כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

'שמח' בצפון: חפירות בציפורי, בלאגן במירון

מאה שערים בוערת: חפירות בציפורי זרקו גפרור לחבית הנפץ בשכונה • בי"ד צפת פסק: אין מקומו של הרב פרויליך ב'וועדת החמישה' • דילמה במא"ש: לצאת למירון או להישאר בי-ם?

הפגנות נגד חפירות קברים.  צילום ארכיון
הפגנות נגד חפירות קברים. צילום ארכיון

ה'סיקריקים' בירושלים אינם יודעים רגע דל. בעוד הגפרורים שהיו בכיסים אזלו במהומות על חפירות הקברים ביישוב ציפורי, אצו רצו חובבי האקשן להצטייד בקופסאות חדשות, לקראת ההפגנות על המתחולל במירון - שם אירע היום (א) מהפך של ממש במאבק המתמשך בין חבר 'ועדת החמישה' מטעם בד"ץ 'העדה החרדית' – הרב אברהם פרויליך, לבין נציג ועד מתיישבי מירון – מרדכי הלפרין.

הסיפור החדש, שיעלה כסף רב לעיריית ירושלים, ולכאב ראש גדול לאגף התברואה בעיר, שאנשיו יאלצו לחדש בפעם-המי-יודע-כמה את מלאי הפחים באזור מאה שערים, החל בשעות הצהריים, עת הוציא בית הדין הרבני בצפת פסק-דין, נגד חברותו של הרב אברהם פרויליך ב'וועדת החמישה'.

פסק בית הדין חותם תקופה לא קלה של מאבק בין העסקנים הצפתיים לבין עסקני 'העדה החרדית', המובילים קו מילטנטי נגד הרשויות, המבצעות בימים אלו חפירות באתר ציון רשב"י במירון.

העסקנים מצפת, אותם מפעיל הרב מרדכי הלפרין, חפצים בהצרחה בוועדה הקובעת את סדר היום במירון, ולמנות את הרב הלפרין במקומו של פרויליך, הגורם, לטענתם, בוקה ומבולקה במקום.

מה המשמעות של פסק בית הדין? אז זהו, שאין לו כל משמעות.

חברי 'ועדת החמישה' הודיעו כי החלטת בית הדין אינה קשורה אליהם, ומבחינה חוקית אין לבית הדין שום סמכות להתערב בהרכב הוועדה, שחבריה מונו לאחר התייעצות עם כל הגורמים להם יש שייכות לאתר במירון.

אך אין ספק, שאנשיו של הלפרין ימשיכו במאבק ביתר שאת, תוך שהם מנופפים בפסק בית הדין, בכדי לאושש את צדקת טענותיהם.

בתוך כך, המהומות בירושלים בעקבות החפירות בציפורי הולכות ומתגברות: סמוך לשעה 10:30 יידו מפגינים אבנים ברחוב שבטי ישראל לעבר ג'יפ מג"ב שנסע במקום. כתוצאה מיידוי האבנים נפצע שוטר מג"ב. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם. ההפגנות נמשכו לאורך כל היום, והשיא יהיה בשעה 20:30, אז תצא הפגנת ענק מבית המדרש של חסידות סאטמר.

ההפגנות פרצו בעקבות בקשה של אדם לבנות בית על מגרש, באזור שמתחתיו ממצאים ארכיאולוגיים. האיש התבקש לפני כמה חודשים, על-ידי רשות העתיקות, לבצע במקום חפירה ארכיאולוגית. תוך כדי החפירות התגלתה במגרש מערת קבורה יהודית.

ברשות העתיקות אמרו, כי עצרו את עבודות הבנייה והודיעו על כך למשרד הדתות ולמשטרה, וכי בכוונתם לחפור במקום לצורך תיעוד ולמידת הממצאים. השמועה על החפירות עשתה לה כנפיים, ולמקום מגיעים בימים האחרונים קבוצות גדולות של מפגינים, המתנגדים לחפירות, מחשש לפגיעה בקבר יהודי.

הבוקר החלה החפירה הארכיאולוגית, כשאת המבצע מאבטחים כוחות גדולה של משטרה, בפיקודו של מפקד המרחב, תת ניצב ניסים לוי. העבודות צפויות להסתיים בקרוב, ולאחריהן ברשות העתיקות מבטיחים לפרסם ממצאים.

מאז שעות הלילה ניסו להגיע למקום מפגינים מרחבי הארץ, כדי למנוע את החפירות, אולם המשטרה לא איפשרה את הגעתם למקום. השוטרים עיכבו ארבעה ממפגינים ומנעו מהם להמשיך בנסיעה, הרבה לפני שהגיעו לציפורי. כיוון שכך הועתקו המהומות לירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד