ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
סיכן את חייו בכדי לתעד

לא בקרית ספר ולא בב"ב: הרחוב היחיד בעולם שנקרא "רחוב התורה" • צפו

ערב חנוכה, הימים בהם עמ"י מציין את ניצחונם של המכבים על אלו שרצו להשכיח את תורת ה' - יצחק כרמלי שולח את נציגו מוחמד מבגדד, שם הוא מתעד את הרחוב הנקרא 'רחוב התורה'- הרחוב היחיד בעולם בשם זה • מוחמד תיעד גם את הבניין המיתולוגי של בית זילכה שעמד בראשות ר' עבדאלה סומך זיע"א בעל הזבחי צדק הנמצא ברחוב זה • צפו

לא בקרית ספר ולא בב"ב: הרחוב היחיד בעולם שנקרא "רחוב התורה" • צפו
רחוב התורה צילום: מוחמד. א. עבור: יצחק כרמלי

ערב חנוכה, בימים בהם אנו מציינים את ניצחון המכבים על אלו שרצו 'להשכיחם תורתך', מוחמד א. נציגו של יצחק כרמלי בבגדד ממשיך לפעול ולהפתיע, לשוטט בסמטאות בגדד ולתעד את השרידים היהודיים שנותרו, כל זאת במעטה של חשאיות והסתרה תוך שהוא מסכן את עצמו.

למוחמד חשוב לנפץ את הדעה והידיעה הרווחת כי האתרים היהודיים בעיראק נהרסו כמעט כליל ובזדון. מסתבר כי עד היום בבגדד ישנו רחוב הקרוי בשם 'רחוב התורה', מה שלא קיים לא בבני ברק ולא בקרית ספר, ולא בכל ארץ ישראל כולה.

והפעם המשימה, לנסות ולאתר את "שארע אל תורת" כלומר רחוב התורה. אשר בתוך אותה סמטה בגדדית טיפוסית התנוססה "אם הישיבות" של בגדד  "מדרש בית זילכה" בראשות ר' עבדאלה סומך זיע"א בעל הזבחי צדק.

"דאר אל יהוד" היא  אחת השכונות היותר צפופות שמצפון לנהר הדיג'לה הוא החידקל החוצה את בירת עיראק. השכונה מורכבת מבתים ישנים מטים ליפול, חנויות עזובות, סבך של סמטאות צרות. כאן התגוררו יהודים עד לא מזמן, עד קום המדינה, כאן גם פעלו עשרות בתי כנסת כשגולת הכותרת הייתה כאמור ישיבת בית זילכה, הישיבה שהאירה את פני המזרח, ומכאן יצאה הוראה לא רק לבגדד ולעיראק אלא למזרח כולו.

כאן צמחו גדולי בבל שבעת האחרונה, כאן עסקו בתורה הבן איש חי, הרב יהודה פתאיה, הרב יצחק כדורי, הרב סלמאן מוצפי ועוד ועוד... כולם זצ"ל.

יצחק כרמלי מספר ל'בחדרי חרדים': ניסיתי לשכנע את מוחמד לחפש את הרחוב ולתעד אותו, "המשימה הפעם קשה" התנצל מוחמד שניסה להתחמק. "זה חשוב מאוד" השבתי לו "חייבים כולם לדעת כי אתם הערבים הבגדדים לא מחקתם את השרידים היהודיים, תראה, אמרתי לו, אתה רואה איך האמירתים במפרץ הרוויחו", מוחמד השתכנע ואמר: "יום אחד אינשאלה אולי נהיה כמו דובאי וכל היהוד יבואו לבקר בבגדד".

יצחק ממשיך ומתאר: התמונות שצילם מוחמד הפתיעו, לא האמנתי, שפשפתי את עיניי, הבניין המיתולוגי של בית זילכה  קיים על תילו. השער המגולף והדקורטיבי עם המקוש מברזל ועם דמויות הנמרים נותר בשלמותו וכאילו רק אמש הוגף ומחכה רק לשמש שיבוא ויפתח את השער.

בתחילת הרחוב, מתחת למבנה הישיבה, נקבע שלט באותיות קידוש לבנה, רחוב התורה, אף אחד לא פגע בו ולא בישיבה.

יצחק סיים ומודה למוחמד: תודה, תודה שסיכנת את עצמך, מצאת ותיעדת, תודה.

מאת: יצחק כרמלי, עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

בגדד רחוב תורה יצחק כרמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד