ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
חיים יהודיים בצל הנגיף

התורה שהוכיחה את המדע \\ דעה

בין קודש לחול: מגיפת הקורונה ונתוני התחלואה הנמוכים במגזר החרדי הכפוף וממושמע לגדולי ישראל מלמדים אותנו פרק חשוב בהלכות תורה ומדע | המאבק העתיק בין עולם של קדמה ומודרניזציה לבין עולם המבוסס על חיי התורה, ומהו השילוב הנכון בשעה שכזו | איש רדיו קול חי אורי כהן בטור מיוחד 

התורה שהוכיחה את המדע \\ דעה
בחורים לומדים בקפסולה צילום: פלאש 90

במאות השנים האחרונות התפתח תחום העיסוק והלימוד הפופולרי והיוקרתי ביותר - המדע. ואנשי המדע גבוהים ממנו עוד יותר, הלא הם קובעים מה מדעי ונכון ומהם קונספירציות, שרלטנות ופסאודו מדע (מידע שכביכול מסתמך על המדע ולא כך).

אנחנו כל כך מאמינים במדע שאנחנו לא פעם מתבקשים ליישב סתירות של תורה ומדע, חיים בעולם מודרני ומתקדם שכולו מבוסס מדע והפרס העולמי היוקרתי ביותר הוא פרס נובל. גם אם נאמין בלב שלם כי התורה היא הדבר האמיתי עדיין נחיה בעולם גלובלי ומדעני.

מי שמפקפק במדע זוכה בבוז וזלזול מאנשי המדע, ההשכלה והתקשורת. פעמים רבות בצדק, מי הם אותם אנשים חסרי השכלה שחושבים לסתור מה שפרופסור השכיל בעשרות שנים של לימוד והתנסות, ההתנשאות עליו לא במקומה.

כבר שנה אנו מכירים את נגיף הקורונה די טוב, חלק גדול מאוכלוסיית העולם כבר פגשו אותו אישית והחלק האחר פגש אותו דרך חברים וקרובים. ומה בכל זאת למדנו עליו כ"כ מקרוב? שאנחנו לא יודעים כמעט כלום, אבל זאת לא הבעיה שלנו, אנחנו לא מתיימרים לדעת.

אותם אלו שחשבו כי בידם הגילוי, האזהרה, הרפואה והחיסון, הראו את כישלונם לעיני כל, שום דבר עדיין לא חד משמעי. אין זה אומר כי צריך להעמיד למשפט בינלאומי את אנשי הרפואה והמדע, מרביתם עושים עבודת קודש, סביר להניח שלא הייתם יכולים לקרוא את המאמר הזה ולהגיב עליו אילולא הטכנולוגיה המתקדמת, אבל היכן הצניעות המחשבתית, גאווה זה טוב בהצלחה, אבל בכישלון דרושה בושה.

המדע מתנהל לפי הנחות ואקסיומות שנקבעו מראש ועל פיהן ניתן להתקדם בניסויים והחלטות לביצוע, אין דרך אחרת. בדרך כלל זה עובד, אבל לפעמים מגלים דברים חדשים ואז מקבלים פרס נובל לפיזיקה, כימיה או רפואה. אני מחכה למדען שיגלה את הענווה, לפחות פרס ממני מובטח לו.

כאשר יש לנו סתירה בין תורה למדע אנו מתחבטים בין האמונה התמימה בתורה לבין ההיגיון במדע, אבל דווקא בימים אלו אנו רואים את ההיגיון בתורה ובתלמידי החכמים מול האמונה במדע, דרכם של מי על העליונה, ולא רק הפעם.

אנחנו כבר לא בראש כותרות ההסתה, אלא רק תחת הדוגמא לציבור ששומר על ההנחיות. בטוחני שהם יודעים את הסיבה האמיתית לתחלואה הנמוכה, אך אם יודו בה זאת תהיה הודאה מספיק מביכה. תארו לכם כי משרד הבריאות מודיע כי סגר היה ויהיה מיותר ואשפוז בבית חולים עלול לגרום למוות, זאת סיבה מספיק טובה לדרישה להקמת ועדת חקירה.

גדולי העולם המדעיים לא מבינים בחיידק קטן שנראה לעין באמצעות מיקרוסקופ מודרני, אז איך בכלל יבינו מה היה לפני "מיליארדי" שנים בעולם גדול פרימיטיבי.

המדע זה כלי שקידם אותנו לאן שהגענו, אבל נזכור שבלי התורה כלל לא היינו כאן.

קורונה תורה מדע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד