ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

"הילדה בלי חברות, כל פורים - בכתה" • כאב

הקלטות הורים שבנותיהם יושבות בבית על רקע עדתי - הושמעו בכנסת, והסערה פרצה • גפני סיפר על אשתו, מנהלת ביה"ס, הרב אמסלם יצא נגד האפלייה, וליזרזון סיפר כי החינוך העצמאי בכלל ספרדי

בנות סמינר. הספרדיות מופלות? צילום ארכיון
בנות סמינר. הספרדיות מופלות? צילום ארכיון

בדיון שנערך היום (ג) בכנסת בנושא האפליה בבתי הספר, הודיע מבקר המדינה, כי הוא הקים צוות מיוחד לבדיקת נושא האפליה בבתי הספר בחינוך המוכר שאינו רשמי, בדגש על מוסדות החינוך האשכנזים המסרבים לקבל תלמידים ותלמידות ממוצא ספרדי. זאת, על רקע ריבוי המקרים והטענות על אפלייה.

הדיון בכנסת נערך בוועדה לביקורת המדינה, על רקע הסיפורים המתרבים על אפליית תלמידים ממוצא ספרדי בבתי הספר של החינוך העצמאי.

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, אמר בדיון: "משרד המבקר עוסק מזה זמן בנושאים שהועלו כאן בישיבה. יש צוות מיוחד שעוסק בדברים אלה הלכה למעשה והיד עוד נטויה. מבחינה משפטית, אין צורך בהחלטה שתפיל את הנושא על מבקר המדינה כאשר הוא כבר מצוי בעבודה והיא מתנהלת כסידרה. יש להמתין בסבלנות".

הדוגמה שהובאה בדיון, תגרום לכם מן הסתם לתחושה של דה ז'ה וו: במוקד הדיון דנו חברי הכנסת בפסק של בית משפט העליון, בנוגע להפרדה בין תלמידות אשכנזיות ומזרחיות במוסד החינוכי "בית יעקב" בעמנואל, שם פסק הבג"ץ כי ההפרדה מהווה אפליה גזענית פסולה ועליה להתבטל. בג"ץ פסק אז כי "מנהלת החינוך העצמאי תדאג להסרת כל סממן של אפליה בין בנות מזרחיות לבנות אשכנזיות בבית חינוך 'בית יעקב' בעמנואל.

במהלך הדיון הושמעו עדויות מוקלטות של הורים לתלמידים ותלמידות שנדחו מקבלה ללימודים על רקע מוצאם הספרדי. במקרים רבים נותרו ילדים אלה בבית ולא הלכו לאף מוסד חינוך.

כך למשל, מ' ירושלים, הורה שבתו לא התקבלה ללימודים בשל אפלייה כמו גם שתי בנותיו הנוספות, אמר: "שלוש אחיות יושבות בבית. בגלל שהיא ספרדיה היא צריכה להיות בבית? בחג פורים לא היו לה חברות לשמוח איתן", אמר בבכי. הורה אחר, גם הוא דיבר בעילום שם בעדות מוקלטת, סיפר כי ישנם אנשים המשלמים כסף בכדי שיקבלו את ילדיהם ואז הדבר מתאפשר למרות מוצאם הספרדי.

יואב ללום, יו"ר עמותת נוער כהלכה, שאוסף פניות מהורים הטוענים לאפליה, האשים בדיון את משרד החינוך כי ועדות הערר, אותן ועדות שנועדו לבחון מחדש בקשות קבלה של תלמידים שנדחו, מטייחות: "קשה לי לדבר בראש ובראשונה כאבא. מהנתונים כאן עולה שוועדת הערר מכסה את הסמינרים. זאת מאחר שבידינו יש נתונים רבים יותר על תלונות ופניות מאשר המדווח כאן. נמאס משישים שנה של גזענות".

ח"כ משה גפני טען, כי אין אפליה בחינוך החרדי: "הציבור חרדי מורכב משלושה חלקים - חסידי, ספרדי וליטאי. בציבור החסידי אין ספרדים. בספרדי אין אשכנזים. בבתי הספר של ש"ס אין אשכנזים. מה שנותר זה בתי הספר שלומדים שם ליטאים. אנחנו 'הגזענים'. אני מייצג את בתי הספר הליטאים. אשתי מנהלת בית ספר בבני ברק בו 1,400 תלמידים ויותר ממחצית בבית הספר תלמידות ספרדיות. זה נכון שראשי ש"ס שולחים את ילדיהם ללמוד עם ליטאים. אין אצלינו אפליה. תבואו לראות איזה מצוקה לומדים שם בבתי הספר. הגזענות זה נושא עסיסי. אבל תבדקו כמה אחוזים לומדים. כמה אשכנזים וכמה ספרדים".

ח"כ הרב חיים אמסלם מש"ס אמר: "הסיפור של האפליה במוסדות החינוך הוא סיפור ישן וכאוב, הוא קיים במוסדות, בבתי הספר, וקיים גם בישיבות הקטנות והגדולות. כולנו שמענו ונחשפנו ל'אחוזים' המסויימים המקובלים במסגרות הנ"ל. אני באופן אישי נאבק במגמה הזו. אין כמובן שום טעם להתכחש לתופעה, זו עובדה! נדרשתי פעמים רבות להתערב לטובת משפחה כזו או אחרת. פניתי אפילו לחכי"ם אחרים מאגודת ישראל כדי לעזור בנושא.

"הסיבה ההיסטורית והחברתית של התופעה אינה מעניינת, העובדה הזו פסולה, ושום היגיון או דמגוגיה לא תצליח להצדיקה. ולכן אני פונה לראשי החינוך העצמאי, היקר לכולנו, שמלאכתו מלאכת קודש, שהציל וחינך רבבות של ילדי ישראל, החינוך הוא 'קודש' והחינוך העצמאי 'קודש קודשים' כדברי אחד האדמו"רים, לא לתת לפרי באושים של שוליים שבשוליים, להכתים את כל המערכת ולהבין שנפל דבר ואי אפשר להמשיך יותר כך. אחרת אני מודיע ומתריע, "בהדי הוצא לקי כרבא" (ב"ב צ"ב ע"א), וכי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש או הקמה או השדה" ח"ו, הדברים כבר אינם נסבלים, ומה שהיה כבר לא יהיה.

"אני אפילו חושש מאוד כי המאבק בתופעה עלול לשפוך את התינוק עם החיתול, לצחוק או
לבכות. הרי גדולי הרבנים מתריעים כנגד התופעה המבישה. כולנו מכירים את מאבקו של הגאון ראש הישיבה הרב שך זצ"ל בנושא, ויש מכתב ממנו הקובע שיש אפליה עדתית ומתחנן בפני מנכ"ל החינוך העצמאי לחדול מכך.

"לפעמים אני פונה לראשי ישיבות מסויימות ומבקש מהם לעשות 'טובה' שאם כבר סלקציה, שלא לקבל אף תלמיד ספרדי, שאז אולי הבעיה תסתיים. אומר גם, שאני לא מאשים את הספרדים שכל הזמן נוהים אחרי המוסדות האשכנזיים, בבחינת 'ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם'.

הסיבות שונות ומגוונות, כואב ש'הנחתום מעיד על עיסתו', ויש ספרדים שנמשכים אחר המציאות
העגומה הזו ומעצימים אותה, אבל משזהו המצב איך אפשר לסבול את האפליה".

הרב אברהם לייזרזון, יו"ר החינוך העצמאי, אמר בדיון: "אין יסוד ואין שחר לדברים. באתי להכחיש סטיגמה נבזית שקרית שנדבקה לחינוך העצמאי שמפלה לרעה על רקע עדתי. לא אומר שאין בעיות אבל המפעל הזה שהוקם לפני עשרות שנים אך ורק כדי לקלוט עליות צפון אפריקה, טוניס ועיראק כדי לתת להם חינוך. אני מאשים את התקשורת בכותרות. אנחנו סידרנו בבית ספר מסויים חדר מפלסטיק רק כדי לקלוט תלמידות ספרדיות. אני רוצה שתבואו ותראו במו עיניכם ואז תגידו שנגררתם לעובדות לא נכונות. תראו כמה אושר של תלמידים ותלמידות בני עדות המזרח אצלנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד