י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הכל מודים: מונה קטף את הפרס היוקרתי

הפתעה בטקס 'מפעל חיים' של אקו"ם: גדול מעבדי המוסיקה החסידית מונה רוזנבלום, קטף את הפרס היוקרתי • הפרס אמנם סמלי, אך נחשב ליוקרתי ביותר • וגם: כמה דברים שלא ידעתם על מונה

הכל מודים: מונה קטף את הפרס היוקרתי
מנדי אור

באקו"ם לא נזקקים לפעולות סבוכות ועריכת תרשימים ארוכים כדי לדעת מי הם שיותר מובילים בענפים השונים המקוטלגים אצלהם. הם מחוברים למחשבי השדור בתחנות הרדיו ומעודכנים ישירות מן המפעלים השונים בהם מודפסים תקליטורי המוסיקה, על כל תקליטור העושה את דרכו אל מכונות הייצור השונות.

שמו של מונה רוזנבלום נקשר מזה עשרות בשנים במאות ואלפי שירים ולא רק כמעבד.שמו זרח במוסיקה החסידית כבר באלבומים הראשונים של חצר הקודש בעלזא, החצר שהביאה את המוסיקה החסידית כקונטרה לתעשיית המוסיקה ההמונית, אותם עיבד מונה ודרכם החל את התקרבותו לעולם החרדי בכלל והחסידי בפרט.

לא רבים יודעים, אך כמה מהלחנים שהוקלטו במסגרת אותם אלבומים וקוטלגו כ'לחן קודש' הינם לחניו של מונה בעצמו. חלק מאותם אלבומים מונה לא רק עיבד אלא גם ניגן בעצמו על כל כלי הנגינה המלווים את אותם אלבומים.

גם לנו יש זוכהצילום: גם לנו יש זוכה
גם לנו יש זוכה

הזכיה בפרס, גם אם היא אך סמלית, יש בה הודאה של גוף גדול ומרכזי בתרבות הישראלית על כי לציבור החרדי קיימת תרובת שורשית איתנה. מונה רוזנבלום נבחר לקבלת הפרס דווקא בשל חדשנותו בתחום המוסיקה וכך מפורט בהמלצה להענקת הפרס:

"משה (מונה) רוזנבלום התגלה כעילוי מוסיקלי נדיר עוד בילדותו, כשהוא מחבר בין הטקסטים מן המקורות לבין מוסיקה שהיה בה מן החידוש והיצירתיות הרעננה. מאוחר יותר הוא התנסה גם בחיבור תמלילים שאינם מן המקורות אך עם זאת שואבים את השראתם מן ההוויה השורשית של עם ישראל. דוגמא לכך, היתה כאשר הוביל את להקת נחלי רון, כשהוא בן 17 בלבד (כתלמיד ישיבת כפר גנים) והוציא את הלהקה מתוך המיליה הצר של הישיבה אל הציבוריות הרחבה.

כבר אז הוא הוביל ז'אנר אקספרימנטאלי טבוע בחותם מיוחד ששילב בין הרקע המוסיקלי החסידי אותו שאב מבית החסידים של גור ברמת גן לבין אקלים תרבותי רחב של מוסיקה ישראלית עכשווית. מונה חיבר בין המוסיקה העכשווית לבין "מוסד חדש" שנקרא להקות הפרחים (מקהלות ילדים) בארץ ובעולם, הן כמעבד והן כמלחין. בין להיטיו הגדולים שהפכו נחלת הציבור כולו: "משיח" (אני מאמין) שהלחין יחד עם מרדכי בן דוד שהפך להמנון מושר בפי כל עד שיש רבים החושבים כי יצירה זו היא עממית, "מוריה" שהוא שיר כיסופים, לירי ופיוטי ו"ריבונו של עולם" שהפך לנכס צאן ברזל בעולם התפילה.

מונה רוזנבלום הוא גם מנהלה המוסיקלי של להקת הרבנות הצבאית ועבד בצמוד לגדולי הזמר החסידי לדורותיו כמו בן ציון שנקר הוותיק, מרדכי בן דוד, אברהם פריד, דדי גראוכר ועוד רבים. דרך ארוכה עבר מונה רוזנבלום מאז החל את דרכו המוסיקלית מאז תקליטו הראשון "פרחי ירושלים" של יגאל צליק ועד היום ועוד ידו נטויה."

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד