומרים "תם" אנשים חושבים שזה אדם שאפשר לרמות אותו ולשקר אותו, הוא קונה ומאמין לכל דבר וזו טעות חמורה. תם זה לא אדם שאפשר לספר לו סיפורים וברגע לבלבל את דעתו, תם זה אדם שהולך בתמימות עם הקב"ה אבל בענייני העולם הזה הוא חכם ומפוקח, כשצריך לעמוד על שלו הוא עומד איתן ומגן על הדברים שלו בכל כוחו.
-
"הותיר חלל עצום": מכריו של הרב דניאל סופדים לו -
על ההסכם הזה מול דובאי לא בטוח שתשמעו בתקשורת -
כנרת שלי: מהי הוילה בכנרת שכולם משתוקקים להיכנס אליה? -
בעקבות הודעת וואטסאפ: עשרות מיליונים עברו לטלגרם -
גדולי ישראל יוצאים נגד המלוניות לבחורי ישיבות: "רבו המכשולות" -
הרופאים נאבקים על חייה של חרדית בת 31 שחלתה בקורונה -
הליכוד מתחזק; חולדאי לא עובר את אחוז החסימה -
תיעוד: מסתערבים עוצרים מחבל שירה לעבר רכב מג"ב