ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ביחד ולחוד במערכות יחסים

בכל מערכת יחסים חשוב הקשר החברתי, אך גם חשוב לשמור על הפרטיות, ולא לפגוע בכבודו, בזכויותיו ובחרותו של השני • אוריאל בלוי, מטפל ומגשר, מסביר איך נצליח במשימה

צילום אילוסטרציה: חדשות 24
צילום אילוסטרציה: חדשות 24



אנשים רבים מרגישים שמצד אחד הם רוצים את הקשר החברתי, אבל מצד שני הם רוצים קשר חברתי לא לוחץ מידי - קשר שיאפשר להם גם לחיות את חייהם הפרטיים, אבל שלא ירגישו שנפגעה חירותם בגלל מערכת היחסים החברתית בה הם נמצאים.

בכל מערכת יחסים - זוגיות, משפחה וילדים, חברים - מכיוון שאנו בני האדם יצורים חברותיים, חשוב לנו לחיות באחדות חברתית. אך מצד שני, חשובה לנו גם הפרטיות ומרחב המחיה האישי שלנו.

בפרשת כי תשא מובא: "ונתנו איש כופר נפשו לה' בפקד אותם ולא יהיה בהם נגף בפקד אתם זה יתנו כל העובר על הפקדים מחצית השקל בשקל הקדש" (שמות ל,יב יג).

א. מדוע התורה אומרת שבמידה ועם ישראל לא יתנו את מחצית השקל, יכולה לבוא עליהם מגיפה?

ב.מדוע מחצית השקל ולא שקל שלם?

אלא לומדים מכאן מסר חינוכי בנושא אחדות וחברה. כשהעם נותנים כאחד מחצית השקל, בלי הבדלי מעמדות, בזה הם מבטאים את האחדות שיש בניהם - שכל אחד הוא רק חצי בלי חברו, וכך הם מטמיעים בנפשם את הצורך לחיות בחברה, ועל-ידי כך לא יהיה בהם נגף. כי כשיש אחדות - אין מידת הדין פוגעת.

כפי שמצינו בדור המבול לעומת דור הפלגה. לכאורה דור המבול היו רשעים לתאבון, ודור הפלגה היו רשעים להכעיס - ואם כן, מדוע דור המבול הוכחדו מעל פני האדמה, ודור הפלגה קיבלו עונש חינוכי של בלבול שפתם, וכך לא יוכלו למרוד בה'?

אומרים חז"ל על כך, שדור המבול "לא נחתם דינם אלא על הגזל", לעומת דור הפלגה שהיו מאוחדים בבן אדם לחברו ולכך הם לא נכחדו. כי חברה שאין בה אחדות בין אדם לחברו, אין לה זכות קיום. האחדות היא מיסודות העולם, כפי שאנו רואים, שבכל חברה מתוקנת יש בה חוקים, על מנת לשמור על הסדר הציבורי, כי חברה מושחתת לא יכולה לשרוד בעולם. אבל רשעים להכעיס זה מחמת השקפה שאינה נכונה, והשקפה יכולה להשתנות לטובה.

כעין זה מצינו, שעם ישראל נתברך שירבו כמו כוכבי השמים, וכן כמו חול הים - המשותף בניהם: ששניהם רבים מאוד. השונה בניהם הוא, שחול הים כל גרגיר בפני עצמו - לא חשוב לכלום, אך ביחד עם גרגירי חול נוספים הוא נחשב. כוכבי השמים, לעומת זאת, הם רחוקים אחד מהשני מרחק רב מאוד, ובמידה וח"ו יתקרב כוכב לחברו - העולם יכול להיחרב.

כך בני האדם: אנו רוצים את האחדות והקשר, ובלי זה "לא טוב היות האדם לבדו". אבל מצד שני אנו ככוכבי השמים, יש לנו את הפרטיות שלנו.

בכל מערכת יחסים, מכל סוג שהיא, חשוב הקשר החברתי, אך יחד עם זאת, חשוב לשמור על הפרטיות והכבוד של כל אחד, ולא לפגוע בכבודו, בזכויותיו ובחרותו של השני.

במידה ונטמיע בנו את ההתנהגות הזאת, כל הקשרים החברתיים שלנו יהיו מהנים ושמחים.

אוריאל בלוי,מטפל ומגשר 054-5333386 [email protected]

קישורים:
לכניסה לאתר של אוריאל בלוי - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד