ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
שפת גוף וטריטוריה

מעניין: איך אתם מרגישים כשחודרים לכם לפרטיות?

בחיי היום יום אנו נתקלים לא מעט באנשים החודרים לטריטוריית האחר, ומפירים את פרטיותו, מה שעלול לגרום לסיטואציה להתקבל שלא בסבר פנים יפות, מהי טריטוריה פרטית, חברתית או מרחבית? וכיצד תוכלו לדעת האם האדם שלפניכם חושב כי הוא יותר טוב מכם?

מעניין: איך אתם מרגישים כשחודרים לכם לפרטיות?
אילוסטרציה צילום: Unsplash

שפת גוף וטריטוריה

כל אדם מסמן את הטריטוריה שלו ומנסה להגן עליה באמצעות שפת הגוף שלו מפני פולשים זרים. יש שלושה סוגים של טריטוריות:

טריטוריה פרטית – זהו איזור אישי שלנו, קרוב מאוד לגופנו, אליו מורשים לעמוד ולהיכנס רק הקרובים לנו ביותר, כמו הילדים שלנו.

טריטוריה חברתית – זהו האזור שהחברים והמכרים שלנו רשאים להיכנס אליו.

טריטוריה מרחבית – זהו האזור של הזרים, האזור של הבלתי מוכרים, האזור של החוצנים.

חדירה לטריטוריה הפרטית לא בהכרח תתקבל בסבר פנים יפות, גם כשהיא נעשית על-ידי הקרובים לנו ביותר. היא לא תתקבל ברוח טובה כאשר היא נעשית שלא על-פי הזמנה, לא על-פי הסכמה, בהפתעה ובחוסר טאקט.

אמנם לעיתים חדירה לטריטוריה פרטית היא אילוץ או הכרח נסיבתי, כמו למשל במעלית. אבל במעלית כל אחד שומר על הטריטוריה הקטנה והמאולצת שלו, נמנע מקשר עין ישיר, נמנע מפנייה לסובבים אותו, ואם הוא עושה זאת – הוא עושה זאת תוך שמירת מרחק טריטוריאלי נימוסי. מה שלא כן כאשר מדובר בקרובים ובמכרים מהמעגל הראשון, כפי שהוסבר לעיל.

לעמוד רחוק מדי: אנשים העומדים במרחק גדול מן המקובל, נתפסים כיהירים וככאלה החושבים כי הם טובים מכם, ולכן הם אינם מעוניינים שתתקרבו אליהם.

מרחב חדיר – תגובות: לכל אדם יש מרחב טריטוריאלי אישי, וכאשר מישהו פולש למרחב האישי שלו בניגוד לכללים האתיים והתרבותיים המקומיים, ההתייחסות אליו תהיה בהתאם לחומרת מעשיו. אבל חדירה לתחום טריטוריאלי אישי לא תמיד זהה במשמעויותיה. לדוגמה: חדירה לתחום טריטוריאלי באוטובוס, שונה מחדירה טריטוריאלית אישית למרחב פתוח כמו בריכה או חדירה טריטוריאלית לבית, למשרד, לעסק.

אנשים החודרים לתחום הטריטוריאלי של האחר בניגוד לנורמה התרבותית המקובלת, הם תוקפניים ו/או חסרי מודעות טאקטית ונימוסית. אם מישהו למשל, חודר לתחום הפרטי שלכם ופותח בשיחה לא צפויה, קרוב לוודאי שזה יתפרש על ידיכם כחדירה לא רצויה, ושפת הגוף שלכם תביע דחייה, הסתגרות, נסיגה לאחור או שתיקה רועמת.

טריטוריה כתרבות: שפת הגוף בזמן חדירה לטריטוריה פרטית אינה זהה בתרבויות שונות בעולם. במזרח התיכון למשל, עומדים קרוב זה לזה בשעת שיחה, מה שמעיד שהטריטוריה הפרטית שלהם קטנה. האירופים שומרים על מרחק. ראוי לציין, כי התחום הטריטוריאלי הפרטי, החברתי או המרחבי - הוא פונקציה של חינוך ותרבות.

טריטוריה ורשות הסכמה: עובד שכיר הפולש למרחב הפרטי של מעסיקו בזמן שהוא יושב במשרד, דבר המשדר חוסר כבוד, המעביד עלול במקרה כזה של חדירה לטריטוריה שלו להגיב בתוקפנות מילולית, בכעס או אפילו בפיטורין, ולכן ראוי מאוד לשקול היטב לפני שאנחנו חודרים לתחומו הפרטי של אחר בלי לקבל את הסכמתו ובלי לנהוג על-פי המנהגים המקומיים.

נמשיך בעז"ה בשבוע הבא.

 מאת: אליהו עזריאל, מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו"ר מכון התבוננות

שפת גוף פרטיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד