ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
חשיפה | העימות הפנימי לשיא

פרוש מאשים: "ליצמן נישל אותי מהגיוס - הפר את דרישת המועצת"

בהקלטה שנחשפת לראשונה ב'בחדרי חרדים' נשמע סגן השר פרוש במתקפה קשה נגד יו"ר מפלגתו וחברו לסיעה החסידית, השר יעקב ליצמן. פרוש מאשים את ליצמן כי נישל אותו מהטיפול בחוק הגיוס בניגוד גמור לעמדת מועצת גדולי התורה | "בגלל הכוח הרב שליצמן ריכז לעצמו"

פרוש מאשים: "ליצמן נישל אותי מהגיוס - הפר את דרישת המועצת"
פרוש וליצמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העימות הפנימי בתוך אגודת ישראל התגבר בחודשים האחרונים עם הרכבת הממשלה וחלוקת התפקידים שהולידו תלונות מצד חסידות בעלזא שנציגם נותר ללא תפקיד. הזעם התעצם עם כניסתו לרשימה של אליהו חסיד מהמקום התשיעי לכנסת, וכעת מגיע העימות לשלב חדש - שיא שלא היה בשנים האחרונות בתוך הסיעה החסידית.

אמש (רביעי) כינס סגן השר פרוש את כל חברי המועצת מטעם סיעת 'שלומי אמונים' לישיבת עבודה לקראת הבחירות, במהלכה הוא יצא למתקפת שיא בנאום שאפשר להגדיר כ"אני מאשים החסידי" נגד ליצמן. היום אנחנו חושפים ב'בחדרי חרדים' הקלטות מהדיון הסגור, שחושפות עוד טפח מהקרע המעמיק בסיעה החסידית.

הרקע: במשך שנים חוק הגיוס טופל על ידי סגן השר מאיר פרוש. מאז פוזרה הכנסת על רקע חוק הגיוס, דרש סגן השר פרוש לקבל את הטיוטות קודם המו"מ על הקמת הממשלה כדי לעקוב האם הדרישות החרדיות עוגנו בהסכמים הקואליציוניים.

כפי שנחשף אז ב'בחדרי חרדים', פרוש שיגר מכתב בכתב יד למי שניהל את המו"מ, השר דאז יריב לוין בו דרש לעגן את פסקת ההתגברות. בין דבריו תקף סגן השר את לוין על התנהלותו המקצועית בנושא המו"מ, ונטען כי הנושאים המשפטיים של נתניהו עוגנו בהסכם, לעומת הנושאים החרדיים שנזנחו.

אז יריב לוין השיב לפרוש כי הסיכום שגובש הוא בדיוק מה שסוכם בין הליכוד לשר לשעבר ואיש ש"ס אריאל אטיאס, והוא אף הביע אכזבה מסגנון המכתב של פרוש. בעקבות המכתב, יזמו ב'יהדות התורה' מכתב עליו חתמו כל נציגי הסיעה בו הם התנערו מדבריו של פרוש "אנו מסתייגים מאופן המכתב", נכתב אז.

כמעט שמונה חודשים חלפו מאז, ובשיבה אתמול שכינס סגן השר מאיר פרוש הוא התייחס לראשונה לנושא, והשיב בהאשמות חריפות כנגד חברו לסיעה, השר יעקב ליצמן, בטענה כי פעל לנשל אותו מטיפול בנושא חוק הגיוס. פרוש גם האשים בהאשמות חריפות גם את חבר הכנסת יעקב טסלר נציג חסידות ויז'ניץ בסיעת אגודת ישראל.

קרב ב'יהדות התורה': פרוש שיגר מכתב ללוין; חבריו לסיעה התנערו

פרוש: 'אגודה' רומתה - לא ייצגו את עמדת ה'מועצת' בנושא הגיוס

קרב המכתבים שמסעיר את יהדות התורה; "מותר להביע אכזבה"

בהקלטה שנחשפת כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, נשמע סגן השר פרוש אומר: "אין זה סוד שמאז, שנושא הגיוס היה על שולחן הדיונים אני שימשתי מטעם אגו"י כנציגה, וכך גם היה מיד אחרי בחירות סבב א' וביום בהיר אחד, בגלל הכוח הרב שליצמן ריכז לעצמו, הוא נישל אותי בעזרת אנשי ויז'ניץ מהטיפול בנושא הגיוס ובימים שעוד התקיימו דיונים עם איווט ליברמן על נושא הגיוס כבר לא הייתי בעניין".

פרוש מוסיף ומשתף את נציגי 'שלומי אמונים' בהשתלשלות האירועים: "אחרי הבחירות של סבב א', בישיבה שהתקיימה באגו"י, בקשתי לקבל את הניירות שאגו"י הייתה שותפה להם בנושא הגיוס, ולמרות שבקשתי זאת בכמה הזדמנויות, עדיין לא קיבלתי את הניירות האלה, זה אומר דרשני". לדבריו, "מיותר להזכיר שהבחירות בסבב ג' שהיו ב-אדר תש"פ, גם הסתיימו ללא הכרעה ובלית ברירה הלכו לממשלה של נתניהו וגנץ".

פרוש נשמע אומר כי "גם זה כאשר נודע לי שבדיונים בין הליכוד לכחול לבן מבטיחים את נושא הגיוס, ולשאלתי ענו לי שאת עמדת החרדים מייצגת סיעת ש"ס ובהמשך לכך, כתבתי מכתב נזעם לשר יריב לוין ועקב כך ליצמן החתים את עצמו ואחרים נגדי". פרוש מתייחס למכתב החריג גם בסיעות החרדיות, וטוען "בהיסטוריה של אגו"י לא היה כזה דבר שחברי הסיעה כותבים וחותמים נגד חברי סיעתם".

עוד מוסיף פרוש לגלגל את האירועים בשנה החולפת: "אחרי שנחתם ההסכם בין אגו"י לליכוד, התכנסנו נציגי אגו"י לישיבה, במפגש זה אמר ליצמן שבנושא הגיוס, האיש שלו זה ולצר וטסלר הוסיף שבהיותו בחצור ביום העצמאות הוא שמע מהאדמו"ר מויזניץ דברים דומים". לטענת פרוש, "מאחר ובישיבה של אגו"י אמר ליצמן שולצר הוא האיש מטעם מועצת גדולי התורה לנושא הגיוס, הלכתי לבדוק את העניין ותופתעו לשמוע ש-7 חברי מועצת גדולי התורה מצאו את הדרך להודיע לולצר, שמאיר פרוש הוא נציגם לנושא הגיוס".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי פרוש מחזיק בידו מכתב עליו חתומים שבעה ראשי ישיבות שתחת חברי המועצת בה הם אומרים כי פרוש הוא הנציג של הסיעה בכל הקשור לנושאי הגיוס, והוא מאשים את ליצמן בהאשמה חמורה, בטענה כי גם לאחר המכתב הוא לא מאמץ את עמדת המועצת. "האם אתם חושבים שליצמן קיבל מיד את ההוראה וביצע מה שהודיעו רוב חברי מועצת גדולי התורה", שאלה שאלה רטורית, והשיב, "לא ב-א רבתי".

יעקב ליצמן מאיר פרוש שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד