י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"מערערת את היציבות במזה"ת"

שגריר רוסיה השמיץ את ישראל בריאיון וזומן לבירור

בראיון לג'רוזלם פוסט השמיץ שגריר רוסיה את ישראל וטען בין היתר כי היא מערערת את היציבות במזרח התיכון יותר מאיראן. במשרד החוץ זועמים וזימנו את השגריר לבירור

שגריר רוסיה השמיץ את ישראל בריאיון וזומן לבירור
שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב צילום: מאיר וקנין, פלאש 90

לאחר הדברים המבישים אתמול (שלישי) בראיון לעיתון ג'רוזלם פוסט, בהם אמר כי "ישראל מערערת את היציבות במזרח התיכון יותר מאיראן", זומן שגריר רוסיה אנטולי ויקטורוב למשרד החוץ על ידי ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר.

בר מחה בחריפות על דברי השגריר ויקטורוב כפי שפורסמו בראיון לג'רוסלם פוסט, ואף הוסיף ודחה את הדברים, שפורסמו בראיון על הסף, והדגיש שאינם עולים בקנה אחד עם המציאות במזה"ת שהוצגה לשגריר לא אחת ונדונה בשיחות מדיניות ובערוצים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

ראש המערך הבהיר לשגריר עמדתה של ישראל וציפייתה כי השיח, כולל בסוגיות האזוריות ובראשן האיום האיראני וארגוני הטרור העושים את דברה של איראן, ובמיוחד חיזבאללה, יתקיים בצינורות הדיפלומטיים, תוך התייחסות למציאות ולאיומים עמם מתמודדת ישראל ולא לחזיונות שווא מקוממים ומסוכנים, כמקובל וכפי שהיה נהוג עד כה בין שתי המדינות.

שגריר רוסיה הבהיר כי בכוונתו להוציא מכתב הבהרה לעיתון לאור טענתו שחלק מהדברים שצוטטו מפיו אינם מדויקים.

כזכור, הבוקר דווח כי שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב תקף את מדינת ישראל ואמר "ישראל מערערת את היציבות במזרח התיכון יותר מאיראן, הבעיה באזור אינה פעילות איראנית, מדובר בחוסר הבנה בין מדינות ואי עמידה בהחלטות האו"ם בסכסוך ישראל-ערבי וישראלי-פלסטיני". את הדברים אמר בראיון לאתר 'ג'רוזלם פוסט'.

עוד אמר "ישראל תוקפת את חיזבאללה; חיזבאללה לא תוקף את ישראל", גם על נושא המנהרות אמר השגריר "שום הוכחה שחיזבאללה יצר את המנהרות הללו". לדבריו, על ישראל "לא לתקוף את שטחי האו"ם הריבוניים".

כשנשאל האם מדובר בשינוי העמדה, לפיו ישראל מוסרת לרוסיה הודעה מוקדמת לפני שהיא תוקפת עמדות איראניות בסמוך לגבול סוריה-ישראל, אמר ויקטורוב "לא", משום שה"תיאום נוגע לביטחון הצבא הרוסי בסוריה". עם זאת, הוא הוסיף, "אין שום דרך לאשר תקיפות ישראליות כלשהן על סוריה, אף פעם לא, ולא בעתיד".

עוד הוסיף השגריר ואמר כי הוא "אינו מסכים לטענה שאיראן הפרה את ההסכם, הצעד הראשון נעשה על ידי עמיתינו האמריקאים שלצערנו החליטו לעזוב את ההסכם בשנת 2018" האשים השגריר הרוסי בישראל והבהיר, "הם עזבו את התוכנית וזה איפשר לאיראנים לבצע צעדים שאינם תואמים את התוכנית באופן מלא, וזה גם מצער".

על אף שויקטורוב מכנה את ג'ו ביידן "הנשיא הנבחר אולי" של ארה"ב, כשהוא מציין שהוא "מונה רק על ידי העיתונות" ולא הוכרז רשמית כמנצח, הוא אומר שרוסיה "שמה לב לכמה הצהרות" שביידן מבקש להעביר.

"אם ארה"ב תחזור לעסקה, זה יהפוך דברים רבים לפשוטים יותר", אמר. "זה יעזור להפחית את החששות ולאפשר לאיראנים לפתח תוכנית אנרגיה אטומית למטרות שלום ולאפשר לסבא"א לבחון מה קורה בתחום הצבאי".

הוא גם לא שלל מכירת נשק רוסי לאיראן "איראן היא מדינה ריבונית, מדוע לא? אני לא מכיר תוכניות ספציפיות; זה עניין של משא ומתן" ועוד שלל ביטויים נוספים כולם בכיוון הזה, כעת כאמור הוא זומן למשרד החוץ לבירור.

 

רוסיה איראן ג'רוזלם פוסט משרד החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד