ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
התקנת הצנטריפוגות

תוכנית הגרעין באיראן "מדאיגה מאוד" את גרמניה, צרפת ובריטניה

הצעת חוק חדשה הועלתה לאחרונה בפרלמנט האיראני ומטרתה להרחיב את תוכנית הגרעין במדינה | שלושת המדינות המרכזיות באירופה, גרמניה, צרפת ובריטניה, גינו את המהלך

תוכנית הגרעין באיראן "מדאיגה מאוד" את גרמניה, צרפת ובריטניה
ארכיון הגרעין האיראני צילום: ממשלת ישראל

שלושת המדינות, המכונות E3, הביעו דאגה מהתוכנית של איראן להתקין צנטריפוגות מתקדמות במפעל העשרת האורניום העיקרי של איראן.

לדברי שלושת המדינות, המהלך מנוגד להסכם הגרעין משנת 2015. התוכניות של איראן להתקין צנטריפוגות מתקדמות במפעל ההעשרה הגרעיני הראשי שלה בנתנז "מדאיגות מאוד", כך מסרו ביום שני צרפת, גרמניה ובריטניה.

"ההסכם נערך לשמירה על האופי השלום של תוכנית הגרעין האיראנית, והיא הדרך הטובה ביותר, וכיום היחידה, לפקח ולהגביל את התוכנית", נמסר מטעם שלושת המדינות (E3).

על פי תנאי הסכם הגרעין, איראן יכולה רק להעשיר אורניום במינון נמוך, עם זאת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרש מההסכם בשנת 2018. ומאז נקטה איראן בצעדים להפר את ההסכם עם המעצמות מאירופה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA), מסרה בחודש שעבר כי איראן התקינה והחלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות במפעל תת קרקעי בנתנז.

מהמדינות -E3 נמסר כי הן דואגות מאד "בגלל החוק האחרון שהועבר על ידי הפרלמנט האיראני", אשר "ירחיב משמעותית את תוכנית הגרעין של איראן ותגביל את הגישה לפיקוח מטעם סבא"א".

הצעת החוק "להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני" אושרה על ידי חברי הפרלמנט ביום רביעי האחרון, אך עליה להיות חתומה בחוק על ידי הנשיא חסן רוחאני.

רוחאני, שממשלתו הודיעה על נכונות להידבר עם נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן , כינה את הצעת החוק "פוגעת במהלך הפעילות הדיפלומטית". מדינותה-E3 הודיעו כי אם איראן "רצינית ברצונה לחזור לדיפלומטיה" עם הממשל האמריקני הנכנס, "עליה קודם לבטל את הצעת החוק".

"אם איראן רצינית בנוגע לדיפלומטיה, אסור לה ליישם את הצעדים הללו", נמסר מטעם הממשלות.

הגרעין האיראני צנטריפוגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד