י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
3 מיליארד שקלים שעשו הכל

איש העסקים היהודי שהניע את השלום עם מרוקו

למחרת הודעתו של הנשיא טראמפ על כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו, הולכים ומתבהרים פרטי ההסכם והמהלכים שהובילו להבשלתו. מי שהיה המתווך המרכזי בין הצדדים ושכנע את המלך, הוא איש עסקים מרוקאי, שעושה עסקים גם בישראל ובארה"ב ולוחש על אוזנו של המלך

איש העסקים היהודי שהניע את השלום עם מרוקו
איש העסקים יריב אלבז צילום: באדיבות המצלם

איש העסקים המרוקאי יריב אלבז, שעושה עסקים גם בישראל ובארה"ב, היה בין המתווכים להסכם הנורמליזציה עם מרוקו. כך מפרסם ה'ניו יורק טיימס'. על פי הדיווח, ארה"ב תשקיע בפרויקטים בתחום הבנקאות, תיירות, אנרגיה חלופית ובעוד פרויקטים שונים.

העסקה כאמור התאפשרה הודות למשקיע המרוקאי, יריב אלבז, ששימש כמתווך בין וושינגטון ורבאט. בשיחות המתוארכות לשנת 2017 דנו הגורמים בהבטחה להכרה אמריקאית בסהרה המערבית כתנאי להתחממות הקשרים עם ישראל.

אולם מלך מרוקו היסס מאוד לסכן את מעמדו בעולם הערבי, על פי שני גורמים מרוקאים שסיפרו על המאמצים, אך שמם לא פורסם עקב הרגישות הגדולה, מאוחר יותר הודיע ​​אלבז לממשלת מרוקו כי ממשל טראמפ מוכן לסייע בהשקעות של עד שלושה מיליארד דולרים, חלק גדול מן הסכום מיועד לבנקים במרוקו, מלונות וחברת אנרגיה מתחדשת בבעלות המלך. המהלך היה מתואם על ידי תאגיד הפיננסים הבינלאומי של ארצות הברית.

בכיר בממשלו היוצא של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אישר ביום חמישי כי משרד הפיתוח שוקל השקעות בשווי של עד 3 מיליארד דולר במרוקו במשך שלוש שנים, אך אמר כי הם אינם קשורים לפיוס עם ישראל.

‏על פי הדיווח ב'ניו יורק טיימס', איש העסקים יריב אלבז, שלקח כמובן חלק פעיל וחשוב בדיונים בין הצדדים, מכיר את ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב טראמפ, מזה כמה שנים ואף נפגש עמו בעת ביקורו של קושנר במרוקו בשנת 2019, ובשל קשריו בבית המלוכה המרוקני, נסללה הדרך אל ההסכם ההיסטורי.

כיום חיים במרוקו כ-4,000 יהודים, כך אומר סמואל קפלן, שגריר ארה"ב ברבאט בין השנים 2009-2013 ומציין כי מדובר במספרים נמוכים מאוד בהשוואה לימי קום המדינה ב-1948, אז חיו במרוקו יותר מ-200,000 יהודים.

משרדי קישור ותיאום בין ישראל למרוקו הוקמו בשנת 1994 לאחר הסכמי השלום הישראליים-פלסטיניים "הסכמי אוסלו", אך הם נסגרו לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000. עכשיו הם ייפתחו מחדש במסגרת ההסכם החדש.

ה'טיימס' מדווח עוד כי אם בסופו של דבר שתי המדינות יפתחו שגרירויות, ההסכם החדש של ישראל עם מרוקו יהיה דומה להסכמים שממשל טראמפ סייע לתווך עם בחריין ואיחוד האמירויות הערביות בספטמבר.

לעומת זאת, סודאן הפסיקה להצהיר על יחסים מלאים ומנורמלים עם ישראל ואיימה לאחרונה לפרוש מההסכם אם הקונגרס לא יעניק לה חסינות מפני תביעות טרור שמשפחות קורבנות הפיגוע במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 רוצות להגיש נגדן. סודן כזכור נתנה מחסה למנהיג אלקעידא אוסמה בן לאדן, שנים לפני אסון התאומים.

ממשל טראמפ קיווה מזמן כי סעודיה תצטרף לנורמליזציה של היחסים עם ישראל. עד כה הסעודים עמדו על כך שקודם כל חייבים להתקדם יותר בשלום בין ישראל לפלסטינים.

אולם הודעת מרוקו עשויה אולי לסייע בשינוי הכיוון, לאור היחסים ההדוקים השוררים בין מרוקו לסעודיה והקשר המיוחד בין בתי המלוכה של שתי המדינות.

מרוקו הסכם שלום דונלד טראמפ יריב אלבז מלך מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד