י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מזקני הפוסקים בארה"ב

אבל כבד בחצר סאטמר: הראב"ד הלך לעולמו

בעוד שבחסידות סאטמר מציינים את 'יום ההצלה' של האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' זצ"ל, הסתלק לבית עולמו הראב"ד של החסידות, הגאון רבי ישראל חיים מנשה פרידמן זצ"ל, הדמות הבכירה בחסידות אחרי האדמו"ר

אבל כבד בחצר סאטמר: הראב"ד הלך לעולמו
ראב"ד סאטמר הגריח"מ פרידמן זצ"ל צילום: ארכיון בחדרי

אבל כבד בחצר חסידות סאטמר בפרט ובעולם החסידות בארה"ב בכלל, עם היוודע הבשורה הקשה על הסתלקותו בשיבה טובה של הגאון הישיש רבי ישראל חיים מנשה פרידמן זצ"ל, ראב"ד סאטמר, שהשיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בגיל 94.

בשנים האחרונות נחלש ואושפז פעמים רבות בבית החולים, היום הידרדר מצבו ובכל ריכוזי החסידות נשאו תפילות נרגשות לרפואת רבי ישראל חיים מנשה בן בילא, בפקודת האדמו"ר, קראה הנהלת 'קהל יטב לב' לציבור להתאסף לאמירת תהילים, אך נגזרה הגזירה והראב"ד השיב את נשמתו ליוצרה.

הגריח"מ פרידמן זצ"ל שימש במשך עשרות שנים ראש אב בית הדין של חסידות סאטמר, היה נחשב לפוסק גדול והיה בקשר עם כל גדולי הדור.

הראב"ד נשא את דגל החינוך הטהור, ושימש כנשיא מוסדות רמ"א בירושלים ועומד תמיד לימין המערכות לקדושת ירושלים.

בביקור אצל גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס

פטירתו של הראב"ד בדיוק ביום כ"א כסלו יום הצלתו של האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' זצ"ל מציפורני הנאצים, ל'בחדרי חרדים' נודע כי הערב אף צפויה להתקיים חתונת נכדתו, בתו הצעירה של בנו הגדול דומ"ץ ביהמ"ד הגדול סאטמר בויליאמסבורג. 

הרב פרידמן שימש כאמור ראב"ד קהל יטב לב דסאטמר בארה"ב – הסמכות הרבנית הבכירה ביותר בחסידות סאטמר אחרי האדמו"ר. הוא בנו של רבי יעקב צבי פרידמן זצ"ל ונכדו של הגאון רבי ישראל חיים פרידמן זצ"ל, אב"ד ראחוב ומחבר ספר 'לקוטי מהרי"ח'. בבחרותו למד בתחילה בישיבת "בית שמואל" המאולתרת שאורגנה בהוהנמס שבמערב אוסטריה לאחר מלחמת העולם השנייה.

לפני מספר שנים הגיע לביקור בארץ הקודש לרגל שמחת נישואי נכדו והמונים הגיע לקבל את פניו ברחובה של עיר בליווי תזמורת, בראשות הרה"צ רבי חיים צבי טיטלבוים - בנו הגדול של האדמו"ר מסאטמר ובהשתתפות חברי בד"ץ 'העדה' שיקיימו ישיבת בד"ץ מיוחדת יחד עם הראב"ד.

בשנת תשס"ג היה מועמד למלא את תפקיד גאב"ד 'העדה החרדית' לאחר הסתלקותו של האדמו"ר מהרי"ם מדושינסקיא זצ"ל.

מסע הלוויה היום (שני) בשעה 12:00 בצהריים (שעון ניו יורק) מבית המדרש הגדול של חסידות סאטמר בשכונת ויליאמסבורג בברוקלין.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

חסידות סאטמר רבי ישראל חיים מנשה פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד