כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

פרשת טויוטה • נגרמו תאונות? הנהגים מבקשים זיכוי

מאות נהגים צפויים לערער על הרשעתם, זאת בשל התקלות ברכבי 'טויוטה' והודעת הזימון לבוא למוסכים • הנהגים פונים לבית המשפט בדרישה: לבטל את הרשעתנו • טוענים: התאונות נגרמו שלא באשמתנו

אולי טיוטה אשמה? תאונה. צילום אילוסטרציה
אולי טיוטה אשמה? תאונה. צילום אילוסטרציה

החייל נ' הגיע אל צומת ולדבריו לחץ על הבלמים, אך רכב הטויוטה הצבאי לא עצר. רכב טויוטה אזרחי התנגש בו בעוצמה, וכתוצאה מכך נהרג נהג הרכב האזרחי, וכן חייל שישב לצדו של נ'.

בית הדין הצבאי לא קיבל את טענותיו של נ', הרשיע אותו בהריגה ברשלנות, שלח אותו לכלא לעשרה חודשים, שלל את רישיונו, והוא זכה לרישום פלילי.

לדברי עו"ד אבי תגר, המתמחה בחוק הפלילי ובדיני תעבורה, עשרות עד מאות נהגים דוגמת נ', שהורשעו בגרימת תאונות בנוהגם ברכב מסוג טויוטה, עשויים לדרוש כעת משפט חוזר, כתוצאה מקריאת ה-Recall שביצעה החברה לאחרונה לדגמים רבים מתוצרתה, בשל חשש לתקלות במערכת ההאצה והבלימה.

"אין כל מניעה שבתי המשפט בישראל ייענו לדרישת הנהגים למשפט חוזר, בשל החששות כי התקלה גרמה לעשרות תאונות קטלניות בארה"ב ומחוצה לה", אומר עו"ד אבי תגר.

כזכור, יבואני 'טויוטה' בישראל קראו לאחרונה לנהגים להחזיר את רכביהם למוסכים, לביצוע בדיקה ותיקונים בדוושת הדלק ובמערכות הבלמים, כתוצאה מחשש לפגמים בייצור מערכות אלה במספר רב של דגמי החברה.

כפי שפורסם בתקשורת, חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, תזמן למוסכיה 4,158 בעלי טויוטה, מדגמי אוריס, יאריס, ראב 4, וורסו ואוונסיס, לתיקון תקלה בדוושת ההאצה. ייתכן שבעתיד יזומנו בעלי מכוניות נוספות, שכן יצרנית הרכב עדיין לא סיימה את הבדיקה. החלק הנדרש לביצוע התיקון, עדיין לא הגיע לישראל - ועדיין לא ידוע בדיוק מתי יגיע. כמו כן פורסמה בתקשורת הידיעה כי גם רכבי דגם קורולה משנות הייצור 2009 ו-2010 עלולות להיקרא למוסכים בחו"ל בשל חשש לבעיות במערכת ההיגוי.

לדברי עו"ד תגר, על פי סעיף 31 לחוק בתי המשפט רשאי ביהמ"ש העליון להורות על קיום משפט חוזר בעניין פלילי שנפסק בו סופית אם נתקיים אחד מהתנאים הבאים:

1.בית המשפט פסק כי ראיה שהובאה באותו עניין יסודה בשקר או בזיוף כשהיה בהיעדרה כדי לשנות את תוצאות המשפט.

2.הוצגו עובדות או ראיות, העשויות לבדן או ביחד עם החומר שהיה בפני בית המשפט בראשונה, לשנות את תוצאות המשפט לטובת המבקש.

3.אדם אחר הורשע בינתיים באותה עבירה, ומהנסיבות שנתגלו במשפטו של אותו אדם אחר, נראה כי מי שהורשע לראשונה בעבירה, לא ביצע אותה.

4.נתעורר חשש של ממש כי בהרשעה נגרם למבקש עיוות דין.

לדברי עו"ד תגר במקרה טויוטה עשויים להיות חלים על חלק מהנהגים סעיפים 2 ו-4.

במקרה בו ייפסק שיש לדון מחדש בתיק, ובמקרה שיוכח כי קיים ספק סביר בדבר תקלה ברכב אשר גרמה לתוצאות התאונה, עשויים בתי המשפט למחוק את ההאשמות כלפי הנהג, ולהורות על מחיקת הרישום הפלילי, החזרת הקנסות, והפסקת שלילת הרישיון לנהג.

כמו כן, לאותם הנהגים תעמוד הזכות לתבוע את חברת טויוטה על התאונה והנזקים שנגרמו להם ממנה לאורך השנים, בכפוף כמובן להוכחה שהתאונה אכן טיפוסית למקרי תאונות נוספים שארעו בארץ ובחו"ל לאותו דגם מכונית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד