י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בעקבות הסכם השלום

ישיבה מיוחדת להכרה בקהילה היהודית בבחריין

סקירה היסטורית של הקהילה היהודית בבחריין, אשר מונה 50 יהודים שהגיעו אליה מעירק, תימן, ואירן, ניתנה היום בוועדת התפוצות של הכנסת שהתכנסה לישיבה מיוחדת בעניין | "זהו מפגש היסטורי. לא בטוח שאנשים מבינים את ההשפעה של הסכמי אברהם כמו שנתניהו וטראמפ הבטיחו", אמר יו"ר הסוכנות יצחק הרצוג

ישיבה מיוחדת להכרה בקהילה היהודית בבחריין
יו"ר הסוכנות, יצחק הרצוג בוועדת הקליטה צילום: דוברות הכנסת

בעקבות חתימת "הסכמי אברהם" בין ישראל לבחריין, התקיימה הבוקר (שלישי) ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, להכרת הקהילה היהודית בבחריין. הישיבה התקיימה בזכות קשריו של יו"ר הסוכנות היהודית מר יצחק בוז'י הרצוג עם ראש הקהילה.

מ"מ יו"ר הוועדה, חה"כ מיכל קוטלר-וונש פתחה את הישיבה בסקירה היסטורית של הקהילה היהודית בבחריין, אשר מונה 50 יהודים שהגיעו אליה מעירק, תימן, ואירן.

"היהודים חיים בבחריין כבר כ-140 שנה. היהודים הראשונים שהגיעו לבחריין מעירק היו חסרי השכלה, ועניים. היהודים השתלבו במדינה והצליחו בתחום הביגוד". עוד הוסיפה חה"כ קוטלר –וונש כי 'בימי השיא שלה, מנתה הקהילה 1500 חברים".

בשנת 1935 הוקם בית כנסת יהודי בבחריין. בית הכנסת נחרב לאחר ההצבעה על תוכנית החלוקה באו"ם ב-1947.

כיום, בית הכנסת בבירה מנאמה, פעיל לעיתים רחוקות, בעיקר בחגים ועד לא מכבר לא היה ספר תורה בבית הכנסת. לקהילה ישנו בית עלמין יהודי. נכון להיום, הקהילה היהודית בבחריין הולכת ומתבגרת, הצעירים עוזבים ללימודים בחו"ל ולעיתים לא חוזרים לגור בחזרה במדינה. חה"כ וונש ציינה כי חייבים ללמוד מהדו קיום של היהודים בבחריין עם בני עמם.

בישיבה השתתפו מר דאוד אברהים נונו, שהפך ליהודי הראשון שמונה לכהן בשנת 2001 במועצת השורא של המדינה; גב' נאנסי ח'דורי, אשת עסקים וסופרת יהודיה, שמכהנת כחברת הפרלמנט הבחרייני משנת 2013 ונבחרה לעמוד בראש הוועדה לענייני חוץ ובטחון; גב' הודא עזרא נונו, אשת עסקים ודיפלומטית יהודיה-בחריינית, שכיהנה כשגרירת בחריין בארצות הברית בין השנים 2008 - 2013.

חברי הקהילה היהודית ציינו כי כל השנים הם חיו בדו קיום עם העם הבחרייני. חברי הקהילה ציינו עוד כי היהודים שעזבו את בחריין עזבו מרצונם ולא נרדפו אף פעם על ידי השלטונות. החיים התנהלו תמיד בסבלנות וללא פחד וחשש. יש להם אוכל כשר ולא חוששים לשים מזוזות בבתיהם. מצפים לביקורים של ישראלים בעקבות הסכמי השלום.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בישיבה "זהו מפגש היסטורי. לא בטוח שאנשים מבינים את ההשפעה של הסכמי אברהם כמו שנתניהו וטראמפ הבטיחו". עוד ציין כי באותה שעה נפגשה מנכ"לית הסוכנות היהודית עם נציגי הקהילה באבו דאבי. "ניצור קשר גם עם ראשי הקהילה היהודית בבחריין. עדיין יש קהילות בתוניס ומרוקו ולדבר על אינטגרציה של הקהילה זה פלא", הבהיר הרצוג.

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל אמר בדיון כי ההסתדרות הציונית נמצאת בקשר גם עם קהילות יהודיות בארצות אויב וכי הם מנסים לסייע להם מתוך תחושת אחריות וחיבור ליהודי התפוצות.

בסיום הדיון פנתה חה"כ מיכל קוטלר-וונש לנציגי הקהילה בבחריין ואמרה: "כל מה שאתם יכולים להציע למדינה ולבקש ממנה תעבירו אלינו". היא הודתה לקהילה היהודית בבחריין שהביאו את הערכים של הדו קיום וההבטחה שהמשפחות בארץ יוכלו להיפגש עם יקיריהם בבחריין.

בחריין יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד