י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ממשיכים לעשות היסטוריה

טראמפ הכריז: מרוקו הסכימה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל

בתמורה להכרה אמריקאית בריבונות מרוקאית על סהרה המערבית, הסכימה מרוקו לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל וכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות | ‏צפויות להיפתח שגרירויות ב-2 המדינות | קושנר לאחר ההודעה: "הסכם עם סעודיה - עניין של זמן"

טראמפ הכריז: מרוקו הסכימה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל
מלך מרוקו/בנימין נתניהו צילום: פלאש 90

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ממשיך להפתיע לקראת סיום כהונתו ולפני זמן קצר (חמישי) הודיע כי מרוקו מסכימה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל. בתמורה לכך, ארה"ב חתמה על מסמך בו היא מכירה בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית.

טראמפ התייחס להתפתחות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "היום חתמתי על הכרה בריבונות מרוקאית על סהרה המערבית. הצעת האוטונומיה הרצינית, האמינה והמציאותית של מרוקו היא הבסיס היחיד לפיתרון צודק ומתמשך להחזקת שלום ושגשוג".

לדבריו: "מרוקו הכירה בארצות הברית בשנת 1777, לכן ראוי להכיר בריבונותם על סהרה המערבית". הוא הוסיף וכתב כי זו "פריצת דרך היסטורית נוספת היום! שני חברינו הגדולים ישראל וממלכת מרוקו הסכימו ליחסים דיפלומטיים מלאים - פריצת דרך אדירה לשלום במזרח התיכון".

סהרה המערבית היא טריטוריה הנמצאת כיום בשליטת מרוקו, מאז סיפוחה בשנת 1979, אך הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בסיפוח, וההכרה של הברית היא אמירה חשובה מאוד למרוקו.

חשבון הטוויטר הרשמי של משרד החוץ של מרוקו צייץ מחדש את הציוצים של הנשיא טראמפ - וביניהם על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל.

הכתב המדיני של 'ישראל היום', אריאל כהנא דיווח פרטים ראשונים על השלום עם מרוקו וציין כי מדובר בעבודה מאומצת בת שנתיים של ג'ארד קושנר ואבי ברקוביץ שהביאו לפריצת הדרך הזו. כל הפרטים סוכמו, כולל טיסות ישירות בין המדינות. בשלב ראשון יוקמו נציגויות הדדיות ובהמשך ככל הנראה יקומו שגרירויות בישראל ובמרוקו.

בכיר בבית הלבן התייחס והגדיר: "זה יהיה השלום הכי גדול מהארבעה. המרוקנים רוצים בכך". כשהוא מתכוון להסכמי השלום עם האמירויות, סודן ובחריין.

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ בירך על ההסכם, תוך שהוא מתעלם מבנימין נתניהו ומסר: "מברך על כינון היחסים הרשמיים הצפוי עם מרוקו. זו הזדמנות לעגן יחסים של שנים רבות, ושותפות היסטורית עשירה ומפוארת של שני העמים, שתהפוך כעת לרשמית. מדובר במהלך משמעותי, שיחזק את האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של שתי המדינות. אני מודה לממשל האמריקאי שפועל ללא לאות לחיזוקה של ישראל וליציבות האזור כולו".

ח"כ גדעון סער שהתפטרותו מהכנסת תיכנס מחר לתוקף, בירך את נתניהו ואמר: "אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם החשוב בין ישראל למרוקו ואת נשיא ארה״ב טראמפ והממשל האמריקאי, על המעורבות והמאמץ המיוחדים שהשקיעו ועודם משקיעים למען שגשוגה של ישראל והשלום והיציבות במזרח התיכון".

גם שר החוץ, גבי אשכנזי, כמו בני גנץ התעלם מראש הממשלה נתניהו בתגובתו הארוכה להסכם ומסר: "אני מברך על החדשות המשמחות והחשובות המגיעות היום מוושינגטון על חידוש היחסים בין ישראל לבין מרוקו".

עוד כתב שר החוץ: "מדינת ישראל מוקירה תודה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולצוותו על קידום השלום והיציבות במזרח התיכון והתמיכה בישראל. זהו יום גדול נוסף לדיפלומטיה הישראלית, יום של אור, כיאה לחג החנוכה".

אשכנזי הוסיף ואמר כי "חידוש היחסים בין מדינת ישראל ובין ממלכת מרוקו הינו נדבך חשוב ומתבקש במסגרת "הסכמי אברהם", המשקף את יחסי הידידות העמוקים והארוכים בין העמים. אני קורא למדינות נוספות להצטרף למעגל "הסכמי אברהם".

"ברכותיי החמות גם למלך מרוקו, מוחמד השישי, על ההחלטה האמיצה והנכונה. אני מצפה להדלקת הנרות בנציגות ישראל ברבאט בשנה הבאה. חג חנוכה שמח לכל עם ישראל", כך אשכנזי.

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הגיב להסכם וכתב: ‏"כינון יחסים בין ישראל למרוקו? עכשיו נראה את יריבנו הפוליטיים מבקרים אותנו על כך שאנחנו נאבקים בעבור רה"מ. ברוך ה׳, הנה לכם עוד הישג מדהים וחסר תקדים של נתניהו והליכוד. היום כבר ניתן לקבוע שמדינת ישראל בשיא כל הזמנים ביחסים שלה עם מדינות העולם בכלל ומדינות ערב בפרט".

 

דונלד טראמפ נורמליזציה מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד