י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
התערבות זרה

לאחר שהליכוד גנז אותו לפני כעשור: חוק העמותות חוזר

לפי ההצעה של ח"כ אריאל קלנר, המדינה תשלול הטבות מעמותות מישראל שפועלות נגדה במימון זר. "אסור לממשלות זרות להתערב בעיצוב התודעה"

לאחר שהליכוד גנז אותו לפני כעשור: חוק העמותות חוזר
ח"כ אריאל קלנר נואם במליאה צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חוק העמותות, שנגנז בשנת 2011 בשל התנגדות בצמרת הליכוד, חוזר: ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) הניח ביום שישי האחרון הצעת חוק ברוח חוק העמותות ההוא, הקובע כי המדינה תשלול פריבילגיות ואף תטיל מיסוי גדול יותר על עמותות הפועלות בישראל ומקדמות פעילות חברתית, משפטית ופוליטית נגדה במימון ממשלתי זר. על פי ההצעה, תרומה שתקבל עמותה מישות מדינית זרה תנוכה במס בשיעור של 65% ולא תוכר לצורכי מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. כמו כן, העמותה לא תקבל הכרה כמוסד ציבורי או מוסד ללא כוונות רווח". כך דווח ב'ישראל היום'.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "התערבותן של ישויות מדיניות זרות בהצפת בתי המשפט בהליכים בעלי מאפיינים פוליטיים, בהשפעה ישירה על השיח הציבורי ובניסיונות לשנות את מדינות הממשלה והשלטון המקומי - מהווה פגיעה במאפייני היסוד של מדינת ישראל העצמאית וכן פגיעה בריבונות אזרחיה".

כזכור: חוק העמותות המקורי הוגש לראשונה על ידי השר אופיר אקוניס בהיותו ח"כ בשנת 2011. החוק המקורי קבע אז שקרנות זרות לא תוכלנה לתמוך בעמותות פרטיות בישראל, אלא רק בסכום של 20 אלף שקלים. הצעת החוק עברה את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה לקראת קריאה טרומית, אך היא נבלמה על ידי השרים דאז בני בגין ודן מרידור וכן ח"כ מיכאל איתן שהתנגדו.

ח"כ אריאל קלנר אמר כי: "המלחמה בדה־לגיטימציה ובהתערבות הזרה היא מלחמת העצמאות של הדור שלנו. אסור לנו להשלים עם ניסיון של ממשלות זרות להתערב בעיצוב התודעה והזהות היהודית של מדינת ישראל באמצעות מימון זר לעמותות שמקדמות שיסוי, התערבות פוליטית ולעיתים אף סיוע לטרור".

לשיטתו: "החוק מהסוג שאני מציע יצמצם את התופעה הקשה הזו. כך בארה"ב יש 'חוק רישום סוכן זר' המחייב מעקב תמידי והדוק על ידי הרשויות על כל מי שפועל במדינה בעבור גוף זר. חובתנו להגן על מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. אין לנו מדינה אחרת".

אריאל קלנר עמותות אופיר אקוניס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד