י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"הולכת לנו על הראש"

מול התנגדות חרדית: השרה מקדמת את חוק הפרווה והבקבוקים

"הפיקדון על בקבוקי ליטר וחצי יצא לדרך. השאלה כבר איננה אם אלא מתי" כמו גם חוק איסור הסחר בפרוות, כך הודיעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. מדובר בשני נושאים שמעוררים זעם רב בקרב חברי סיעת יהדות התורה שגמרו אומר להילחם בהם מלחמת חורמה

מול התנגדות חרדית: השרה מקדמת את חוק הפרווה והבקבוקים
חסידים. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בעוד החרדים מתמודדים כעת מול סל חוקים חמורים שמתכוונת 'כחול לבן' להעלות להצבעה במליאת הכנסת, גילה גמליאל. השרה להגנת הסביבה, מהליכוד מבהירה כי היא ממשיכה לקדם שני חוקים שמעוררים זעם אצל החרדים והיא מודעת לכך.

השרה השתתפה אתמול (שני) בדיון שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה, ובמענה לשאלת היו"ר ח"כ מיקי חיימוביץ אמרה גמליאל כי "הפיקדון על בקבוקי ליטר וחצי יצא לדרך. השאלה כבר איננה אם, אלא מתי. אנו במשרד ערוכים להתחיל בכך בכל שלב, גם בעוד חודש", עדכנה.

עוד אמרה גמליאל כי משרדה הפיץ לאחרונה ארבעה תזכירי חוק: "חוק רישום כימיקלים, הרחבת חובת הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים, תקנות איסור סחר בפרוות, ותיקון הגנת חיות הבר בעניין הרעלות". כאשר שניים מתוך ארבעת החוקים נוגעים ישירות לחיי היום יום של הציבור החרדי ונתקלים בהתנגדות עזה מצד סיעת 'יהדות התורה'.

אצל גמליאל אולי מדובר בגאווה וסיפוק על פעילות המשרד בראשו היא עומדת, אך כאמור שניים מתוך ארבעת החוקים, מהווים תחיבת אצבע בעין של הסיעות החרדיות. יודגש, כי הצהרה זו מגיעה בתקופה הכי קריטית לליכוד, כשבליכוד זקוקים בדחיפות לגיבוי מצד הסיעות החרדיות בהתפתחויות הפוליטיות ובהצבעות האקטוליות והקריטיות במיוחד שיובאו להצבעה בימים הקרובים.

כזכור, לפני כחודש הוחלט בסיעת 'יהדות התורה' לצאת למלחמה נגד השרה גמליאל חברת מפלגת השלטון - 'הליכוד', בעקבות שתי היוזמות שלה שמאיימות לפגוע בציבור החרדי באופן כלכלי, בהם, כאמור, חובת הפיקדון לבקבוקים של ליטר וחצי, וחוק הפרוות שמאיים לפגוע בחובשי השטריימלים. כאשר למרות שגמליאל הודיעה מבעוד מועד כי בתקנות שיאושרו היא תחריג מסחר בפרווה בנושאי דת, ובהם מסחר בשטריימלים. מאחורי הקלעים נודע ל'בחדרי חרדים' כי ב'יהדות התורה' חוששים למרות ההחרגה, התקנות שמקדמת השרה גמליאל לאישור סופי יפגעו במסחר בשטריימלים, ועיקר החשש הוא מפני פסיקה של בג"ץ שימנע מכירת ורכישת שטריימלים בארץ.

בחוות דעת משפטית שהוצגה אז בפני חברי הכנסת, אותה כתב עו"ד אמיר קדרי, הועלה החשש כי "יכולה להשמע טענה, כי את המונח "דת ומסורת" יש לפרש בצמצום, וכי שטריימלים, שהם אינם בגדר הלכה (אף כי בגדר מסורת), אינם מטרה שלשמה מותר לחרוג מהוראותיו הכלליות של החוק המוצע, והאיסור כולל גם אותם", שמדובר באיסור פלילי.

עוד נכתב בחוות הדעת המפורטת שפורסמה 'בחדרי חרדים' כי "נראה שכל עוד לא יימנו שטריימלים באופן מפורש בחקיקה, קיימת אפשרות כי האיסור יחול לגביהם, לאור הפרשנות המצומצמת שמעניק בית המשפט למונחים דתיים בחקיקה".

חוות הדעת הזאת גררה בעקבותיה מתקפה של חברי סיעת 'יהדות התורה' כנגד פעילות השרה גילה גמליאל, ובו גם איום כי הם לא יפעלו במשמעת קואליציונית אם תימשך ההתנהלות של השרה. לטענת נציג הסיעה היא מתעלמת מפנייתם בשבועות האחרונים.

במהלך ישיבת סיעה שנערכה אז הטיחו הנציגים האשמות בשרה גמליאל, בכך שהיא פוגעת בציבור החרדי, "היא מתנהגת מאוד מוזר, היא שיקרה לנו", אמרו כמה מחברי הסיעה, שהחליטו לעלות את הנושא בפני יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי מכלוף זוהר במטרה שיפעל בעניין מול השרה. כאשר בתום הפגישה הסיעתית והפגישה עם יו"ר הקואליציה שיגרו ב'יהדות התורה' הודעה בה נמסר כי בפגישה עם זוהר הבהירו נציגי יהדות התורה יו"ר הסיעה יצחק פינדרוס ויו"ר המפלגה יעקב ליצמן כי, "מערכת יחסים בין שותפות קואליציוניות חייבת להיות הדדית ומחייבת תיאום הן בהחלטות הממשלה והן בהחלטות שרים, כמו כן הועלו החלטות השרה לאיכות הסביבה הנוגדות את עמדת הסיעה: הוספת פיקדון למכלי משקה ותקנות לעניין ייצור מוצרי פרווה".

חבר הכנסת יעקב ליצמן במליאת הכנסת המשיך את הקו הלוחמני בנאום במליאת הכנסת בו הוא הצהיר כי "יהדות התורה לא תעבור על סדר היום בנושא של פרוות עור שנוגע לשטריימל, לבוש החסידי במגזר החרדי".

מחזור בקבוקים גילה גמליאל המשרד להגנת הסביבה גזירת השטריימלים חוק הפרוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד