ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
פייק ניוז מושלם

הכירו: האתר הערבי שמפיל גופי תקשורת רציניים פעם אחר פעם

אם רציתם פעם להבין בצורה מוחשית יותר מהו 'פייק ניוז', אל לכם לגשת לרשת הטוויטר או פייסבוק ולגלות איך כל בעל חשבון הופך לעיתונאי. אתר ערבי בשם 'אל ג'רידה', המוציא לאור גם עיתון יומי מפיל כבר כמה שנים אתרי תקשורת גדולים ומכובדים בעולם, שמצטטים ממנו דיווחים למרות שהם נשמעים לכל בר דעת בלתי מציאותיים בעליל

הכירו: האתר הערבי שמפיל גופי תקשורת רציניים פעם אחר פעם
אילוסטרציה צילום: Unsplash

'פייק ניוז' במיטבו: אתר 'אל ג'רידה' הכוויתי, נוהג לפרסם מפעם לפעם סיפורים הנשמעים מהאגדות ומספרי מדע. כך למשל פרסם השבוע כי מזכ"ל חיזבאללה חסאן נסראללה התבטא כי הוא חושש לביטחונו האישי לאחר ההתנקשות במפקד הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה ביום שישי שעבר.

בנוסף דיווח האתר שגם מוציא לאור עיתון יומי, כי מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, מתכנן לעבור לאיראן בגלל חששות ביטחוניים, כך דווח בעיתון ביום רביעי. ידיעה בדיונית, זו לא מילה.

עוד דווח ב'אל ג'רידה', כי "מקור בעל ידע, האזין לתקשורת בין חיזבאללה לחיל משמרות המהפכה האיסלאמי באיראן". וכי מנהיג חיזבאללה אמור להישאר באיראן למשך זמן לא מוגדר.

התגובות לא איחרו לבוא, נצטט לכם אחד מהן: "טהרן היא בהחלט המקום הבטוח ביותר עבור נסראללה, רק תשאלו את מדען פצצת האטום שחוסל".

בנוסף דיווח 'אל ג'רידה', מפי גורם המעורה בפרטים כי "צרפת פועלת להשיג הודנה בין ישראל לחיזבאללה".

כן דיווח העיתון שיוצא בכווית, בשנת 2012, כי שר האוצר הישראלי דאז, יובל שטייניץ, "הוא המדליף מישיבת הקבינט שעסקה בנושא איראן". לטענת האתר הכוויתי, "מטרתו של שטייניץ הייתה להפליל את שר הביטחון אהוד ברק ולסכסך אותו עם נתניהו". בשב"כ הכחישו באותה תקופה את הדיווח בתוקף.

בנובמבר 2017 דווח, כי נשיא סוריה באשר אסד העביר מסר לראש הממשלה נתניהו, לפיו הוא מוכן לדון בנוגע לפירוק הנשק ברמת הגולן עד 40 קילומטרים מקו הפרדת הכוחות, על פי הדיווח, בפגישתו של אסד עם נשיא רוסיה ולדמיר פוטין בסוצ'י, העביר אסד מסר לנתניהו לפיו דמשק מוכנה לדון בפירוק הנשק. בנוסף אמר אסד לפוטין כי הוא מוכן לבחון אפשרות לתת אוטונומיה לדרוזים ולכורדים בסוריה.

ביולי השנה דיווח אל ג'רידה כי "ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ המסתורי שאירע במתקן להעשרת אורניום בנתנז שבמרכז איראן" וזאת ללא שום הוכחה.

במרץ 2018 דיווח האתר כי "טראמפ ונתניהו גיבשו תכנית לתקיפה באיראן וסוריה".

באוגוסט 2018 דיווח 'אל ג'רידה' כי ישראל מתכננת לתקוף מטרות של המורדים החות'ים ושל חיזבאללה בתימן, סמוך למצרי באב אל מנדב.

באפריל השנה דווח כי ישראל הסכימה לשחרר את "כל הילדים האסירים מתחת לגיל 18, כל הנשים ונותר רק להמשיך לדון במספר האסירים הפלסטינים המבוגרים שיש לשחרר", כך לשון הדיווח.

במרץ 2019 דיווח האתר כי "שירותי המודיעין האירניים פרצו לטלפונים הניידים של שרה ויאיר נתניהו, ומהטלפונים נגנב מידע".

בפברואר 2015 דווח כי "מטוסים ישראלים חדרו לשטח האווירי של איראן. אובמה איים להפילם, הוא התקשר לנתניהו ואיים להפיל את המטוסים אם ייצאו לתקוף".

כמו כן ביולי 2018 מדווח האתר כי "ישראל קרובה מתמיד לאפשרות השבת גופת המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד מסוריה".

במרץ 2018 דיווח האתר כי "שני מטוסי אדיר (F35) של חיל האוויר הישראלי חגו מעל איראן, מבלי שייחשפו".

די בדוגמאות אלה להבין כי תעשיית הפייק ניוז הפכה לרשמית ופומבית, תוך הפצת תעמולה ללא חשש ופגיעה באינטילגנציה של הגולש והקורא ויש את אלה התמימים שקונים את אותם דיווחים כי זה כתוב שחור על גבי לבן בעיתון או באינטרנט.

פייק ניוז אתר אינטרנט אל ג'רידה תעמולה ערבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד