י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"הגנה משמעותית מהתקפה אווירית"

דיווח: איראן הזיזה את המתקן הגרעיני למקום מסתורי

אחרי התקיפה של מתקן הגרעין בנתנז בקיץ האחרון אותו מייחסת איראן לישראל, הניו יורק טיימס מדווח כי לפי תמונות לוויין נראה כי האיראנים הזיזו את המתקן הגרעיני למקום שמור הרבה יותר

דיווח: איראן הזיזה את המתקן הגרעיני למקום מסתורי
הפיצוץ באיראן צילום: מתוך הסרטון

ביולי האחרון דווח בעולם כי נפגע מבנה גרעיני ובו צנטריפוגות בעיר נתנז. המקום נחשב על ידי השלטונות האיראניים לחשוב ביותר מבחינה אסטרטגית, ולטענת איראן, ישראל חיבלה בו. לאחר הפיצוץ במקום, אמר ראש ארגון לאנרגיה אטומית באיראן, כי "הבניין ההרוס יוקם מחדש בלב ההרים".

תמונות לוויין חדשות שופכות כעת אור על התוכניות האיראניות - כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'. צוות חקירות של ה'ניו יורק טיימס' עקב אחר הבנייה באתר באמצעות תמונות חדשות. לראשונה התגלו כניסות למנהרות חדשות בעומק גדול מתחת לרכס במורדות הר מדרום למתקן בנתנז, כ-230 קילומטרים דרומית לטהרן.

ה'טיימס' ציטט את ג'פרי לואיס, מומחה לבקרת נשק במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה שאמר כי "המתקן החדש עשוי להיות מקום בטוח הרבה יותר להרכבת צנטריפוגה - הוא ממוקם רחוק מהכביש, והרכס מציע הגנה משמעותית על המתקן מפני התקפה אווירית" אמר לואיס.

לואיס תיאר את הרמזים לפיהם בנייה תת קרקעית מתנהלת באתר הגרעיני: "יש מה שנראה כמו שתי כניסות למנהרות משני צידי הרכס, החלל בין שתי הכניסות גדול מספיק כדי להכיל מתקן בגודל זהה לבניין שנהרס הקיץ וכי איראן החליטה על בנייתו מחדש בהרים".

הבניין ההרוס נבנה בשנת 2012 ושימש להרכבת צנטריפוגות המעשירות אורניום הדרוש למטרות שלום - אך כאשר הן מועשרות ברמות גבוהות יותר, הן מתאימות לפצצות. הסכם הגרעין משנת 2015 בין איראן למעצמות העולם עצר את ההעשרה ברמה הגבוהה, אך איראן החלה לצבור אורניום מועשר לאחר שהנשיא טראמפ עזב את ההסכם לפני שנתיים.

פצצה גרעינית איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד