י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לא להגזים

שימו לב: זהירות מעודף ויטמין D

צריכת הוויטמין המוכר עלתה בשל הידיעות כי הוא מסייע לגוף להתחסן מפני קורונה, אך רופאים מזהירים כי צריכה מוגברת שלו עלולה להזיק

שימו לב: זהירות מעודף ויטמין D
אילוסטרציה צילום: unsplash

אמנם הוא תוסף תזונה בלבד אך צריכה מוגברת שלו עלולה להזיק: בחודשים האחרונים נפוצו דיווחים על עדויות לקשר בין חומרת מחלת הקורונה לרמות ויטמין D בדם. הדיווחים הובילו אנשים רבים להתחיל ליטול תוסף ויטמין D. אמנם עדיין אין הוכחות חותכות לכך שנטילת ויטמין D אכן יכולה למנוע בוודאות החמרה של מחלת הקורונה (נדרשים מחקרים מעמיקים ורחבי היקף כדי להבין קשר זה יותר לעומק), אך ידוע כי לוויטמין D יש השפעה על תפקוד המערכת החיסונית.

צריכת הויטמין עלתה גם בהתחשב בכך שבישראל יש מחסור בוויטמין D באוכלוסייה הכללית, לכן לא מפתיע שבחודשים האחרונים רבים התעניינו בתוספי ויטמין D. אך בעוד שמדובר בוויטמין חשוב, כמו ויטמינים אחרים, רמות גבוהות מדי שלו יכולות להזיק לנו.

עודף ויטמין D הוא מצב נדיר שיכול להיגרם מצריכה עודפת של ויטמין D – כך שאם אתם צורכים תוסף ויטמין D, כדאי להכיר את הסימנים שעלולים להצביע על עודף ויטמין D. כיוון שוויטמין D חשוב לאיזון רמות הסידן בגוף, עודף שלו יכול להוביל לעלייה ברמת הסידן בדם (היפרקלצמיה) שיכולה לגרום לאבנים בכליות ושקיעת סידן בכלי הדם. הנה התסמינים שיכולים להעיד על עודף ויטמין D ועודף סידן בגוף:

הטיפול לרוב יהיה פשוט ויכלול הפסקת צריכת ויטמין D והפחתת מזונות שמכילים כמויות גבוהות של הוויטמין. במקרים חמורים יותר הטיפול יכלול עירוי נוזלים ותרופות כמו קורטיקוסטרואידים או ביספוספונטים.

לפי משרד הבריאות, המינון המומלץ של ויטמין D הוא 800-1,000 יב"ל (יחידות בינלאומיות) ביום למבוגרים במשקל תקין, 2,000 יב"ל לאנשים בעודף משקל ו-4,000 יב"ל ביום לאנשים עם השמנת-יתר קיצונית. לא מומלץ לעבור על מינונים אלו. אם אתם נחשפים מספיק לשמש, ככל הנראה שאתם כלל לא זקוקים לוויטמין D ובכל מקרה מומלץ להיוועץ ברופא/ת משפחה ולעשות בדיקת דם לפני שאתם מחליטים ליטול תוספי ויטמין D.

ויטמין D קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד