י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בעוד פחות מחודש

הפעימה השנייה של רפורמת סימון המוצרים תכנס לתוקף

לקראת כניסתה לתוקף של הפעימה השנייה לרפורמת סימון המוצרים בראשון לינואר 2021, קיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דיון בנושא. במשרד הבריאות הבהירו כי הרפורמה תמשיך כמתוכנן

הפעימה השנייה של רפורמת סימון המוצרים תכנס לתוקף
סימון מוצרים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ קיימה הבוקר (שני) דיון מעקב, לקראת כניסתה לתוקף של הפעימה השנייה לרפורמת סימון המוצרים בראשון לינואר 2021. במהלך הדיון הבהירו נציגי משרד הבריאות כי יישום הרפורמה לא יידחה. נציגי התעשיינים הבהירו גם הם כי לא ביקשו ולא יבקשו לדחות את יישום הרפורמה. עם זאת אמרו- המדינה התחייבה לפצות מפעלים קטנים ובינוניים על עלויות הרפורמה הגבוהות ולא עשתה זאת.

בראשית הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ כי "הגיעו לפתחינו טענות לפיהן חברות המזון מפעילות לחץ אדיר על שר הבריאות לדחות את יישום הפעימה השנייה של הרפורמה, בטענה שלא הספיקו להיערך בגלל הקורונה, למרות שהרפורמה אושרה כבר לפני ארבע שנים. התכנסנו כאן לעקוב אחר יישום הרפורמה עד כה ולוודא והפעימה השנייה אכן תיכנס לתוקף בזמן".

אלי גורדון, מנהל שירות המזון הארצי במשרד הבריאות אמר ש"מתווה הרפורמה נוצר מראש כדי ליצור יישום מדורג, רציפות וודאות ליבואנים וליצרנים. הרפורמה נכנסה לתוקף בזמן וגם הפעימה תיושם במועד". פרופ' רונית אנדוולט, ראש אגף התזונה במשרד הוסיפה כי "התקבלה החלטה על ידי השר לקיים את התקנות במועדן. אנחנו רואים כבר היום שינויים בדפוסי הצריכה של הציבור, רוב הציבור רוצה את הסימונים ורואים כבר ירידה בצריכה של דגני בוקר עם סימון אדום, ירידה בצריכה של שתיה מתוקה. הקורונה קצת טרפה את הקלפים, אנשים הרעו את הדפוסים בגלל שהייה ממושכת בבית אבל אנחנו נחושים לקדם את השלב השני של הרפורמה".

גליה שגיא, מנהלת איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים אמרה כי "לא ביקשנו ולא נבקש דחייה ליישום הרפורמה, אנחנו ערוכים. אנחנו מפתחים מוצרים מותאמים כבר שנים אבל מחודש מרץ אנחנו עסוקים רק בלספק את צרכי הצרכנים כדי שלא יהיו חוסרים. גם אם לא נסיים לעבוד על הפיתוחים חדשים, עדיין נעמוד בדרישות הרפורמה". עוד ציינה שגיא "עלויות הרפורמה למפעלי התעשייה, בעיקר הקטנים והבינוניים גבוהות מאוד. על פי הערכה שעשינו כל שינוי אריזה עולה כ- 7,000 ₪ וכל מפעל קטן מייצר בממוצע כ-70 מק"טים. ב-2017 ביקשנו וקיבלנו התחייבות ממשרדי הממשלה שתקום קרן שתתמוך במפעלים האלה ולצערנו זה לא קרה. המדינה שוב מפקירה את המפעלים הקטנים להתמודד לבד עם מציאות קשה והוצאות אדירות".

עו"ד יפה חובב, מנהלת ענף המזון באיגוד לשכות המסחר המייצגת יבואני מזון אמרה ש"התקנות לא מספיק ברורות לעוסקים. לא קיבלנו הבהרות וליווי של משרד הבריאות ביישום שלהן והתוצאה היא שלאחרונה אנחנו נחשפים לבקשות לתביעות ייצוגיות והתרעות בגין סימון שנחשב למוטעה. אפשר היה להימנע מכך אם היו מלווים אותנו מתחילת הדרך". בתגובה השיבה נציגת שירות המזון כי עמוד שאלות ותשובות וכן מוקד סיוע של השירות זמין לכל פונה.

לסיכום הדיון בירך יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ על ההתחייבות ליישום הרפורמה במועד. בנוסף, התייחס לעיכוב בהגשת התקנות של רפורמת הקורנפלקס: "מ-2016 ועד היום משרד הבריאות לא העביר לפה תקנה אחת מתוך 70. כנראה שגם עוד חמש שנים לא תביאו אותן. אם זה היה עסק פרטי והייתם מתחרים לא הייתם מחזיקים מעמד שעה. לא סיפקתם את הסחורה ונכשלתם כישלון חרוץ. לא תקבלו עוד הארכות, אתם לא יכולים לעשות צחוק מהוועדה".

סימון מוצרים משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד