י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"ימים מסוכנים לאיראן"

בכיר ישראלי לניו יורק טיימס: "העולם צריך להודות לישראל על החיסול"

בכיר ישראלי אמר לכתב הניו יורק טיימס כי העולם צריך להודות לישראל על חיסולו של אבי התוכנית הגרעין האיראנית. פרשן פוליטי מטהראן אומר כי אם איראן לא תגיב לחיסול, התקיפה הבאה של ישראל היא רק עניין של זמן 

בכיר ישראלי לניו יורק טיימס: "העולם צריך להודות לישראל על החיסול"
המדען הראשי שחוסל באיראן צילום: באדיבות המצלם

ה'ניו יורק פוסט' בפרטים מעניינים על החיסול של המדען הראשי של איראן, פחריזאדה. הטיימס מצטט את מוחמד-חוסיין חושווגט, לשעבר פקיד במשרד התרבות וההדרכה של איראן, שאומר כי "הימים האלה עד כניסתו של ביידן לתפקיד, הם הכי מסוכנים לאיראן".

"נקמה נגד ישראל או נגד בעלי בריתה של ישראל, לדוגמא ארצות הברית, ישחק בידי אויביה של איראן באזור המבקשים ליצור מצב לא טוב, כדי שביידן לא יוכל לחזור להסכם הגרעין ההוא" אמר חושווגט.

"אם אתה לא מגיב לרמה כזו של טרור, הם עשויים לחזור על זה, כי עכשיו הם יודעים שאיראן לא תגיב", כך אמר האנליסט הפוליטי השמרני פואד איזדי בראיון מטהרן. "ברור שיש בעיה כשרואים דברים מסוג זה חוזרים על עצמם".

איראן עברה ארבע שנים של סנקציות כלכליות הרסניות תחת מסע של "לחץ מקסימלי" מצד הנשיא טראמפ. מנהיגים איראניים רבים מקווים שעכשיו יהיו הקלות מסוימות תחת ממשל ביידן. הנשיא הנבחר התחייב להחיות את ההסכם שבוטל, ויסיר את הסנקציות נגד איראן בתמורה להפסקת ייצור נשק גרעיני.

אך יחד עם זאת, כמה בכירים איראנים מודים בגלוי כי אויביהם בארצות הברית ובישראל עשויים לנצל את הזמן הזה כדי לתקוף את טהרן עוד יותר, וכך לחבל בכל הסכם אפשרי.

כזכור ביום שישי האחרון חוסל אבי אבות הגרעין האיראני, מוחסן פחריזאדה, על ידי חוליית מתנקשים שלא השאירה לו סיכוי, וחיסלה את שומרי ראשו שהתגלו כחסרי יכולת להגן על הבכיר, על אף שידעו שהוא המבוקש מספר אחד של ישראל.

הטיימס מציין כי ישראל מזה עשרות שנים אימצה אסטרטגיה של חיסולים ממוקדים בניסיון להאט את ההתקדמות הפוטנציאלית לקראת פיתוח נשק גרעיני בקרב שכנותיה העוינות. סוכנויות ביון ישראליות נקשרו לחיסול מדענים שעבדו עבור מצרים בשנות השישים ובעבור עיראק בשנות השבעים מאותה סיבה.

איראן האשימה את ישראל לראשונה בהריגת אחד המדענים שלה כשמת במעבדה שלו לאחר הרעלה בשנת 2007, וסדרה של חיסולים של מדענים איראנים בין השנים 2010-2012 יוחסה גם לישראל.

החיסולים התבצעו מכל זווית ודרך אפשרית. פצצה באופנוע חונה חיסלה פיזיקאי כשהוא מוריד שער חניה בביתו בטהרן.

בשלושה מקרים אחרים, אופנוענים שחלפו על פני מכוניותיהם הנעים של שלוש מדענים אחרים הדביקו פצצות מגנטיות לדלתות מכוניותיהם, הרגו שניים ופצעו שלישי, ובהתקפה נוספת חמושים על אופנועים ריססו מדען בזמן שמכוניתו נעצרה ברמזור כשאשתו ישבה לצידו.

"ישראל פיתחה רקורד מוצלח באופן ייחודי נגד איראן, בין השאר בכך שהיא מרכזת את המשאבים של סוכנויות הריגול שלה בעיקר באיראן" כך אמר מר ריידל ממכון ברוקינגס.

לדבריו, ישראל טיפחה בקפידה קשרים עם מדינות הסמוכות לאיראן לצורך מעקב וגיוס סוכנים, בעיקר בבאקו שבאזרבייג'ן. הסכסוך האחרון בין אזרבייג'אן לארמניה הפנה תשומת לב למל"טים וכלי נשק אחרים שישראל סיפקה לאזרבייג'ן כחלק מאותה מערכת יחסים.

ישראל נוהגת לגייס דוברי פרסית מאיראן שעלו לישראל כדי ליצור קשרים או לנתח תקשורת שישראל מאזינה לה. ישראל הצליחה לגייס גם מערך משתפי פעולה איראניים.

איראן חיסול ניו יורק טיימס מוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד