ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
עדויות מהשטח מצביעות על קרב יריות

דיווחים סותרים לגבי החיסול; מתח שיא בין בכירי המודיעין באיראן

כישלון תפיסת המחסלים של פחריזאדה, מוביל ללעג רב של אזרחים באיראן מול אוזלת היד של הממשל לחיסול המתוחכם בבירה. לטענתם הדיווח על חיסול שנעשה באופן אוטומטי בשלט רחוק, מגיע בניסיון למזער את המבוכה מהמילוט הנקי של המבצעים, ואינו נתמך בעדויות מהזירה

דיווחים סותרים לגבי החיסול; מתח שיא בין בכירי המודיעין באיראן
זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה צילום: בלוג המודיעין אינטלי טיימס

דיווחים סותרים מאיראן לגבי אופן ביצוע החיסול הדרמטי בסוף השבוע האחרון, חושפים מתיחות רבה בין פלגים בממשלה, כאשר כל אחד מהצדדים מבקש להימנע מאשמה לחיסולו של "אבי תוכנית הגרעין" מוחסן פחריזאדה.

ההשפלה שחוותה איראן בחיסולו של מדען גרעיני הכי בכיר באיראן, הביאה את התקשורת באיראן ובלוגרים בעולם לפרסם גרסאות שנשמעות כמו לקוחות מסרטי מד"ב: "ישראל הוציאה אותו להורג בשלט רחוק" ו"ירי כדורים ממקלע אוטומטי שהוצב ברכב מסוג ניסאן שחנה וללא אף מתנקש שנכח במקום".

"למה אתה לא אומר שחברת טסלה בנתה את הניסאן? זה נסע מעצמו, חנה מעצמו, ירה את היריות בעצמו והתפוצץ מעצמו?" כך נכתב בחשבון איראני ברשתות החברתיות. "האם אתם כמוני מפקפקים בנרטיב הזה?" תהה הכותב.

מאז חיסולו של המדען ביום שישי האחרון, ישנם דיווחים סותרים בתקשורת הרשמית האיראנית אודות צוות מחסלים שביצע את ההתנקשות והספיק להימלט. כל אלה חושפים מתחים בין סוכנויות הביון האיראניות המתחרות אחת עם השנייה, ומבקשות להתחמק מאשמה לחיסול הדרמטי שנעשה תחת לאפם, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

 

בכירים איראנים נשבעו לנקום את חיסולו של המדען, מוחסן פחריזאדה, בכיר במשרד הביטחון האיראני ואחראי על פרויקט הגרעין. מנגד, נקמה נגד ישראל או המערב יאיים במאמצים של ממשל ביידן הנכנס להחיות את הסכם הגרעין עם איראן.

כישלון תפיסת המחסלים של פחריזאדה, הוביל ללעג רב של אזרחים איראנים נגד אוזלת ידו של הממשל מול החיסול הנקי. לטענתם הדיווח על חיסול שנעשה באופן אוטומטי על ידי רובוט, מגיע בניסיון למזער את מבוכת המילוט הנקייה של המחסלים.

ה'טיימס' מציין כי השימוש במקלע נשלט מרחוק לא נשלל, מכיוון שלצה"ל יש נשק כזה אותו פרס במקומות שונים. בכמה דיווחים איראניים נאמר כבר בשבת כי נעשה שימוש בכלי נשק כזה בתקיפה ביום שישי.

מנגד, דיווחים רשמיים איראניים וחשבונות ברשתות החברתיות טוענים כי הם היו עדים לקרב יריות בין שומרי ראשו של פחריזאדה לבין התוקפים, אם כי תיעוד כזה לא פורסם עד עתה.

ה'טיימס' מציין עוד, כי בכירים ישראלים בהווה ובעבר טענו כי "לסוכנויות הביון הישראליות יש רקורד של חילוץ מתנקשים בבטחה משטחים עוינים, כולל איראן". כך שהסוכנים שעומדים מאחורי מקרי התנקשות אחרים וכמה פעולות גדולות יותר, הצליחו כולם לעזוב את איראן.

במה שנראה כניסיון להעביר את האשמה כלפי משמרות המהפכה בגין אי מניעת החיסול, דובר הממשלה אמר כי משרד הביון הזהיר את אנשי הביטחון של המדען שבועות מראש על "הפרטים הספציפיים והמדויקים" של ניסיון התנקשות אפשרי, כולל מיקומים פוטנציאליים.

"ניתן היה למנוע את הפשע הזה אם היו מקיימים את פרוטוקול הביטחון והם היו זהירים מעט יותר", אמר הדובר, עלי רבואה, במסיבת עיתונאים.

העדויות סותרות, ונראה כי סיפור "החיסול האוטומטי" זוכה כמעט להתעלמות באיראן, משום שהוא סותר את העדויות שסיפרו בכלי התקשורת הממלכתיים שמדברים על מתנקשים שהיו במקום. עד ראייה שלא זוהה בשמו, סיפר כי ראה את רכב הניסאן מתפוצץ ותיאר קרב יריות עז בין שומרי הראש והמתנקשים.

"חמוש אחד ישב על הכביש והוא התחיל לירות לכיווני" אמר העד, שהעריך שבמבצע נטלו חלק כששה מתנקשים. "מיד נסעתי עם המכונית שלי לאחור, אבל הוא המשיך לירות".

דיווחים ראשוניים אחרים אמרו כי אחד משומרי הראש, חאמד אשגארי, השליך את עצמו על המדען וחטף ארבעה כדורים מהמתנקשים. בני המשפחה אמרו כי הוא שרד אך נמצא במצב קשה.

בראיון בטלוויזיה הממלכתית במוצאי שבת, אמר חמד בנו של פחריזאדה, כי הגיע למקום תוך דקות ספורות וכי אמו שהתה עם אביו במכונית מרגע הפיגוע ועד למותו בזרועותיה. "זה לא היה חיסול אלא אזור מלחמה", אמר הבן ותמך בדיווחים על קרב יריות דו כיווני עם הרוצחים.

אלמנתו של מדען אחר שחוסל סיפרה בטלוויזיה הממלכתית כי נפגשה עם גב' פחריזאדה, לאחר החיסול, וראתה פצעים מרסיסים בפניה ובגופה, האלמנה, שוהר פיראן, אמרה כי גב' פרחיזאדה תיארה "יריות שהסתובבו מעל ראשנו מימין ומשמאל".

"הנרטיבים הרשמיים היו כל כך "סותרים", כתב הסופר עבאס טאהרי בטוויטר, "ראשי התקשורת האיראנית צריכים להתפטר על רקע המבוכה הזו".

אבל האיראנים חוששים מאד. "יש סדק מודיעיני", אמר הגנרל חוסיין דהגאן, היועץ הצבאי הראשי של המנהיג העליון של איראן בטלוויזיה הממלכתית. "יש אנשים במערכת שמספקים לאויבים שלנו מידע, והאויב מתכנן ומבצע תוכניות על בסיס הדלפות אלה".

מוחסן פחריזאדה איראן יענקי פרבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד