י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"למנוע דור אבוד"

עפר שלח: "החינוך החרדי מעמיד בספק את מדיניות משרד הבריאות"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה היום בהיבט הרפואי והחינוכי של פתיחת המוסדות, כאשר אחוז החיוביים בבדיקות תלמידי המוסדות שפתחו בניגוד להנחיות - נמוך בהרבה מאחוז ההדבקה הכללי

עפר שלח: "החינוך החרדי מעמיד בספק את מדיניות משרד הבריאות"
תלמוד תורה בבני ברק צילום: דוברות עריית בני ברק

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, דנה היום (שני) בהיבט הרפואי והחינוכי של פתיחת המוסדות. יושב ראש הוועדה חבר הכנסת עופר שלח אמר בדיון כי "הפרת ההנחיות ההמונית במערכת החינוך של המגזר החרדי מקוממת. בצד זאת, עולות ממנה מסקנות המעמידות בספק את מדיניות משרד הבריאות ביחס לפתיחת מערכת החינוך בכלל".

שלח טוען כי על משרד הבריאות להתבונן במערכת החינוך החרדית הפעילה ולהסיק מסקנות: "שיעורי ההדבקה הנמוכים, והיכולת לנהל מערכת חינוך פתוחה באמצעות משמעת והקפדה על כללים, הבאות לידי ביטוי במגזר החרדי, חייבות להוביל למסקנה שאפשר וצריך להחזיק את מערכת החינוך, בוודאי עד כיתה ו', פתוחה כמעט בכל תנאי, ואסור למהר ולסגור אותה. זה חיוני כדי למנוע דור אבוד של תלמידים ולפתיחה מקסימלית של המשק".

חבר הכנסת אוריאל בוסו הוסיף וציין: "הדוגמה שלי היא מחודש ספטמבר, הילדים שלי הלכו ללמוד בישיבה והיו בסגר מרצון, לא ראיתי אותם, לא פגשתי אותם. בישיבה שלהם היו 1400-1500 בחורים שהיו לפני כן מסתובבים בבתי כנסת ממקום למקום. אצלנו בבתים אין פלייסטיישן, טלוויזיה אין כלום. יש כאלו שיחד כמה אחים בדירה של 80 מ"ר ולכן דווקא היציאה ללימודים הפחיתה את ההסתובבות הזאת. סגירת מערכת החינוך גורמת לקטסטרופה אמתית וזה צריך להיות דבר ראשון במעלה. אנחנו המדינה היחידה למעשה שסגרה מערכות חינוך. צריך לדאוג לכך שבמתווה כזה או אחר תמיד יישארו מוסדות החינוך פתוחים, כמובן תוך שמירה על ההנחיות. אפשר לייצר קפסולות, אפשר ללמוד במשמרות, במקומות כמו מתנסים. הירידה בתחלואה היא בגלל פתיחת הלימודים ולא על אף".

"לא כל הכיתות פועלות למרות שישנן שמועות כאלה. אנחנו במקביל בודקים במערכת פיקוח נרחבת שמסתובבת ובודקת את הפעילות ובמקרים של חריגות המשטרה מעורבת, מפזרת את הפעילות ונותנת קנסות" אמרה מפקחת חינוך חרדי במשרד החינוך, הגב' רות אלמליח.

ד"ר אפרת אפללו מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות, אמרה בדיון "לא ניתן להפריד את מוסדות החינוך מהקהילה בכל הקשור לאפידמיולוגיה, ויחד עם זאת לא נכון לומר שמערכת החינוך היא האשמה בעליית התחלואה. רמת התחלואה במערכת החינוך החרדית אינה גבוהה כמו במגזרים אחרים והנתונים מראים על יציבות ברמת התחלואה מזה תקופה. אי אפשר להגיד שיש ירידה במגזר החרדי. הנתונים מהבוקר בהערכת מצב מראים על היציבות במגזר החרדי בגילאי 0-9 וגם בגילאי 10-19".

הרב אברהם שלום פינזל, מאיגוד מוסדות הפטור בחינוך החרדי, סיפר בדיון כאמור על כך שמערכת החינוך שתחתיו פתוחה כרגיל ולדבריו, דווקא בגלל פתיחת מוסדות החינוך – יש ירידה בהדבקה ואחוז הנדבקים מקרב הנבדקים במוסדותיו בירידה מאז פתיחת המוסדות.

לדברי פינזל: "הרבה מוסדות שפעלו קיבלו דוחות אבל בסוף בשל בעיה משפטית הדוחות בוטלו. נתוני התחלואה מראים שכמעט אין הדבקה בגילאים האלה. מחג פורים ועד לחג הסוכות נמצאו 67 תלמידים חולים בלבד מתוך 2500 תלמידים. לא מצליח להבין איך המגזר הכללי לא יוצא לרחובות שייפתחו את מוסדות החינוך. אם הנתונים האמתיים על הדבקה במוסדות חינוך יפורסמו, תהיה פה רעידת אדמה במדינה. ניבאו לנו אחרי סוכות שאם נפתח – שיהיה פיגוע קורונה אבל אין לנו חולה אחד. אני רואה בזה את ברכת הרב קנייבסקי אבל בדרכי ההשתדלות ניתן לראות שאין הדבקה במוסדות חינוך. אנחנו עושים זאת בקפדה על קפסולות וכל חולה שמתגלה במוסד, מבודד מסביבת הלימוד ונעשות פעולות שונות כגון בדיקות לכל התלמידים והצוות שישבו בסמוך לחולה ובמצטבר נערכו מאות רבות של בדיקות. נכון להיום הלימודים מבוצעים בקפסולות קטנות וצוות של 7 מפקחים מבצע בקרות בנושא. בשורה התחתונה הלמידה מתנהלת כרגיל כאשר הצוות והתלמידים עוטים מסכות כל העת. ילד שלא שומר להנחיות, יודע שהוא יורחק לצמיתות".

בנוגע להפרת ההנחיות ואי ציות לחוק, אמר פינזל: "אנחנו נפגשנו בסוכות עם אנשי משרד הבריאות שהסכימו אתנו במתווה שהצענו אבל בסוף חזרו עם תשובה שיש בעיה משפטית. אז שאני יותר על ציפור נפשי בגלל זה? החוסר אמון הוא מתחיל הפוך. אני בגל הראשון קראתי שמסכה מונעת הדבקה ואם שני אנשים שיושבים זה לצד זה, לא צריכים בידוד, אז פניתי למשרד הבריאות לפטור מבידוד כיתה שלמה מבידוד. היא השיבה לי שאכן ילד שנמצא עם מסיכה לא צריך בידוד, אבל אני לא מאמינה לכם שהם היו עם מסיכה" .

הרב פינזל עופר שלח קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד