י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הצעת חוק: מעברי חציה ייצבעו בחומר מונע החלקה

זאת בשל מספר מקרי החלקה על הפסים של הולכי רגל ורכבים דו-גלגליים בחורף. עוד הצעת חוק: אופנועים לא יחויבו בתשלום בנתיב האגרה בכביש ירושלים-ת"א ויוכלו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית

הצעת חוק: מעברי חציה ייצבעו בחומר מונע החלקה
יצחק לב ארי מהיר חימה

חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) הגישה לא מכבר, יחד עם הח"כים זאב ביילסקי, משה גפני ועוד כ-10 נוספים, הצעת חוק (מס' פ/1916/18) שמטרתה הגברת בטיחות רכב דו-גלגלי. נושא הצבע הלבן המשמש לסימון מעברי חציה וסימונים אחרים בכביש משמש מטרה לביקורת מצד אופנוענים מזה שנים, בשל השימוש שעושות הרשויות בצבע מחזיר-אור הגורם לפני הכביש להיות חלקים יותר – במיוחד כאשר הכביש רטוב. מצב זה מהווה סכנה בעיקר לרכב דו-גלגלי, הרגיש מטבעו לאובדן אחיזה של הצמיגים בכביש. בעבר נעשו נסיונות להעלות את הנושא מול משרד התחבורה וגורמים אחרים, על ידי נציגי מועדון האופנועים הישראלי – אך ללא הועיל. הרשויו תבחרו להתעלם מהסכנה שמהווה הצבע למשתמשי הדרך. על פי הצעת החוק של ח"כ שמאלוב, רשות תמרור מקומית תחויב להשתמש בחומר מונע החלקה אשר יאושר על ידי שר התחבורה לצורך סימונים בכבישים. "כיום קיימים בשוק אמצעים מונעי החלקה דוגמת מדבקות סימון דרך בעלות מקדם חיכוך גבוה או צבעים המיועדים לסימון דרך בעלי מקדם חיכוך גבוה. שימוש באמצעים אלו יפחית את הסיכון להחלקה של רכב דו-גלגלי", אומרים דברי ההסבר לחוק. הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת בדמצמבר האחרון והועברה לוועדת השרים לעניני חקיקה בפברואר.

עוד הצעת חוק הועלתה בשבוע שעבר ביוזמת ח"כ רונית תירוש, גם היא מקדימה. על פי ההצעה יוכלו משתמשי רכב דו-גלגלי לנוע בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), דבר אשר יקל עליהם מצד אחד, ומצד שני – ימנע את תופעת ההתפתלות של רוכבי אופנועים וקטנועים בין מכוניות בנתיבי תנועה עמוסים. בכך תוגבר בטיחות המשתמשים ברכב דו-גלגלי וגם בטיחותם של שאר המשתמשים בכביש, וגם יוקלו עומסי התנועה. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "רכב דו גלגלי ממונע הנוסע בנתיבי תנועה אינו מקשה או מאט תנועת התחבורה הציבורית בנתיבים אלו. יתרה מכך, לפי הוראות תקנות התעבורה, לרוכבי אופניים מותר השימוש בנתיב זה".

בעבר כבר נעשו נסיונות לאשר לרכב דו-גלגלי שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית, על ידי הצעות חוק עוד בכנסת ה-16 (על-ידי ח"כ איתן כבל), הכנסת ה-17 (על-ידי ח"כ גלעד ארדן), ובכנסת ה-18 בשתי הצעות חוק נפרדות מטעם מספר חברי כנסת.

יש לציין כי שתי חברות הכנסת המדוברות התייצבו בחודשים הקודמים לצידם של האופנוענים במאבקם להורדת תעריפי הביטוח.

ואילו בדיון בוועדת הכלכלה שנערך השבוע אושר סופית פטור מחובת תשלום לרוכבי אופנועים שישתמשו בנתיב האגרה בכביש ירושלים-ת"א. ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), הבולט בין כל חברי הכנסת בתמיכה במאבק האופנוענים המדובר להורדת תעריפי הביטוח, הוביל שדולה של חברי כנסת בענין זה להענקת פטור מהאגרה למשתמשי רכב דו-גלגלי ולנכים, והפטור המדובר אושר בועדת הכלכלה פה אחד.

קישורים:
לקבלת מגזין אוטו חינם
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד