י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"לעכב את הדיפלומטיה"

האם החיסול באיראן נועד להקשות על ביידן

חיסולו של המדען הראשי באיראן שמיוחס בין הייתר לישראל, ממשיך להדהד בראש הכותרות בעולם כולו. בארה"ב יש שמפרשנים את החיסול כמה שנועד להקשות על ביידן לשוב ליחסים תקינים עם איראן באמצעות השבת הסכם הגרעין שביטל הנשיא היוצא

האם החיסול באיראן נועד להקשות על ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

חיסולו של מדען הגרעין הראשי של איראן, מוחסן פחריזאדה, עשויה לעכב את שאיפותיה הצבאיות של המדינה. ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי ייתכן שמטרתו האמיתית של החיסול הייתה למנוע מהנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחדש את הדיפלומטיה עם טהרן.

חיסולו של המדען שהוביל את איראן להשגת נשק גרעיני בשני העשורים האחרונים, מאיים לשבש את מאמץ הנשיא הנבחר ג'ו ביידן להחיות את הסכם הגרעין באיראן, עוד לפני שיוכל להתחיל בדיפלומטיה שלו עם טהראן, כך מפרשן, דייוויד סנגר ב'וושינגטון פוסט'.

גורמי מודיעין טוענים כי אין ספק שישראל עמדה מאחורי החיסול, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זיהה את איראן זה מכבר כאיום קיומי, וכינה את המדען שנרצח, מוחסן פחריזדה, כ"אויב הלאומי מספר 1, המסוגל לבנות נשק שעלול לאיים על מדינה של שמונה מיליון בפיצוץ אחד".

"הסיבה להתנקשות בפחריזדה לא הייתה כדי לעכב את פוטנציאל המלחמה באיראן, אלא כדי לעכב את הדיפלומטיה", כך כתב ביום שישי בטוויטר, מארק פיצפטריק, דיפלומט לשעבר במשרד החוץ האמריקני.

"אם האיראנים יגיבו" כותב סנגר, "ויתנו לטראמפ עילה לפתוח בתקיפה לפני שהוא עוזב את תפקידו בינואר, ביידן יירש בעיות גדולות יותר מאשר 'הריסות' דיפלומטיות".

כזכור, ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן, מי שמונה למזכיר המדינה האמריקני בממשל החדש, הבהירו כי חזרה לעסקה שטראמפ פרש ממנה היא אחת היעדים הראשונים שלהם במזרח התיכון. עכשיו יהיה להם קצת יותר קשה ליישם זאת.

לפני החיסול נפוצו פרסומים לא מבוטלים לכך שהאיראנים הורידו פרופיל ונמנעים מפרובוקציות שעשויות לתת לטראמפ תירוץ לתקוף לפני שהוא עוזב את תפקידו. מנהיגי איראן הבהירו כי הישרדות המשטר היא מטרתם מספר 1, והם מקפידים לא לקחת סיכונים העלולים למנוע את הסרת הסנקציות ולהשיב את העסקה לאחר סיום כהונתו של דונלד טראמפ.

גורמים צבאיים אמריקאים אמרו ביום שבת כי הם עוקבים מקרוב אחר כוחות הביטחון האיראניים. פקידים אמריקאיים סירבו להתייחס לכל רמת הכוננות של ארה"ב או אמצעים נוספים להגנה על הכוחות האמריקניים במזרח התיכון, אך ציינו כי למעלה מ-40,000 חיילים באזור כבר נמצאים בכוננות גבוהה יחסית.

ג'ו ביידן הסכם הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה חיסול באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד