י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מסעיר את אירופה

דיווח: גנרל סורי החשוד בפשעי מלחמה קיבל עזרה מהמוסד ונעלם

גנרל סורי הוברח לפני כמה שנים מאזור הקרבות בסוריה, ומצא מקלט מדיני בצרפת | עפ"י הדיווח סוכנים ישראליים הבריחו אותו לאוסטריה שם נחשף כי נטל חלק פעיל בעינוי אסירים ופשעי מלחמה נוספים | ארגונים בין-לאומיים דורשים הסבר למקלט המדיני שקיבל, אך כעת הוא נעלם שוב

דיווח: גנרל סורי החשוד בפשעי מלחמה קיבל עזרה מהמוסד ונעלם
מורדים בסוריה צילום: צילום מסך

קצין סורי העונה לשם חאלד אל-חלבי, ומי שהיה ראש השירות החשאי הסורי ברקה בין השנים 2009-2013, ומהווה גם יעד לתביעה בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, קיבל חיים חדשים באוסטריה "בעזרת סוכנות הביון הישראלית המוסד", כך חשף ה'טלגרף'.

הגנרל חלבי מרקה נסע לטורקיה בשנת 2014 לפני שהגיע לאירופה, הבכיר הסורי סורב למקלט מדיני בצרפת מחשש להאשמות בפשעי מלחמה אפשריים.

כעת מתפרסם כי במהלך כהונתו נרצחו, עונו והותקפו אסירים רבים, אך חלבי מכחיש בתוקף כל עוולה.

למרות החששות לזכויות האדם בכל הנוגע ליחידתו, סוכנות הריגול הצרפתית (DGSE) עזרה לגנרל לעזוב את סוריה בחשאי ולנסוע לצרפת בשנת 2014. עם זאת, הוא לא קיבל מקלט מדיני בצרפת, והוא חשש שמעמדו הבכיר במשטר הסורי עלול להוביל למעורבותו בפעילות פלילית ולהעמדתו לדין.

מחלקת פשעי המלחמה הצרפתית פתחה בחקירה ראשונית בשנת 2017. עם זאת, הוא הוחזר באופן מסתורי מצרפת לאוסטריה על ידי סוכני מודיעין ישראלים, שם הוענק לו בהצלחה מקלט מדיני.

סוכנויות הביון השונות באירופה כולל ישראל, האמינו לכאורה כי חלבי יכול למלא תפקיד חשוב בעתידה של סוריה.

"ברור שהוא דג גדול", אמר גורם משפטי צרפתי בכיר. "רצינו לשאול אותו על כל העדויות שאספנו. זה מאוד מתסכל שהוא היה יעד עליון ועכשיו הוא לא נמצא".

אך בכך לא תם הסיפור, חלבי עורר סערה באוסטריה בשבועות האחרונים. אחרי שהתקשורת המקומית חשפה מאבק כוחות לכאורה בין שירות הביון המקומי במדינה, שעזר לגנרל, לבין משרד המשפטים שהתנגד ורצה לחקור אותו.

כאשר ערק חלבי בשנת 2013, לא היה ברור כי נשיא סוריה בשאר אל-אסד יגבר על המורדים שנלחמו להפלתו מאז 2011. רוסיה, כזכור נתנה בזמנו סיוע מכריע לנשיא אסד.

בחודש אוקטובר אותה שנה כאשר רקה הייתה בירת המחוז הראשונה שנפלה לידיהם של המורדים, חמק חלבי מהעיר בתוך זרם פליטים לטורקיה.

בתחילת 2014 הוא הגיע לצרפת בעזרת סוכנים צרפתים שהאמינו כי הבכיר יכול להוות נכס שימושי במקרה שהנשיא אסד יופל, כך אמר גורם משפטי בכיר בצרפת ל"טלגרף".

"זה היה גם כמה חודשים לפני פיגועי הטרור בפריז ב-2015, וארגון הביון הצרפתי היה נואש לקבל רמזים על המדינה האסלאמית, שלדעתם מתכננת התקפות", אמר מקור בכיר ל"טלגרף".

"אם הביאו אותו לכאן, לא היה ספק שהם ראו בו מקור שימושי", אמר בכיר במודיעין הצבאי הצרפתי. עם זאת, בקשת המקלט של מר חלבי בצרפת נדחתה בשנת 2015. אך לא ניתן היה לגרשו מכיוון שסוריה הייתה מדינת מלחמה.

בנקודת זמן זו, כך על פי הדיווח, השירותים החשאיים הישראלים והאוסטרים התערבו בעניינו של חלבי. "מכיוון שהוא היה ממש נסער שלא הצליח לקבל מקלט בצרפת, נראה שהוא פנה למוסד שבא במגע עם הביון האוסטרי", אמר המקור. והוסיף כי "המוסד בוודאי חשב שזה יכול להיות מעניין ואולי אפילו יהיה לו תפקיד פוליטי בעתיד".

העיתון האוסטרי המוערך 'קורייר' פרסם אף הוא תחקיר בתחילת החודש בטענה כי חלבי הוברח לאוסטריה בעזרת סוכנויות הביון הישראליות והאוסטריות שתמכו בבקשת המקלט שלו.

"לביון האוסטרי אין מידע כי חלבי היה מעורב בפשעי מלחמה או בפשעים אחרים בסוריה. אין אף ראיות לכך שנוכחותו באוסטריה תסכן את ביטחון הציבור", כתב קצין מודיעין אוסטרי עלום שם במזכר שהודלף והוסיף כי הביון אינו רואה שום סיבה לדחות את הליך המקלט".

בקשתו של חלבי אושרה ב-2 בדצמבר 2015. הרשויות האוסטריות סיפקו לו דירה עם ארבעה חדרי שינה ברובע אוטקרינג בווינה. לאחר מכן הוא קיבל סיוע של יותר מ-50,000 יורו ומענק חודשי של 5,000 יורו מהמוסד, כך לטענת התקשורת האוסטרית.

בינתיים, הוועדה לצדק ואחריות בין-לאומית (CIJA), ארגון שאוסף ראיות לרצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות מאזורי סכסוך, ופעילה בסוריה מאז 2012 אספה מגוון רחב של מסמכים ועדויות.

לאחר שנודע ל- CIJA על מקום הימצאו של חלבי, הארגון הגיש עדויות לרשויות האוסטריות בינואר 2016 ובו פירט עדות למעורבותו לכאורה בפשעי מלחמה.

"יש לנו מסמכים, יש לנו דוחות חקירה, יש לנו כמה עדויות של אנשים ועדויות של כ-40 קורבנות שעונו," אמרה מנהלת CIJA, נרמה ג'לאצ'יץ' "היו להם מקרי רצח, עינויים, מגוון פשעים נגד גברים ונשים, ופשעים מסוגים שונים".

על פי CIJA, הראיות מראות כי חלבי אחראי לפעולות שביצעו החיילים.

המסמכים שנבדקו על ידי ה"טלגרף" כוללים את הפרוטוקול של ישיבת ועדת הביטחון של ממשלת רקה שמינתה ביום 10 במאי 2011 את חלבי כראש המודיעין הכללי ברקה.

"שומר קשר אותי לקרש, הוא הרים את רגלי באוויר ופגע בהם חזק, מאוד מאוד חזק" כך על פי אחת העדויות.

עוד עדות של אסיר בשם מואז שזיהה את חלבי. "לאיש העומד בראש סוכנות הביון הזו קראו חאלד אל-חלבי. זה היה שם שהפחיד את כולנו" אמר. "חדר החקירות 335 היה בסמוך למשרדו של מר חלבי".

עדים סיפרו שאפשר היה לשמוע את צרחות האסירים בכל הבניין בן שלוש הקומות" אמרה גב' ג'לאצ'יץ'.

חלבי עצמו הכחיש את ההאשמות בשנה שעברה. "לא, זה בכלל לא נכון, הטענות האלה שקריות. אין ראיות, הראה לי את הראיות אם יש לך. כל חיי לא פצעתי אף אחד".

בנובמבר 2018 פשטה משטרת אוסטריה על ביתו של מר חלבי, אך הוא לא היה שם, ומאז מקום הימצאו אינו ידוע עוד בפומבי.

השכנים בשכונה השקטה בה התגורר זוכרים את חלבי כאיש שקט ומנומס שעישן בכבדות. "הוא מעולם לא עישן בדירה, רק בחוץ בכניסה למדרגות. המקום החביב עליו היה הספסל מול המדרגות. לפעמים הוא ישב שם שעות", סיפרה ג'ניפר זיקה, 28, שמסרה עדות במשטרה אודות חלבי בשנת 2018.

היעלמותו הפתאומית הפתיעה את השכנים. "הוא פשוט לא היה כאן יום אחד" אמר אחד השכנים.

המקרה של חלבי מעורר שערורייה פוליטית גדולה מאז פרץ הסיפור בעיתונות האוסטרית החודש. ומספר חברי פרלמנט הגדירו את חלבי כ"פושע מלחמה".

בשאילתא פרלמנטרית שהוגשה לשר הפנים ב-7 באוקטובר נשאל השר: "האם זו אחת המשימות של הביון האוסטרי להביא פושעי מלחמה לאוסטריה ממדינות אחרות ולהבריח אותם למקלט?". משרד הפנים האוסטרי סירב להגיב, ואמר כי מתנהלת חקירה מתמשכת.

שר הפנים האוסטרי לשעבר הרברט קיקל, בכיר במפלגת החירות הימנית הקיצונית, אמר ל"טלגרף" כי הוא היה מודע למקרה כשהיה שר, אך לא פירט מעבר לכך, לטענתו חלבי עדיין נמצא באירופה.

"על פי המקורות שלי, הוא ממשיך לנסוע בין אוסטריה, סלובקיה ולפעמים שוויץ, שם גנרל סורי מסוים העניק לו הגנה".

סוריה המוסד אוסטריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד