י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
פוגעת משמעותית בתפקוד

הילד עייף? הוא כנראה סובל מהאבחון החדש: "הפרעת שינה חסרת מנוחה"

מומחים קובעים כי ישנה אבחנה חדשה בשם 'הפרעת שינה חסרת מנוחה' הפוגעת בילדים ופוגעת משמעותית בתפקוד. איך תזהו אם הילד סובל ממנה?

הילד עייף? הוא כנראה סובל מהאבחון החדש: "הפרעת שינה חסרת מנוחה"
אילוסטרציה צילום: pixabay

לא סתם עייפות או חוסר חשק: הילד עייף? מסרב לבצע מטלות? הוא מפגין חוסר קשב בשיעור? לפני שאתם פוטרים את ההתנהגות בחוסר חשק או עייפות שנגרמה סתם משום שהוא הלך לישון מאוחר, כדאי שתדעו כי יתכן ומדובר במחלה הדורשת אבחון.

פאנל בינלאומי של מומחי שינה מציע אבחנה חדשה בשם "הפרעת שינה חסרת מנוחה" (Restless Sleep Disorder), המתרחשת בילדים בגילי 6 עד 18 ופוגעת משמעותית בתפקודם. במאמר שפורסם בכתב העת Sleep Medicine, והוא נחשף ב'ידיעות' בידי ד"ר איתי גל, מתארים המומחים כי ההפרעה נגרמת כתוצאה מאיכות שינה ירודה, שבמהלכה קיימות תנועות בלתי רצוניות מרובות ומשמעותיות. המומחים קובעים גם את התנאים לאפיון המחלה, שעל פי ההערכות פוגעת בכ-7% מהילדים.

לפי הדיווח, הפאנל שכלל עשרה מומחים, סקר את הספרות הרפואית הקיימת, וקבע שמונה קריטריונים מוסכמים לאבחון המחלה. אלה כוללים: פגיעה תפקודית של הילד במהלך היום, תלונות של הילד על הפרעת שינה ותנועות משמעותיות במהלך השינה שנצפו על ידי ההורים. בנוסף, דורש האבחון תיעוד במעבדת שינה של 5 או יותר תנועות גוף לשעה, כאשר התנועות מתרחשות לפחות 3 פעמים בשבוע למשך 3 חודשים לפחות. קריטריון נוסף הנחוץ לאבחנה הוא שלילת בעיות רפואיות אחרות שעלולות לגרום לתנועות בשינה.

לדברי המומחים, עדויות רבות מצביעות על קשר בין אותן הפרעות תנועה המאפיינות את הפרעת השינה למחסור בברזל במוח. בכל מקרה בו הילד סובל מעייפות, חוסר תפקוד, ירידה במצב הרוח או מהפרעות קשב וריכוז, ממליצים המומחים להורים לבחון את שנתו, ולערוך בדיקת דם הכוללת מדידה של חלבון בשם פריטין, המעיד על רמת מאגרי הברזל בגוף.

"במשך שנים רבות זיהינו דפוס שינה שהשפיע על התנהגות הילד אך לא התאים למחלות ידועות", אמרו המומחים והוסיפו כי חלק מהילדים אובחנו בטעות כסובלים מדום נשימה חסימתי או מהפרעות תנועה אחרות, אף שלא לקו בכך. "האבחנה החדשה מציעה כלי חדש שעשוי לעזור ליותר ילדים הסובלים מהתופעה שפוגעת משמעותית בחייהם".

בישראל האבחנה החדשה עוד לא מוכרת, אך הורים ישראלים שמבחינים בעייפות מרובה, קושי להתעורר ובתנועה ערה במהלך הלילה בקרב הילדים - יכולים לבקש מרופא הילדים בדיקת דם לרמות החלבון פריטין והפניה למעבדת שינה. כך שלהבא, לפני שתחשבו על ריטלין או על פתרונות אחרים, אולי כדאי פשוט לבדוק האם הילד לא ישן...

 

שינה הפרעות קשב וריכוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד