י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סוער בדיון המהיר

גפני: תקציב המדינה לא יעבור עד שלא תיפסק אפליית החרדים

"תקציב המדינה לא יעבור בוועדת הכספים אם לא יכלול סעיפי תמרוץ וטיפוח לתלמידי המוסדות המוכרים הלא רשמיים" כך מאיים ח"כ משה גפני בדיון סוער בוועדת הכספים בנושא תקצוב חסר של חינוך המוכש"ר

גפני: תקציב המדינה לא יעבור עד שלא תיפסק אפליית החרדים
משה גפני בראשות ועדת הכספים צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בוועדת הכספים נערך היום (שני) דיון מהיר בנושא השבת שעות הטיפוח לתלמידי המוכש"ר, והעברת מתווה לתקציב שוויוני לגני חינוך מיוחד לתלמידי המוכש"ר, הדרישה לדיון הגיעה מצדם של חברי הכנסת יוסף טייב, שלמה קרעי, יעקב טסלר ואלכס קושניר ועיקר הדיון עסק בהעדר תקצוב שעות טיפוח לתלמידי המוכש"ר בשנת 2020. יושב ראש הוועדה חבר הכנסת גפני הצהיר בדיון כי "תקציב המדינה לא יעבור בוועדת הכספים אם לא יכלול סעיפי תמרוץ וטיפוח לתלמידי המוסדות המוכרים הלא רשמיים".

חבר הכנסת יוסף טייב מש"ס אמר בדיון: "ילד הוא ילד, למה משנה איפה הוא לומד. מחודש ינואר קוצצו השעות, אני מקבל עשרות פניות, גם של ילדים עולים, לצערי הם לא מקבלים מענה, בעקבות כך נכנסתי לסיפור. הוועדה תבעה שהתקציב יעבור, לצערי הכל תקוע. האוצר התחייב להביא את זה מתחילת שנת הלימודים, זה לא קורה. אני מבקש לראות איך אנחנו פותרים את הסוגיה הזו אחת ולתמיד, אני מבקש לתקן את העוול שנעשה בעבר".

"הנושא הזה על השולחן עוד מעט שנתיים, הדבר הזה לא תוקן לצערי. אנחנו אוכלים את פירות הבאושים של מה שהיה אז בכנסת עד היום. נאמר לנו שפעולות שנמשכות בשנת 2020 ימשיכו לקבל את התקצוב גם בהסכמים הקואליציוניים, כך מסגרות כ-60 אחוזים בלבד מהתקציב, הפערים לא מתקבלים על הדעת. אני קורא שלא יעבור שום דבר עד שהדבר יטופל" אמר חבר הכנסת שלמה קרעי בדיון המהיר.

חבר הכנסת יעקב טסלר הוסיף "הגיע היום לעשות קץ לאפליה הזו, אנחנו לא מסתפקים ב-70 אחוז, הובטח כמה וכמה פעמים שאוטוטו זה קורה. יש לסיים את הסאגה פעם אחת ולתמיד".

חבר הכנסת אלכס קושניר אף הוא מיוזמי הדיון אמר בדיון "לכל ילד יש זכות במדינה לקבל את החינוך שהוריו רוצים לתת לו, ולא יכול להיות שבבי"ס ממלכתי הוא מקבל תכנים שלא בטוח שההורים רוצים, מצד שני לא יכול להיות שילד מגיע לבי"ס שמקבל סבסוד מהמדינה ולא מקבל לימודי ליבה. בכל מה שקשור למוכר שאינו רשמי, יש ניסיון מכוון לדחוק אותם הצידה ולגרום להם להיכנס לתוך הרשתות, שם כן יש ניסיון ללמד ליב"ה, לכן הניסיון הזה מביא לפערי התקצוב".

"הורים בבתים חרדים משלמים אלפי שקלים כדי להשלים את הפערים, זה חייב להיפסק. ילדים חרדים לא מקבלים מה שילדים אחרים מקבלים במגזרים השונים באוכלוסייה" אמרה חברת הכנסת קטי שטרית בדיון. וחבר הכנסת אנטאנס שחאדה הוסיף ואמר כי לא רק החברה החרדית סובלת מבעיה זו "גם בחברה הערבית בתי ספר מהזרם הזה סובלים מהבעיה הזו, המחסור הוא אותו מחסור וכבר שנה שלמה לא מקבלים את הכספים לשעות הטיפוח" אמר שחאדה.

אברהם פינזל, מנהל 'חכמת שלמה' אמר בדיון "זה שילד בצהרונים אצלנו מקבל רק חצי שניצל כי הוא חרדי לזה התרגלנו, זה שמספרים שאנחנו מקבלים 55 אחוז תקצוב שבפועל אנחנו מקבלים בקושי 20 אחוז מילד בחינוך הכללי התרגלנו, אבל נערכנו לפי תקציב מסוים, ואנחנו משלמים שכר לפי זה, ופתאום בא שר חינוך ובאבחת חרב מבטל את זה, אנחנו לא מבינים איך לא מזמן קיבלנו את הכסף הזה".

סמנכ"ל משרד החינוך משה שגיא, הגיב לטענות חברי הכנסת "שעות הטיפוח הגיעו בכל השנים האחרונות במסגרת הסכמים קואליציוניים. מינואר 20 הנושא לא תוקצב, אנחנו תחת בתקציב המשכי ובמסגרתו אי אפשר להכניס נושאים שאינם בבסיס התקציב, לכן לא ניתן להכליל את הנושא הזה".

עוד הוסיף שגיא "אני מזכיר שלמוכש"ר יש פריבלגיות משלו שאין בחינוך הרשמי, יש לו אוטונומיה, יש את החיוב לליבה – כל זה מופיע בחוק, המשרד לא יכול להתנהל שלא לפי החוק לגבי ההעדפה של החינוך הציבורי. המוכש"ר מקבל 75 אחוז, מוסדות הפטור זה 55 אחוז, הפועל היוצא נקבע גם לגבי דברים אחרים. המציאות היום שהתקציב נשחק באופן דרמטי, ובסופו של דבר, הוא כל הזמן פוחת".

נציג משרד האוצר, מוחמד חלאיילה, ציין כי נושאי התמרוץ והטיפוח נכללים בהסכמים קואליציוניים, אך בהסכם האחרון שנעשה, הנושא אינו נכלל ולא נעשתה כל דרישה לתקצובם. חבר הכנסת יצחק פינדרוס תקף בתגובה לדבריו של נציג האוצר "הייתה דרישה ולא הסכמתם לה".

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת משה גפני סיכם את הדיון ואמר "בהסכם הקואליציוני הקודם ביקשנו שסעיף תמרוץ וטיפוח יכנס לבסיס, בגלל המורים, מורות והתלמידים, אשר מוכרחים לקבל את הכסף הזה. היום משום מה, האוצר התעקש – שזה 84 מיליון ₪ שהולך לכל המגזרים בציבור הישראלי, ואמרו לנו שיכניסו את זה. אני מודיע בזאת כי לא יעבור כאן תקציב אם סעיף תמרוץ וטיפוח לא יהיה בפנים, לא יכול להיות אם הילדים האלה יופלו לרעה".

וועדת הכספים משה גפני תקציב המדינה אפליית חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד