כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

מהמרים על כספי חולים ונדכאים

מי מוסמך להחליט להוציא מליון ש"ח מכספי מעשר וצדקה ולהעבירם ל...נתניהו? • ההבדל בין אתרי המורשת היהודים לאחרים • ומיהו אחרון ה'אנוסים' שהסכים להמיר דעתו ודתו? • טורו של נחשוני

יעקב ליצמן בסיור ב'לב מלכה'. צילום: ארכיון
יעקב ליצמן בסיור ב'לב מלכה'. צילום: ארכיון



חייבים לבוא עמם חשבון

הרבה לפני שתמו "מספר השבועות" שיוסי אליטוב, כתבו הפוליטי בעל המקורות של השבועון 'משפחה', העריך שיידרשו לתחקירני 'ידיעות אחרונות', כדי למצות את "פרשת נתניהו החדשה", אותה הגדיר "נושאים כבדים, שאם רק אחד מהם יוכח כנכון מדינת ישראל נמצאת בבעיה קשה", היא מתפרסמת היום בכותרת הראשית של העיתון ועל פני שני עמודים בו. התחקיר מאד מאכזב או אם תרצו בזוית אחרת "ההר הוליד עכבר".

אם לא ה'פרומו' של אליטוב, וגליון יום ג' המאד מאופק וסולידי של 'יתד נאמן' שהגיע אלינו הבוקר, לא בטוח שהמקום הזה היה שמור לו.

התחקיר, שנערך על ידי מרב בטיטו וצדוק יחזקאלי, הפצוע האנוש מגאורגיה שמוכיח שהוא שב לאיתנו, חי ואפילו בועט בראשי ממשלה מכהנים, גילה כי העמותה החרדית 'לב מלכה', המסייעת לחולים ולבני משפחותיהם, שילמה בשנת 2002 לבנימין נתניהו 180 אלף דולר, שהיו אז מליון שקלים, עבור ארבע הרצאות שנשא עבורה במקסיקו לצרכי גיוס כספים. התשלום הועבר ליעדו כמובטח למרות שהארגון הצליח לגייס, בסופו של דבר, רק 140 אלף דולר, והפסיד קרוב למאתיים אלף שקל.

בנימין נתניהו היה באותן השנים אדם פרטי, שהכנסותיו השמנות באו לו מהרצאות שנשא בעולם באמצעות אמרגנים מוכשרים, ואין כל פסול בכך. כשביל קלינטון מקבל עד 800 אלף דולר להרצאה, וגם גופים פילנתרופים ואקדמאים ישראלים שילמו לו, אחרי הנחה, מעל למאה אלף דולר, הוא נחשב ל'מצליחן'.

כל אומן חוץ, שחקן, ספורטאי או אפילו דוגמן מהשורה הראשונה, מקבלים היום סכומים דומים להופעה בישראל, בתוספת בונוס בונוס של פגישה עם שמעון פרס...ואין שום סיבה שבעולם שנתניהו, שעונה על כל ההגדרות האלה גם יחד, לא יקח אפילו יותר מזה אם מציעים לו. הכל כושר ויושר ותואת את נוסחת "יתנו יקבלו"...

חרב התחקיר צריכה להתהפך כלפי ארגון 'לב מלכה' שהוא ארגון חסד חשוב החי מכספי תרומות ו'מעשר' גם של 'עמך' הסומך על ראשי הארגון שהכספים שהוא תורם מופנים רק לחולים ולנדכאים, אבל מתוך התחקיר מסתבר להם שבחלק מהכספים 'מהמרים' ורק במקסיקו הפסידו סכום עתק של 200 אלף שקל משום שלא הבטיחו מראש, כמקובל, את ההכנסות אם נתניהו יגיע למפגש עם הנדיבים.

לא נתניהו הוא שצריך לתת דין וחשבון אלא מי שקיבל את ההחלטה בארגון הזה, לשלם מליון שקל מכספי צדקה עבור הרצאותיו במקסיקו.

הגיע הזמן לבוא חשבון אם מי שמוציא כספי ציבור שלא למטרתם. כשתחקיר כמו זה המתפרסם היום ב'ידיעות אחרונות' מופיע בשבוע שבו נקרא גם בפרשת 'פקודי' זה יותר מסמלי לדרוש את זה.

חנוכת בית הכנסת בקהיר, השבוע. צילום: בחדרי חרדיםצילום: חנוכת בית הכנסת בקהיר, השבוע. צילום: בחדרי חרדים
חנוכת בית הכנסת בקהיר, השבוע. צילום: בחדרי חרדים


'אתרי המורשת' עם ה'יד החזקה'

למרות שמדובר בגאולת אחד מבתי הכנסת העתיקים בעולם, ואולי בעתיק שבהם, ובמחווה מצרית אמיתית ראשונה מאז 'הסכם השלום' החד צדדי, לא זכתה חנוכתו מחדש של בית הכנסת הרמב"ם בקהיר לכיסוי תקשורתי נאות כנגזר ממשקלו הסגולי, בתקשורת בישראלת, מלבד באתרי חב"ד, 'בחדרי חרדים' כמובן ובעוד מספר עיתונים.

כאילו שיש לנו 770 אירועים שכאלה מדי יום, וזה שהתקיים בקצה ה'קסבה' שבקהיר, במה שהיה בית המדרש שבו למד הרמב"ם תורה, הוא רק אחד נוסף.

אגדת הימלטותו של הרמב"ם מפס שבמרוקו לקהיר, עוברת דרך חג הסוכות לפני כמעט 900 שנה. היא מספרת כי מלך מרוקו, הופיע במרכבה במסלול הליכתו של הרמב"ם מבית הכנסת, וכשראה אותו צועד וארבע מינים בידו, שאלו "מה ראית להשתטות בנשיאת הענפים האלה"? הרמב"ם השיב לו כי זהו מנהג אבותיו היהודים שלא היו שוטים כלל , ואינו דומה למנהג השוטים המשליכים אבנים אל ההר"...

אחרי שנפרדו, הסבו יועציו של המלך את תשומת לבו לדבריו של החכם היהודי, והסיתו אותו כי זלזל במנהג המוסלמים להשליך אבנים לג'אבל ערפאת שבמכה. המלך השתכנע להעמידו לדין, אבל הרמב"ם הספיק לברוח, יחד עם משפחתו, עוד באותו היום, למצרים, שם חי כ-40 שנה ואף חיבר את מרבית יצירותיו. במצרים גם למד את מקצוע הרפואה והפך לרופא הסולטן.

בבית המדרש שבקהיר למד הרמב"ם כל חייו, ובמרתף בית הכנסת שלצדו, נטמן זמנית לאחר מותו עד שהתאפשרה העלאת עצמותיו לארץ ישראל, כפי שביקש בצוואתו. בית הכנסת הפך לתל תלפיות, שבו פעלו בעבר ישיבה, תלמוד תורה ואפילו חדרי הכנסת אורחים לרבים שבאו לפקוד אותו. גם המוסלמים המצרים נהגו להביא חולים למה שיוחס כחדרו של הרמב"ם, והאמינו בסגולות המרפא שנותרו בין קירותיו.

בכתבה שפירסם ישראל קצובר ב'המודיע' הוא מספר על כמה פעמים שבהם קרס בית הכנסת העתיק ובפעם האחרונה, במלחמת יום הכיפורים, הוא נותר ללא גג. מאז 'הסכם השלום' חזרו יהודים רבים מהארץ ומהעולם לפקוד את המקום, ורבני חב"ד קיימו בו בסמליות מרגשת את סיום הלימוד ברמב"ם במשך כמה וכמה מחזורים.

בשנים האחרונות הוזנח המקום מאד וערימות האשפה והפסולת שנערמו והוערמו בו, איימו לכסות ולקבור את בית המדרש. מי שהחליט לראשונה לשקם אות,ו היה דוקא אחד מגדולי שונאי היהודים במצרים, שר התרבות המצרי פארוק חוסני.

הלה ביקש להתמנות לתפקיד ראש 'אונסק"ו' וכשהבין כי לא יצליח להגיע למשרה בלא עזרת האמריקנים והיהודים, הפך עורו וחברבורותיו , והעמיד פנים של מי שיחזיר את 'אתרי המורשת היהודיים' שבמצרים לתפארתם. הוא הכריז על בית הכנסת הרמב"ם שבקהיר ובית הכנסת הקראי בבירת מצרים , כשני האתרים שבהם יתחיל התהליך עד...שייבחר, והשקיע, יחד עם יהודים אמידים יוצאי קהילת קהיר, מליוני דולרים במלאכת השיקום. חוסני לא נבחר לראש 'אונסקו' אבל בית הכנסת עומד בתפארתו. הנשיא מוברק התחייב להמשיך במשימת שיקום האתרים היהודיים הקדומים בארצו.

שלשום, כאמור, נחנך מחדש בית הכנסת שבקהיר. משלחת מכובדת של רבני חב"ד מישראל ובהם הרב יוסף הכט רבה של אילת, הרב מרדכי אשכנזי רבו של כפר-חב"ד, הרב שמעון אליטוב חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הסופר הרב חנוך גליצנשטיין ועוד, סיימו את ספר הרמב"ם במקום וסגרו מעגל בבית-כנסת שבו נכתב ה'יד החזקה'.

בשבוע שבו מברכים את חודש ניסן, שבו נגאלנו אבותינו ממצרים, נגאל מבזיונו בית המדרש של הרמב"ם שנחשב במשך שנים ארוכות לממשיך ה'ישיבה' שהקימו יעקב ובניו בארץ גושן.
ואם לא שמעתם על כך זה לא משום שהנשיא מובראק חשש מפריצת 'אינתיפאדה' נוספת בעקבות שיפוץ 'אתרי המורשת' היהודים בקהיר.

זה קורה, כנראה, רק בחברון ובבית לחם.




הסבא של דארוין? צילום ארכיוןצילום: הסבא של דארוין? צילום ארכיון
הסבא של דארוין? צילום ארכיון


קופים אותו עד שאומר ...

יותר מ-600 שנה אחרי תקופת ה'אנוסים' נשבר בימים אלה האחרון שבהם והמיר את דעתו ודתו.
אחרי שנרדף ואויים שיועלה על המוקד בשל אמונתו היהודית התמימה ויושלך ממשרתו, הוא נאלץ להעמיד פנים של מי שמקבל על עצמו אמונה טפלה, ומסכים לעמוד בראש המערכת שתנחיל את עיקרי ה'כפירה' לילדי ישראל.

גבי אביטל, המדען הראשי של משרד החינוך, שהפך לאחרונה קרבן ל'מסע צלב' שהוכרז נגדו רק בשל אמונתו בבורא עולם ובתיאור הבריאה כפי שמופיע בספר 'בראשית', ולא ב'תורת הקופים' של דארווין, אולץ להודיע לשר החינוך גדעון סער שהוא מוכן שתלמידי בתי הספר במדינת היהודים לא יחשפו לאבותיהם אברהם, יצחק ויעקב, וילמדו רק על מוצאם מהקוף. כך נותר דר' אביטל על כנו.

מתי גולן מ'גלובס' עדין אינו מרוצה. הוא ממשיך לתבוע את השבת כבודם האבוד של זקני השימפנזות והבבונים: "אם אביטל היה מעליב את שר החינוך באמירה כלשהי, הוא היה חוטף, אולי אפילו מפוטר, אבל פגיעה בדארווין ובמדעני כדור הארץ- באמת, מה זה לעומת פגיעה בנשואי תפקידים ישראלים כאלה או אחרים?" – הוא שואל במדורו.

לקח את זה אישית , מתין, והאמת? – אנחנו משתדלים להבין אותו.

אם אנחמנו מתקשים להבין מישהו זה את אור קשתי, כתב 'הארץ' פירסם את פרשת דר' גבי אביטל.
בכתבה על אלימות המורים הוא מספר על מורה שקראה לתלמידה 'בבון' ולמרות שהמנהלת הבטיחה כיח תועבר מתפקידה היא ממשיכה ללמד בבית הספר.

תקראו לנו קופים, אם נצליח לרדת לסוף דעתו של הכתב הזה. למה אסור למורה לקרוא לתלמידה על שם הסבא שלה?

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד